מכון-דרור-לוגו

תפריט

כאבי בטן מלחץ נפשי: חרדה, סטרס, כאבים בקיבה ומערכת העיכול

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

כאב בטן הוא אחד מהתסמינים הנפוצים של לחץ נפשי

כאב בטן הוא מושג כללי המתאר מיחוש הקשור למערכת העיכול. הוא יכול לתאר כאב מסוג דקירה, צריבה, אי נעימות או נפיחות בבטן, אך יכול לתאר גם מצבים נלווים כמו בחילות, גזים, שלשולים והקאות.

לחץ נפשי הוא מושג המתאר תחושה לא נעימה הנובעת ממתח ומועקה. מקורו של הלחץ הנפשי יכול להיות דבר שקרה לנו בעבר שאנחנו לא שלמים איתו או לא יודעים איך להתמודד עם השלכותיו; או דבר שעלול לקרות לנו בעתיד, ואנו מרגישים לא מוכנים לקראתו או לא מסוגלים להתמודד איתו.

כאב בטן מלחץ נפשי הוא מיחוש הקשור למערכת העיכול שנגרם בעקבות תחושת מתח ומועקה. כמובן שייתכן מצב של כאב בטן שאינו קשור ללחץ נפשי, או לחץ נפשי שאינו כולל כאבי בטן.

עם זאת, אחד התסמינים הנפוצים ביותר של לחץ הוא כאב בטן, ומכיוון שעבור רובנו מצבי לחץ הם דבר שבשגרה, סביר להניח שנחווה את הצמד הזה לעיתים קרובות, לפחות הרבה יותר מן הרצוי לנו.

כאבי בטן מלחץ נפשי

מה הקשר בין חרדה וכאבי בטן?

כיצד דבר כה הפכפך כמו חרדה ומתח, הנובעים ממצבי רוח, דימויים פסיכולוגיים מורכבים ותחושות נפשיות, יכול להשפיע על תחושת כאב פיזית לחלוטין המתבטאת בכאבי בטן מוחשיים ומציקים?

במוח האנושי קיימת בלוטה הנקראת אמיגדלה. זו בלוטה המצויה בקליפה הקדמית, בערך איפה שהמצח ממוקם, והיא אחראית, בין היתר, על הפעלת מערכות הגוף השונות בהתאם לרגשות שלנו.

בזמן שנרגיש חרדה, הבלוטה תאותת למערכות הגוף להתגונן מפני סכנה. זה אומר שהגוף נערך לקראת מצב חירום ולפיכך משהה פעילויות מסוימות של הגוף, ביניהן גם פעולות השייכות למערכת העיכול, כדי להתארגן ככל הניתן.

שתי הדוגמאות הבאות מתארות מצבים נפוצים ביותר בזמן חרדה:

תנועות המעי מאטות – מה שעלול לגרום למצב של עצירות ותחושת נפיחות בטנית.

תנועות המעי מואצות – מה שעלול לגרום למצב של שלשול ותחושת דחיפות.

בשני המקרים הללו, הגוף יחוש בכאבי בטן כתוצאה מהחרדה. זאת מפני שהמוח מזהה את הפחד והחרדה כמצוקה קונקרטית שצריך להיערך לקראתה, מה שמוביל לעיכוב בפעולתה התקינה של מערכת העיכול.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

מתי כאבי בטן ממתח הם תקינים ומתי הם בעייתיים?

באופן כללי, כאבי בטן הם תגובה נורמטיבית ונפוצה למצב של לחץ או של התרגשות. המעיים שלנו מלאים תאים עצביים הרגישים לפעילות הרגשית הזאת ולכן כמעט באופן מיידי נחוש את ההשפעה הרגשית על הגוף שלנו.

בשל כך, תקין לחלוטין לחוש באי נעימות הקשורה למערכת העיכול כשנצטרך לעשות משהו חדש, מאתגר או שיש לו השלכות חשובות.

לפעמים זה אפילו חיובי, יש שיגידו שהמושג "פרפרים בבטן" מתאר כאבי בטן הקשורים להתאהבות.

אך מתי כאב בטן מלחץ נפשי הוא בעייתי? שימו לב לשלושת המקרים הבאים:

1. כאב הבטן מתרחש בתדירות גבוהה מדי, כלומר, הלחץ הנפשי גדול מדי ואינו פרופורציונלי.

2. המיחושים במערכת העיכול הם חזקים וקיצוניים, למשל הקאות חסרות שליטה בכל מצב שבו מתעורר מתח.

3. המצב משפיע על אורח החיים וגורם להימנע מכל דבר שעלול לעורר את המצוקה.

כאשר המצב הופך תדיר מדי, קיצוני מידי או בעל השפעה נרחבת על איכות החיים, חשוב לברר לגבי טיפול נפשי מתאים שיוכל או להפחית בלחץ הנפשי, או להתמודד עמו באופן כזה שיפחית את התסמינים הקשורים במערכת העיכול.

חרדה וכאבי בטן

השלכות בריאותיות של כאבים בקיבה מלחץ נפשי

כפי שהוסבר, כאבי בטן הם התגובה של הגוף להתמודדות עם מצב של מצוקה. מכיוון שהמשאבים מופנים למערכות גוף מסוימות, תהליך העיכול מושהה, נעצר או מואץ יתר על המידה, כדי ששאר הגוף יוכל לטפל ב"איום".

אולם הגוף שלנו מתורגל מאוד בהתמודדות עם מצבי "סכנה" שכאלו, ולכן יודע גם להתאושש מהם במהרה, בעיקר כאשר ניתנת לו השהות המספקת או האמצעים הנכונים לחידוש המשאבים ו"תיקון" התהליכים ששובשו.

זאת אומרת שכאבי בטן המתרחשים מדי פעם אינם עושים נזק של ממש. לעומת זאת, מצב מתמשך של כאבים בקיבה הנובעים מלחץ נפשי כרוני הוא בעל השלכות חמורות ביותר:

• סטרס ממושך משפיע על בריאות תאי המעי. הם לא מקבלים מספיק דם, יחד עם חומרי הגנה מסוימים, כך שעלולים להתפתח בהם זיהומים שונים או מחלות כרוניות של מערכת העיכול.

• עקב היחלשות המעי, עלולים להתפתח בגוף מצבים של אלרגיות למזון ואי סבילות למאכלים מסוימים.

• מאחר שתהליכי העיכול נפגמים באופן תדיר, תאי הגוף לא מקבלים את ההזנה המספיקה עבורם, מה שמשפיע על כל מערכת החיסון ועל בריאותו הכללית של הגוף.

• לחץ נפשי ממושך משפיע על הרגלי האכילה שלנו, מה שיכול לגרום להתפתחות אכילה רגשית, הפרעות אכילה שונות ועוד.

סטרס ומערכת העיכול

טיפול המשפיע על סטרס ומערכת העיכול

קיימים פתרונות רבים להתמודדות עם סטרס ולחץ נפשי, ביניהם טיפול פסיכולוגי, שימוש בצמחי מרפא, טיפולי מגע, טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) ועוד. כל אחד מהטיפולים הללו הוא עולם ומלואו.

ובכל זאת, אחד הטיפולים המעניינים שרלוונטיים לכאבי קיבה ממתח נפשי הוא ביופידבק – טיפול התנהגותי שמבוסס על הקשר בין התחושה הרגשית לבין התחושה הפיזית.

השיטה בביופידבק מאפשרת למטופל להתמודד באופן עצמאי עם תחושות כמו חרדה, מתח ולחץ נפשי, על ידי כך שהוא מלמד אותו להיות מודע לתהליכים הגופניים שמתרחשים כתוצאה ממצב הרוח ולנסות לווסת את תחושותיו בהתאם, בין היתר כדי למנוע את התגובה הפיזית.

תסמינים של לחץ נפשי, סטרס כרוני או מתח נפשי מתמשך
נגן וידאו אודות תסמינים של לחץ נפשי, סטרס כרוני או מתח נפשי מתמשך

לכל מטבע יש שני צדדים: טיפול בעיכול וטיפול בנפש

חשוב לזכור כי הקשר בין המימד הפיזי של מערכת העיכול ובין המימד הנפשי והרגשי שלנו הוא הדדי.

כאשר אנחנו מתוחים סביר להניח שנחווה מיחושים שונים כמו כאבי בטן, שלשולים או עצירות; ולהיפך, מחלות כרוניות או כאבים עזים של המעיים הם אחת הסיבות למצב רוח ירוד, עצבים רופפים וחוסר מנוחה.

לפיכך, ניתן להגיע למצב של מניעת הסטרס וכאבי הבטן הנגרמים בעקבותיו, באמצעות הקפדה על שני צידי המאזניים: המימד הפיזי יחד עם המימד הנפשי.

במימד הפיזי – חשוב להקפיד על תזונה איכותית לבטן שלנו. זה אומר שנקפיד לאכול מגוון מזונות המכילים חלבונים, פחמימות, שומנים "טובים" ויטמינים ומינרלים, ונקפיד להימנע ממוצרים תעשייתיים, רוויי "שומן רע" או סוכר בכמות גבוהה.

במימד הנפשי – ניתן לשלב באורח החיים שלנו דברים שיפחיתו את הלחץ שמצטבר בנו. זה יכול להיות צמחי מרפא בעלי השפעה מרגיעה, תרגולי מדיטציה ויוגה ואפילו שעה ביום של התרעננות בחוץ ופריקת אנרגיה דרך פעילות ספורטיבית או תחביב אהוב – כל דבר שגורם לנו להרגיש יותר משוחררים ורפויים.

ככל שנפחית בלחץ הנפשי, כך תסמינים הקשורים במיחושים של כאבי הבטן ייעלמו משגרת חיינו, ולהיפך – ככל שנקפיד על תזונה טובה ועל בריאות גופנו, כך מצב רוחנו יישאר מרומם ולא נישאב אל מצב רוח שלילי וירוד.

טיפול בכאבי בטן מלחץ נפשי - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בכאבי בטן מלחץ נפשי נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בכאבי בטן מלחץ נפשי בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

התמודדות עם חרדה
התמודדות עם חרדה: כלים וטיפים איך להתמודד עם חרדה?

ישנן דרכים רבות להתמודד עם חרדה. את חלקן ניתן ליישם באופן עצמאי גם במסגרת הביתית, ואת חלקן ניתן ללמוד על ידי איש מקצוע כמו פסיכולוג או מטפל רגשי. בכל מקרה חשוב לפתור את החרדה ולא להנציח אותה ולתת לה להשתלט על חיינו ולהוריד מאיכותם.

המדריך המלא >>
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לחרדות

כדי להימנע מתלות בתרופות שאינן אפקטיביות לטווח הרחוק ועלולות להיות ממכרות, ישנן דרכי טיפול טבעיות ללא כדורים ביניהן טיפול פסיכולוגי, טיפול CBT (פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית), הומאופתיה וצמחי מרפא וכן טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח חיים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: