מכון-דרור-לוגו

תפריט

האם OCD היא מחלת נפש? האם אפשר להחלים מ-OCD?

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מאפיינים עיקריים של הפרעה טורדנית כפייתית

כדי להבין האם OCD היא מחלת נפש, נגדיר תחילה מהם המאפיינים העיקריים שלה. הפרעה טורדנית כפייתית מתבטאת בשני קווים עיקריים כאשר הראשון הוא מחשבתי והשני הוא התנהגותי.

הקו הראשון, המחשבתי, מתבטא בעיסוק בלתי פוסק במחשבות שליליות באופן חסר פרופורציה שגורם לסימנים פיזיולוגיים המזכירים חרדה, כמו מתח, הזעה, לחץ ואי שקט כללי.

הקו השני, ההתנהגותי, הוא פועל יוצא של המחשבות הטורדניות והאובססיביות, ומתבטא בפעולות טקסיות ש'מסייעות' להשקיט את המחשבות, אך למעשה רק מחזקות עוד יותר את המעגל – כי ללא הפעולה החוזרנית, המחשבות ישובו.

לדוגמה, אישה יושבת ליד שולחן במשרדה ועליו מספר עפרונות המונחים בצורה עקומה. המחשבה שהעפרונות מבולגנים תציק לה ללא הרף והיא לא תוכל להתרכז בעבודתה עד שהיא תסדר את העפרונות כך שיעמדו ישר. כך היא מוצאת את עצמה כל הזמן מסדרת את העפרונות שיהיו ישרים, גם אם הם לא מבולגנים.

זאת דוגמה לא קיצונית במיוחד, אך אם בכל מקום שבו האישה תשב, היא תרגיש מחויבת לסדר את החפצים באופן ישר ולא תצליח להתרכז בשום דבר מלבד בזה, יש כאן הפרעה קשה לאיכות החיים שלה, במיוחד אם במקרים שבהם היא לא תוכל לבצע את פעולות הסידור – כמו למשל בארוחה רשמית – היא תתחיל לחוש במצוקה נפשית.

האם OCD היא מחלת נפש

האם OCD היא מחלת נפש?

לאחר שהגדרנו את המאפיינים העיקריים של OCD, נשאר להבין האם מדובר במחלת נפש. כאן יש להדגיש שאין תשובה חד משמעית לשאלה הזו, אך אם מתייחסים להגדרה של 'מחלה' בפני עצמה, הרי ש-OCD לא מוגדרת כמחלת נפש משני טעמים:

1. למחלות נפש מובהקות יש בסיס גנטי מסוים, למשל שינויים הורמונליים ועצביים שבעקבותיהם אין מנוס מהתפרצות המחלה. כמו כן, במחלות נפש יש מרכיב תורשתי גדול ביחס להפרעות נפשיות שמקורן העיקרי הוא בסביבה, בחוויות עבר, טראומות וכו'.

2. 'מחלה' לפי הגדרה רפואית היא תופעה שניתן להסביר בכלים מדעיים, בזמן שרבות מהפרעות הנפש אינן ברורות כמו מחלות 'רגילות' ואפילו כמו מחלות נפש אחרות שניתן להסביר ולחקור לפי גנטיקה, בדיקות דם או מדדים פיזיולוגיים אחרים.

עם זאת, יש לסייג שכמו מחלות נפש אחרות, גם הפרעה טורדנית כפייתית מוגדרת ב–DSM שהוא המדריך הרשמי לאבחון מחלות והפרעות נפשיות, כך שלא ניתן לומר ש-OCD הוא תופעה שאינה דורשת אבחון וטיפול מתאימים.

לצורך העניין, אפשר להגדיר את ה-OCD כמחלת נפש אם הדבר יביא למודעות גדולה יותר ולכך שאנשים יבחרו לשפר את אורח חייהם ולהיפטר מדפוסי מחשבה ודפוסי התנהגות שמעיקים עליהם.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

התבטאויות של OCD המוגדרות כהפרעה נפשית

אנשים רבים מדווחים על מחשבות טורדניות שלא נותנות להם מנוחה, לפעמים עד כדי בעיות שינה או שיבושים במצב הרוח. אמנם אם מדובר במקרים ספציפיים ובודדים הניתנים לשינוי ולשליטה, כנראה שלא מדובר בהפרעה נפשית מסוג OCD.

התבטאויות של ההפרעה שצריכות לעורר חשד יהיו ממושכות, חסרות פרופורציה וכאלו שמשפיעות באופן ממשי על איכות החיים של האדם, בינו ובין עצמו או במסגרות הסביבתיות שלו: בעבודה, עם חברים, במערכת היחסים הזוגית או במשפחה.

האם אפשר להחלים מ-OCD

האם OCD עובר גם ללא טיפול מקצועי?

ברוב המוחלט של המקרים, הפרעה טורדנית כפייתית אינה חולפת מעצמה. אמנם יש תקופות שבהן התפרצויות התסמינים יהיו רבות יותר או להיפך, וגם חומרת התסמינים יכולה להיות מושפעת משינויים באורח חייו של הסובל מההפרעה. עם זאת, ללא טיפול מקצועי ב-OCD, ההפרעה תמיד תהיה ברקע ובסכנת התפרצות אם תנאים מסוימים יאפשרו לה לעשות זאת.

בנוסף, גם אם טריגר מסוים שגרם ל-OCD לפרוץ הוסר, דפוס המחשבות והפעולות כבר הפך לשגרה וישנה סכנה שההפרעה תחזור, פשוט בתחום אחר. לכן חשוב לטפל ולא רק בתחום הספציפי של ההפרעה, אלא בכל התהליך שהיא מעוררת אצל המטופל – אותו דפוס חוזר של מחשבות טורדניות ופעולות אובססיביות נגררות.

איך מטפלים בהפרעה טורדנית כפייתית?

מאחר שמדובר בהפרעה שמקורה קודם כל במחשבות, הטיפול העיקרי ב-OCD הוא דרך שיחות מעמיקות עם איש מקצוע, לרוב פסיכולוג מומלץ או פסיכולוגית מומלצת, אשר יוכלו לאתר את הגורם שמוביל למעגלי המחשבות האובססיביים לפרוץ מלכתחילה.

כדי לייעל את התהליך הטיפולי ולהקל על האדם שמתקשה להיפטר מדפוסי המחשבות השליליים וההתנהגותיים הנלווים להפרעה אובססיבית קומפולסיבית, רבים מהמטופלים גם נוקטים טיפול תרופתי משלים להתמודדות עם התסמינים שלה.

פעולת התרופות, כאמור, מתמודדת רק עם ההשלכות של ה-OCD ולא פותרת את ההפרעה מהשורש, אך לעיתים יש לה תפקיד חשוב במתן רוגע נפשי שיקל על הסובל ממנה לאמץ את התהליך הטיפולי ולהשיג שליטה במהלכו.

האם OCD עובר

האם אפשר להחלים מ-OCD בעזרת טיפול?

הטיפול בהחלט יכול לעזור בהתמודדות עם הפרעה אובססיבית קומפולסיבית, אך סביר להניח שלא תהיה החלמה מלאה אם זונחים את השיטות הטיפוליות לחלוטין כשמופיע מצב חדש של דחק.

לעומת כדורים ותרופות אשר התלות בהם מוחלטת אם לא מעוניינים לחוות את תסמיני ההפרעה, טיפול פסיכולוגי דווקא יכול לסייע להתמודדות מרבית וגם ארוכת טווח.

לדוגמה, טיפול קוגניטיבי התנהגותי (הנקרא גם CBT) שואף לפתור מהשורש את הטריגרים שמובילים מלכתחילה להופעת המחשבות הטורדניות, ולצייד בכלים שמטרתם להשתחרר מדפוסי הפעולות שמחזקים את האובססיביות הכפייתית של מעגל המחשבות.

איך להירפא מ-OCD אם הוא לא מחלה?

באופן כללי, לא ניתן להצביע על מקורות מובהקים שבגללם התפתחו הפרעות נפש, ביניהן גם OCD. זאת הסיבה שבגינה אין תרופה מוכחת שיכולה פשוט להעלים את ההפרעה הטורדנית הכפייתית כולה, ולא רק את התסמינים.

כמו דברים רבים במוח האנושי, גם OCD היא תעלומה שאצל כל אחד שסובל ממנה נעוצה כנראה בשורשים אחרים – אך זה לא אומר שלא ניתן לטפל בה באספקט הזה בדיוק: האישי, הרגשי, הספציפי.

טיפול פסיכולוגי, מתחום הפסיכותרפיה או טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הנעשים אחד על אחד ובצורה שמשתנה ממטופל למטופל, יכולים לסייע בהתמודדות מיטבית עם הפרעה אובססיבית קומפולסיבית עד להטבה של אורח החיים לצידה.

הפרעת OCD - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בהפרעת OCD נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בהפרעת OCD בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

טיפול טבעי ב-OCD ללא תרופות
טיפול טבעי ב-OCD ללא תרופות: כולל טיפול עצמי באוסידי

טיפול טבעי ב-OCD מאפשר התמודדות מקיפה עם שורש ההפרעה וכך גם עם התסמינים שלה המקשים על התפקוד היומיומי. לעומת תרופות, טיפול טבעי עשוי להביא תוצאות טובות יותר לזמן ארוך יותר, ללא תופעות לוואי וללא תלות בגורמים חיצוניים.

המדריך המלא >>
הפרעת דחק פוסט טראומטית PTSD
PTSD: מה זה פוסט טראומה? תסמינים וטיפול בפוסט טראומה

הפרעת דחק פוסט טראומתית מתפתחת לאחר קיומו של אירוע טראומטי משמעותי, והיא גוררת איתה תסמינים גופניים ונפשיים קשים, כמו חרדה, סיוטי לילה, חוסר אונים, זיכרונות פולשניים, דפוסי הימנעות וסטרס – שפוגעים באופן קשה בתפקוד.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: