טיפול טבעי ב-OCD ללא תרופות: כולל טיפול עצמי באוסידי

שיטות טיפול טבעי ב-OCD ללא תרופות

כיום המודעות לטיפולים טבעיים היא גבוהה, גם כאשר מדובר בהפרעות נפשיות ואולי במיוחד במקרים אלו.

טיפול טבעי ב-OCD על פי רוב הוא הוליסטי ומעמיק, ודרכו ניתן לאתר גורמים המעוררים את ההפרעה הנפשית ולא רק להתמקד בתסמינים – כפי שנעשה עם מרבית התרופות.

באמצעות התהליך הטבעי, מתאפשרת אפקטיביות גבוהה יותר בטיפול, ללא הכנסת חומרים כימיים לגוף, מה שעלול להשפיע גם על דברים אחרים ולהוביל לתופעות לוואי לא נעימות.

טיפול טבעי ב-OCD ללא תרופות

מדוע חשוב למצוא טיפול טבעי ב-OCD?

תופעות לוואי אפשריות כתוצאה מטיפול תרופתי ב-OCD יכולות לנוע החל מתחושות לא נעימות של יובש בפה, ירידה בתיאבון וכאבי בטן ועד קשיי תפקוד ממשי כמו בעיות שינה או ירידה בחשק המיני ובמצב הרוח.

אולם מלבד העובדה שטיפול תרופתי בהפרעה טורדנית כפייתית עלול לגרום לתופעות לוואי לא נעימות, ישנן סיבות נוספות, הקשורות זו בזו, שבגינן עדיף לחפש קודם טיפולים טבעיים.

אי התאמה לתרופה ספציפית – במקרה של טיפול ב-OCD, רבות מהתרופות הניתנות הן כאלו שמיועדות לשיכוך דיכאון וחרדה, ולא מטפלות באופן ישיר במקור המחשבתי והרגשי שמוביל לטקסים האובססיביים, מה שמאפיין את ההפרעה הטורדנית כפייתית.

פתרון זמני ולא פתרון מהותי – בשל חוסר ההתאמה הספציפית ל-OCD, התרופות הניתנות מהוות פתרון זמני בלבד שאינו פותר את הבעיה מהשורש. התרופות יהיו יעילות רק עבור התוצאות הנלוות של ההפרעה, ולא עבור המקור המהותי שלה.

תלות בתרופה במקום הירפאות – מכיוון שמדובר בפתרון זמני, חייבים להשתמש בו ללא הפסקה כדי להמשיך לחוש טוב. שלא כמו כאב פיזיולוגי שבו תרופה יכולה לרפא לחלוטין, במקרה של טיפול ב-OCD התרופות מכוונות רק לתסמינים, והתלות בהן בעייתית.

אז מתי בכל זאת עדיף להשתמש בתרופות על פני טיפול טבעי ב-OCD? תלוי בחומרת הסימפטומים הנלווים להפרעה, מכיוון שהטיפול הטבעי יהיה אפקטיבי רק במידה שהמטופל יצליח להתמיד בו לאורך זמן עד לקבלת שיפור משמעותי.

שימוש בתרופות במתינות, באופן זמני ובפיקוח רפואי, יכול להביא למצב של יציבות ונינוחות אצל המטופל, לפחות בתחילת התהליך, כדי שיוכל להתרכז ולהתמקד בטיפול הטבעי בצורה מוצלחת.

דרכי טיפול טבעיות להתמודדות עם תסמיני OCD

ניתן להכניס לחיינו דברים מסוימים, אם בתודעה ואם בצריכה התזונתית, כדי להיטיב את המצב הקיים של ה-OCD או מתוך ניסיון למנוע מראש מצבים של התפרצות ההפרעה.

להלן מספר דרכים טבעיות שניתן לשלב בחיי היום יום להתמודדות עם OCD:

מיינדפולנס – שיטה שניתן ללמוד באופן עצמאי או דרך סדנאות של אנשי מקצוע. עיקר השיטה הוא התמקדות בהווה תוך חיזוק השליטה על מחשבות שליליות שגורמות לנו להתעסק בעבר או בעתיד, וכך להקשות עלינו לשחרר דברים שמעיקים עלינו כמו מתחים, פחדים וחרדות.

השיטה מסייעת לטיפול ב-OCD מכיוון שהיא מקנה שליטה על מחשבות אובססיביות שלרוב עוסקות בדברים שביצענו או שלא ביצענו בעבר ובחרדות שדבר מה יקרה בעתיד בעקבות זאת. יתרה מזאת, ההתמקדות בהווה מאפשרת לנו להקפיא את הצורך בביצוע הטקס הכפייתי, להירגע ולנסות להמשיך בחיינו בלי להיכנע אליו.

תוספי תזונה – רכיבים טבעיים שניתן לקחת בצורה של כמוסות מרוכזות ויש להם יכולת להשפיע על תהליכים בגוף. תוספים שונים עשויים לשפר את האיזון הרגשי שלנו ואת מצב הרוח ולווסת מצבי קיצון שמעוררים תגובות פיזיולוגיות כמו במצבים של חרדה ודיכאון.

נטילת תוספי תזונה העשויים לשפר התמודדות עם OCD יהיו: מגנזיום, קבוצת ויטמיני B (מה שנקרא קומפלקס ויטמיני B), סידן, אבץ, גאבה, לציטין סויה, טרימתיל גליצין ועוד.

צמחי מרפא – על פי עולמות החקר של ההומאופתיה, יש צמחים עם רכיבים פעילים חזקים שעשויים לשפר באופן ממשי תהליכים שונים בגוף, בין אם בהשפעה על המערכת העצבית, מערכת העיכול ועוד. לפיכך, צריכה של צמחי מרפא בכמוסות, בשתייה ואפילו בהרחה, יכולה לסייע במגוון מצבים נפשיים.

צריכת צמחי מרפא שנטען כי מסייעים למצבים של OCD הם: קמומיל, מליסה, כשות, פסיפלורה, ולריאן והיפריקום. יש לציין כי אף על פי שכל הרכיבים טבעיים, יש להתייעץ עם רופא במידה ונוטלים במקביל תרופות אחרות.

או סי די טיפול טבעי

סוגי טיפולים טבעיים ב-OCD כפתרון ארוך טווח

לעומת כל הדרכים שצוינו להתמודדות עם הפרעה טורדנית כפייתית בתוך אורח החיים הרגיל, כמו למשל שינוי תודעתי דרך מיינדפולנס או צריכה של תוספי תזונה וצמחי מרפא, קיימות גם דרכי טיפול פרקטיות המשמשות פתרון ארוך טווח להתמודדות עם OCD.

על פי כל המחקרים, הטיפול הטבעי האפקטיבי ביותר הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי, הקרוי גם טיפול CBT. הטיפול עובד בשני מישורים עיקריים: המישור הקוגניטיבי שבו מאתרים את המחשבות והרגשות אשר מעוררים את הדחפים לביצוע הטקסים הכפייתיים, וכן המישור ההתנהגותי שהוא ביצוע הטקסים עצמם וחיזוק 'מעגל הקסמים' שמוביל למחשבות שליליות נוספות.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי נערך עם איש מקצוע, לרוב פסיכולוג או פסיכולוגית שהתמחו בטיפול CBT, בסדרת מפגשים שבהם מאתרים את הגורם הספציפי שמניע כל אדם לחוות OCD – למשל אובססיביות בתחום הניקיון, בתחום האוכל, בתחום הלבוש, בתחום הבטיחות והביטחון האישי ועוד – ועובדים עליו בשני המישורים, המחשבתי וההתנהגותי.

מרכיב עיקרי בטיפול הוא תהליך של חשיפה הדרגתית, שבו המטופל לומד לאתר את הטריגרים של ה-OCD בתוך סיטואציות ספציפיות, ומתרגל כלים פרקטיים שעוזרים לו לנטרל את האובססיביות ולהתמודד איתה בזמן אמת. זה מה שנקרא ERP (באנגלית: Exposure & Response Prevention), כלומר, מניעת התגובה הכפייתית לאחר החשיפה.

אפקטיביות הטיפול ב-OCD ללא תרופות

האם למצבים של OCD טיפול טבעי באמת יהיה יעיל? התשובה הגורפת היא כן.

אמנם, מי שמטופלים באופן תרופתי ב-OCD לאורך זמן ממושך יעידו כי התרופות מסייעות בהפחתת התסמינים, אך כפי שהוזכר, דרך טיפולית זאת, על אף היותה אפקטיבית, היא בעייתית משום שהיא גורמת לשלל תופעות לוואי לא נעימות, מהווה חוסר פתרון אמיתי לשורש הבעיה ומעוררת תלות בגורם חיצוני.

לעומת זאת, טיפול טבעי ב-OCD, בעיקר כזה שנוגע במהות האמיתית של ההפרעה, כמו בטיפול קוגניטיבי התנהגותי, לא גורר תופעות לוואי, פותר את הבעיה מהשורש ומשאיר את המטופל עם כלים פרקטיים ללא תלות בהמשך הטיפול או בכל גורם חיצוני אחר.

OCD טיפול עצמי

האם קיים להפרעת OCD טיפול עצמי?

במקרים פחות חמורים של ההפרעה, ניתן בהחלט לאמץ כמה שיטות טבעיות ופשוטות כדי למנוע מה-OCD להשתלט.

כך יוצרים עוגן בטוח שימלא אתכם בתחושת שליטה וביטחון, מרכיבים חשובים בהתמודדות עם הפרעה טורדנית כפייתית:

1. לימוד עצמי – הכירו לעומק את נבכי ההפרעה, את הסוגים שלה, גורמים אפשריים ותסמינים קיימים. ההיכרות תוכל להרגיע אתכם, ללמד אתכם יותר ולאפשר לכם להבין שיש היגיון מאחורי מה שמרגיש לכם מלא בכאוס.

2. מודעות – מתוך הלימוד העצמי, הכירו את המצבים השונים של OCD ואת התגובות השונות שלו. המודעות תאפשר לכם להכיר בהפרעה כאשר היא מתפרצת ובכך להשתלט עליה תוך כדי תנועה.

3. פעלתנות – מכיוון שההפרעה מתחילה במעגלי מחשבות בלתי נגמרים, הקפידו להישאר פעלתניים רוב היום. התעסוקה תשחרר מתחים ולחצים, תשבור את מעגלי המחשבות האובססיביים ותמלא אתכם בחיוניות.

4. קהילה – קיימות אין ספור קבוצות בפייסבוק, ברחבי הרשת ואפילו במציאות, של אנשים המתמודדים עם OCD. זה הזמן לחלוק רגשות ומחשבות, להבין שמה שאתם חווים קיים אצל אחרים וליצור קשרי חברות תומכים.

5. בקשת עזרה – גם בתוך קהילה וגם מחוצה לה, חשוב להכיר במצב שבו אתם צריכים עזרה. זה יכול להיות מחברים, מבני משפחה או מאנשי מקצוע חיצוניים. כל בקשת עזרה תוכל להביא אתכם למקום טוב יותר.

לחיות עם הפרעה טורדנית כפייתית ללא תרופות

מצב של OCD יכול להיות תמים בתחילה, עד שהוא גדל לממדים שבהם אין לנו שליטה עליו – המחשבות מאיימות על כל צעד והטקסים הכפייתיים משבשים את אורח החיים הנורמטיבי ללא היכר.

כיום, עם שפע האפשרויות לטיפול טבעי, ניתן להתמודד עם OCD ללא תרופות או חומרים שבמקרה הטוב מעוררים אצלנו תלות, ובמקרה הרע גורמים לשלל תופעות לוואי לא נעימות.

מחקרים הראו כי דרכי טיפול מסוימות, בעיקר מתחום ה-CBT, הן בעלות השפעה מקיפה על הפרעה טורדנית כפייתית, גם בהפחתת התסמינים וגם כפתרון אמיתי וארוך טווח.

אפקטיביות הטיפול הטבעי נעוצה בכך שמקור הבעיה, המחשבתי והרגשי, מקבל מענה ספציפי ושונה אצל כל מטופל, כך שמתאפשרת שליטה רבה יותר על הפן ההתנהגותי. בצורה זו ההתמודדות עם ה-OCD נעשית מבפנים, בצורה מקיפה וללא תלות בחומרים חיצוניים.

טיפול טבעי ב-OCD ללא תרופות - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול הטבעי ב-OCD ללא תרופות נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול טבעי ב-OCD ללא תרופות בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

הפרעת דחק פוסט טראומטית PTSD
PTSD: מה זה פוסט טראומה? תסמינים וטיפול בפוסט טראומה

הפרעת דחק פוסט טראומתית מתפתחת לאחר קיומו של אירוע טראומטי משמעותי, והיא גוררת איתה תסמינים גופניים ונפשיים קשים, כמו חרדה, סיוטי לילה, חוסר אונים, זיכרונות פולשניים, דפוסי הימנעות וסטרס – שפוגעים באופן קשה בתפקוד.