מכון-דרור-לוגו

תפריט

איך לצאת מדיכאון מהר ולהתחיל חיים חדשים? המדריך המלא

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

איך יוצאים מדיכאון?

דיכאון יכול להרגיש כמו בור או ביצה טובענית שמושכים את הסובלים ממנו מטה. לא נגיד שזה קל לצאת מדיכאון, אבל נגיד שזה ללא ספק אפשרי, והדוגמאות לכך נמצאות וחיות סביבנו. מאתגר לצאת מדיכאון כשלעיתים לא מרגישים שיש כלל טעם לעשות זאת או שיש טעם בחיים. קשה לצאת מדיכאון כשרמת התפקוד נמוכה ומתמודדים עם חוסר מוטיבציה, חוסר עניין וחוסר חשק כללי.

על מנת לצאת מדיכאון ניתן לפעול במספר מסלולים, ולרוב כדאי לשלב לפחות שניים מהם. המסלולים הללו הם: טיפול רגשי, טיפול תרופתי והחלת שינוי ניכר בהרגלים ובאורח החיים. יש דברים שתוכלו לעשות לבד בשביל לצאת מדיכאון, ויש דברים שיש צורך באינטראקציה עם איש מקצוע על מנת שיעזרו לכם לעשות זאת. בשורה התחתונה, מה שחשוב הוא שיש מה לעשות – תמיד יש מה לעשות.

איך לצאת מדיכאון

איך לצאת מדיכאון בעזרת טיפול רגשי?

ישנם מספר טיפולים שעוזרים לצאת מדיכאון. חלקם קצרים, כמו טיפול CBT, וחלקם ארוכים – כמו טיפולים בגישה דינאמית:

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) – טיפול קצר ואפקטיבי, שחותר לשחרר דפוסי חשיבה והתנהגות שליליים, שהתקבעו במוחו של המטופל עם הזמן, ולהחליפם בדפוסים חיוביים ובריאים. באופן זה ניתן לשנות את תפיסת העולם ואת האמונות המגבילות שלו, ולנקוט בהתנהגות פרודוקטיבית שתורמת להתפתחות האישית ולרווחתו של המטופל.

טיפול פסיכו-דינמי – טיפול מהעולם הפסיכואנליטי, רק גמיש יותר ואינטנסיבי פחות. הוא יורד לשורש הבעיה ומנסה לאתר את הסיבות לקיומה. תהליך של טיפול דינמי נוגע בעבר, בילדות, בקונפליקטים בלתי-פתורים, בתוכן שהודחק אל התת-מודע, בקשר עם ההורים ובאמונות שורשיות. כל זאת במטרה לפתור בעיות ולעקור אותן מן השורש – וכך גם לפתור בעיות של דיכאון וחרדה.

טיפול באומנות – טיפולים שמתאימים במיוחד לילדים ובני נוער, אך יכולים להתאים גם למבוגרים. טיפולים מסוג זה עושים שימוש בטכניקות של אומנות, הבעה ויצירה בשביל לאפשר למטופל להביע את עצמו גם ללא מילים, לשפר מיומנויות חברתיות, לרכוש מודעות עצמית גבוהה וביטחון עצמי גבוה ולרכוש כלים להתמודדות עם משברים ומצוקה רגשית. בנוסף, לעצם העיסוק באומנות וביצירה יש השפעה תרפויטית על המטופל.

טיפול באמצעות בעלי חיים – טיפולים שבהם לוקחים חלק מטפלת, מטופל ובעל חיים שעבר הכשרה טיפולית מיוחדת. בין המטופל לבין בעל החיים נוצר קשר מיוחד וקרוב ובעל משמעות רגשית. בעל החיים עוזר לו להרגיש בטוח, נינוח ונאהב, והאינטראקציה משפרת את הרווחה הרגשית שלו. המטופל מרגיש בנוח להביע את עצמו וגם להכיר בעצמו צדדים שלא הכיר, ומאפשר למטפלת להבין עם מה הוא מתמודד גם ללא שימוש רב במילים. תהליך של טיפול בעזרת בעלי חיים בהחלט יכול לעזור במקרים של דיכאון וחרדה.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

איך לצאת מדיכאון קשה באמצעות טיפול תרופתי?

במוח שלנו, בין הסינפסות, שהן המעברים הצרים המצויים בין תאי העצב, פועלים מספר מוליכים עצביים, וביניהם – סרוטונין. יש לו תפקיד חשוב בוויסות מידע ורגשות והוא משפיע באופן ישיר על מצבי רוח שונים – מהנאה ועד לדיכאון, ובדרך משפיע גם על תחושת התיאבון, ההתנהגות, הכאב – ועוד.

נמצא שלאנשים הסובלים מהפרעות דיכאון יש ריכוז נמוך מהממוצע של סרוטונין, כאשר באמצעות תרופות ממשפחת התרופות העונה לשם SSRI, ניתן לעכב את הספיגה החוזרת של הסרוטונין על ידי תאי העצב, וכך להעלות את ריכוז הסרוטונין בסינפסות במוח ולהגביר את השפעתו.

משפחת התרופות הזו כוללת תרופות רבות, בין היתר גם פרוזאק וזולופט. תרופות אלו הוכחו כבעלות השפעה על אנשים רבים בעת התמודדות עם דיכאון, והן בהחלט יכולות לקדם יציאה מדיכאון. בכל מקרה, מומלץ לשלב את הטיפול התרופתי עם טיפול רגשי.

איך יוצאים מדיכאון

איך לצאת מדיכאון לבד ללא תרופות?

מלבד היעזרות באנשי מקצוע, יש מספר רב של פעולות בהן ניתן לנקוט בשביל לקדם את המצב לבד ולצאת מדיכאון ללא תרופות באופן עצמאי לחלוטין. הנה מספר רעיונות מצוינים להשגת שיפור משמעותי במצב, הן בטווח הארוך והן בטווח הקצר:

תרגול מדיטציה ומיינדפולנס – לפרקטיקות העתיקות הללו יש השפעה גדולה על מצב הרוח שלנו ועל הרגשות שאנו מרגישים, ואינספור עדויות ומחקרים מצביעים על כך באופן ברור. טכניקות שונות של מדיטציה או מיינדפולנס יעזרו לכם לנקות את הראש ממחשבות וייצרו חוצץ ברור ביניכם לבין המחשבות שלכם – הרי המחשבות שלנו חולפות, ואנחנו תמיד שם, משמע אנחנו לא המחשבות שלנו – ואין לנו צורך להזדהות איתן. בנוסף, אין לנו באמת שליטה על המחשבות שלנו, לכן עדיף להרפות מהן.

התנדבות – להתנדבות יש תועלת לבריאות הפיזית והבריאות הנפשית שלנו. התנדבות גורמת לנו להרגיש שאנו מועילים, שיש לנו משמעות, שיש לנו חשיבות ושיש לנו מה לתרום. התנדבות היא פעולה שמעניקה סיפוק ותחושת שליחות וערך עצמי. התנדבות מפחיתה סימפטומים של סטרס, חרדה ודיכאון ומשפרת את הדימוי העצמי.

להקפיד על אורח חיים בריא – אימוץ הרגלי שינה מאוזנים, הקפדה על ביצוע פעילות גופנית מספר פעמים בשבוע והקפדה על תזונה טרייה, לא מעובדת, לא תעשייתית ועשירה בויטמינים ובמינרלים – אלו ישפרו את איכות החיים, את הרווחה הנפשית ואת רמת הסרוטונין במוח שלכם.

להכיר אנשים חדשים ולעשות דברים חדשים – לא טוב לשהות ולעמוד כל הזמן במקום. הכרה של אנשים חדשים והשתתפות בסיטואציות ופעילויות חדשות יפתחו לכם אפשרויות ויעניקו לכם השראה, מוטיבציה ותובנות. לקשרים חברתיים באופן ספציפי יש השפעה חיובית אדירה על הרווחה הנפשית ועל מצב הרוח שלנו, ולבדידות יש השפעה הפוכה.

איך להתגבר על דיכאון

איך לצאת מדיכאון מהר ולהתחיל חיים חדשים?

לא משנה עם איזו הפרעת דיכאון אתם מתמודדים, במשך כמה זמן או מהי דרגת חומרתה – אל לכם לומר נואש. ישנן אפשרויות תרפויטיות רבות ודרכים לצאת מדיכאון ולהתחיל חיים חדשים בהדרגה.

כדאי מאוד לגשת לקבל טיפול רגשי מסוג שמתאים לכם ולהעדפותיכם. המטפל או המטפלת ישמשו לכם כמשענת וכאוזן קשבת, יספקו לכם תובנות חשובות, יעזרו לכם לשפר את המודעות העצמית והביטחון העצמי ויעניקו לכם כלים חשובים להתמודדות עם משברים.

בנוסף לטיפולים רגשיים, בהחלט כדאי לשקול גם טיפול תרופתי. לתרופות נוגדות-דיכאון יש סטיגמה מסוימת בציבור, אבל כל מה שהן עושות זה להעלות את רמת הסרוטונין במוח. אנשים רבים נוטלים אותן כי הם רוצים לחיות חיים טובים יותר. יתרה מכך, אין זה אומר שתיטלו כדורים במשך כל החיים.

בכל מקרה אין להתבסס רק על טיפול רגשי וטיפול תרופתי במהלך טיפול בדיכאון, וחשוב לשנות את ההרגלים ואת אורח החיים בשביל לחיות חיים בריאים, מאוזנים ושמחים יותר.

תסמינים של דיכאון - סימפטומים וסימנים של דיכאון
נגן וידאו

איך יוצאים מדיכאון - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בדיכאון נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בדיכאון בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

איך להתמודד עם דיכאון
איך להתמודד עם דיכאון? המדריך המלא על התמודדות עם דיכאון

דיכאון הינו הפרעת מצב רוח המלווה בעצב ואובדן עניין בדברים שהאדם נהנה מהם בעבר. דיכאון מתאר קושי מתמשך, לא זמני, השכיח בקרב נשים כמעט פי שתיים מאשר בקרב גברים ומלווה ברגשות אשם או חוסר ערך וקושי להתרכז או לקבל החלטות.

המדריך המלא >>
טיפול בדיכאון
טיפול בדיכאון: תסמינים, שיטות ודרכי טיפול פסיכולוגי בדיכאון

ישנן מספר דרכים יעילות לטפל בדיכאון – טיפול רגשי, טיפול תרופתי וגם טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח החיים. לרוב מומלץ לשלב לפחות 2 מדרכי הטיפול ולתת לתהליך להוכיח את עצמו, כך שיהיה ניתן לחזור לתפקוד מלא ולחיים טובים, מספקים ומאוזנים.

המדריך המלא >>
טיפול טבעי בדיכאון ללא תרופות
טיפול טבעי בדיכאון ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לדיכאון

כדי לטפל באופן אפקטיבי בדיכאון, להימנע מרכיבים מסונתזים ומתופעות לוואי מזיקות, ניתן לבחור בדרך טיפול טבעית. צמחי מרפא, תוספי תזונה, סיגול אורח חיים בריא, טיפול במגע או טיפול רגשי – כולם יכולים לסייע ביציאה מדיכאון בדרך טבעית ונטולת תרופות.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: