מכון-דרור-לוגו

תפריט

טיפול טבעי בדיכאון ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לדיכאון

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

האם קיים טיפול טבעי בדיכאון?

דיכאון הוא מצב נפשי אשר הסיבות להתפתחותו הן רבות ומגוונות, ביניהן נטייה גנטית, מחלות או אירועי חיים טראומטיים, חד פעמיים או מתמשכים.

רבים מאתנו יודעים שאנשים הסובלים מדיכאון לוקחים תרופות כדי להתמודד עם המצב, ובאמת פעמים רבות הטיפול המוכר ביותר עבור דיכאון מסתכם בנטילת כדורים.

עם זאת, ומפתיע ככל שזה יישמע, כמו במצבים רבים אחרים, גם במצב של דיכאון ניתן לנקוט בטיפול טבעי ללא כדורים או תרופות משום סוג.

נכון, מטפלים מסוימים ימליצו בכל זאת להגיע לפסיכיאטר לשם הסתכלות ובחינה של תרופות מתאימות, אך השפע שיש היום לטיפול הטבעי להציע הוא לחלוטין לא כזה שניתן להתעלם ממנו.

לא רק שדרכי טיפול טבעיות מהוות חלופה ממשית להתמודדות עם דיכאון, ישנם חסרונות רבים ואפילו סכנות בשימוש ממושך בתרופות כדי לצאת מדיכאון, כך שהחלופה הטבעית היא חשובה מאין כמוה.

טיפול טבעי בדיכאון ללא תרופות

מה הסכנה בטיפול תרופתי בדיכאון?

הרפואה המערבית נשענת רובה ככולה על טיפול בתרופות. אנטיביוטיקה, משככי כאבים ונוגדי דלקות למיניהם נפוצים מאוד בשימוש להתמודדות עם מחלות כאלה ואחרות.

אולם, כשמדובר במצבים נפשיים שמקורם אינו בתחלואה פיזית, הרבה מהכדורים והתרופות אינם אפקטיביים בשימוש לטווח הרחוק, במיוחד בשל העובדה שהם עלולים לגרור התמכרות לתרופות ותלות מסוכנת.

בסופו של דבר, הכדורים משפיעים על תהליכים כימיים במוח ובמערכת העצבים ואכן מצליחים להפחית את התסמינים העיקריים של דיכאון, כמו תחושת עצבות ומתח גופני.

רק שהתסמינים הם לא המחלה כולה, וכשהמקור שגורם לתסמיני דיכאון – לרוב, חוויה רגשית טראומטית שלא עובדה היטב ושמשפיעה על מעגלי מחשבות ורגשות שליליים מתמשכים – עדיין קיים, תתפתח תלות בכדורים ללא הטבה במצב בלעדיהם.

גם בשימוש קצר מועד, קיימות שלל תופעות לוואי לא נעימות בעת נטילת תרופות נוגדות דיכאון, למשל נדודי שינה, עלייה במשקל, עצבנות, עייפות, ירידה בתיאבון, יובש בפה, בעיות בתפקוד המיני ועוד.

לא זו אף זו, נראה שחלק מהתרופות נגד דיכאון אף מגבירות מחשבות אובדניות. ב–2004 מנהל המזון והתרופות האמריקני (ה–FDA) הוציא אזהרה שתרופות מסוימות עלולות לגרום להתנהגות אובדנית ולהחמרת תסמיני הדיכאון.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

איך מטפלים בדיכאון ללא תרופות?

קיימות דרכים רבות להתמודד עם דיכאון ללא תרופות והראשונה שבהן היא התחייבות לאורח חיים בריא – שכן האמירה "נפש בריאה בגוף בריא" היא לא סתם סיסמה.

ההיגיון הוא פשוט: כשהגוף בריא, כל המערכות פועלות באופן מאוזן, כולל אלו שאחראיות על איזון החומרים הכימיים וההורמונים במוח. יש לכך השפעה ישירה על המחשבות והרגשות שלנו, מה שיוצר אצלנו מצב רוח נמרץ ואנרגטי.

המלצות עיקריות לשמירה על אורח חיים בריא לגוף ולנפש:

1. ביצוע פעילות גופנית מכל סוג – אוהבים לרקוד? לרוץ? לעשות זומבה? לשחק כדורסל? כל סוג של ספורט משחרר אנדורפינים שמסייעים בתחושה טובה וכך פועלים בהפחתת תחושות עצב ועצבנות.

2. הגמישו את הגוף ובצעו הרפייה – מתיחות בוקר, יוגה, הליכה מתונה עם חברים או משפחה. כל תנועה איטית ונינוחה של הגוף מסייעת בגמישות השרירים ובשחרור מתחים ולחצים שהצטברו בגוף לאורך היום.

3. שחררו מחשבות שליליות ועצבים – המקור הראשוני לדיכאון הוא קודם כל מחשבות ורגשות שליליים, ולכן חשוב לנטרל מלכתחילה גורמים שיגרמו לנו להיכנס ל'לופ' של תחושות רעות.

4. אכלו דברים שמיטיבים עם הגוף – מותר להתפנק עם ארוחת שחיתות פעם בשבוע, אך עדיף ברוב הזמן להקפיד על תזונה שכוללת חלבונים, פחמימות ושאר ויטמינים מועילים שיזינו את הגוף וימלאו אותו באנרגיה חיובית.

5. המעיטו בצריכת קפאין ככל האפשר – מחקרים מצאו שצריכה מוגברת של קפאין (קפה, משקאות אנרגיה ועוד) עולה בקנה אחד עם הפחתה בייצור סרוטונין שמשפיע על היווצרות מצב של דיכאון.

חשוב לסגל לעצמכם שגרה בריאה אשר תהווה תשתית להתמודדות מיטבית עם דיכאון, אך מי שכבר סובל מדיכאון חמור, קיימים גם סוגי טיפול אקטיביים יותר להתמודדות עם מצב פעיל שלו.

טיפול טבעי בדיכאון וחרדה

אילו סוגי טיפול בדיכאון ללא תרופות קיימים?

להלן מספר דרכי טיפול בדיכאון ללא תרופות:

טיפול במגע – דיקור סיני, שיאצו וסוגי טיפול נוספים לפי התורה הסינית, יכולים להביא לשיפור משמעותי בדיכאון. טיפולים אלה כוללים עיסוי נקודות אנרגטיות בגוף או שחרור מתחים דרך דיקור עדין, לרוב בסדרה של מספר מפגשים לאורך תקופה.

טיפול באמצעות רכיבים טבעיים – עזרים שונים כדוגמת צמחי מרפא, תמציות פרחי באך, תוספי תזונה מסוימים ועוד. הומאופתיה גם היא תחום שלם שבו מרכיבים מרקחה אישית מבוססת רכיבים מהטבע כדי להפחית בתסמיני הדיכאון.

טיפול רגשי – אחד הסוגים הנפוצים והאפקטיביים של טיפול בדיכאון הוא טיפול רגשי אצל פסיכולוג או פסיכותרפיסט שמושתת על דיבור ועיבוד של חוויות מהעבר או מההווה, כדי למצוא את המקורות הפעילים של הדיכאון ולנטרל אותם.

חשוב להדגיש כי במקרים מסוימים, הטיפול הטבעי לא יאפשר ב–100% יציאה מדיכאון ללא תרופות, במיוחד אם הדיכאון הוא חמור או ממושך מאוד. בהסתכלות אצל איש מקצוע יומלץ האם לשלב תמיכת כדורים חלקית כדי להפחית בתסמינים הקשים, לפחות לתקופת זמן מוגבלת.

איזה טיפול טבעי בדיכאון וחרדה הוכח כאפקטיבי ביותר?

דיכאון לא דומה לצינון או שיעול, ואין בנמצא תרופות סבתא נגד דיכאון. זאת מפני שהדיכאון הוא קודם כל מצב נפשי ששורשיו הם במחשבה וברגש, ולכן טיפול טבעי אפקטיבי עבור דיכאון יהיה כזה שמאתר בנפשו של האדם את הגורמים שמעוררים אצלו את התחושות השליליות ברמה הרגשית – ופותר אותם.

מחקרים רבים ושונים הוכיחו כי CBT, טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא האפקטיבי ביותר עבור מצבים של דיכאון וחרדה, ולא בכדי.

ה–CBT קודם כל עוסק בפן הקוגניטיבי של המטופל, במעגלי המחשבות שמטרידים אותו ללא הפסק ומובילים לתחושות העצבות וחוסר האונים שמאפיינות כל כך את הדיכאון.

לאחר שמאותרים המקורות המחשבתיים והרגשיים של הדיכאון, ה–CBT מאתר את הכלים ההתנהגותיים הטובים ביותר שיהיו שמישים עבור המטופל לצורך התמודדות יום יומית עם דיכאון.

לדוגמה, רווק בן ארבעים שחש מדוכא בכל פעם שנמצא בקרב אחיו הנשואים באושר, יקבל במסגרת טיפול CBT כלים פרקטיים שיסייעו לו לראות את מצבו באור טוב יותר ויאפשרו לו לצאת מהמרה השחורה, להבין את היתרונות שבמצבו או לפעול למען שינוי רווקותו – במקום להישאב אל תוך חוסר עשייה, מחשבות דיכאוניות ורחמים עצמיים.

טיפול בדיכאון וחרדה ללא תרופות יכול לקחת זמן רב, זאת מכיוון שהוא מייצר עבודה אמיתית על הטריגרים שגורמים לדיכאון, אך הוא עשוי להיות אפקטיבי הרבה יותר לטווח הרחוק.

טיפול בדיכאון וחרדה ללא תרופות

אילו תרופות טבעיות לדיכאון קיימות?

בשוק הכדורים קיימות גם תרופות נגד דיכאון על בסיס טבעי כשהמוכרות בהן – נרוקסן, נרבוהיל, טראומיל – מבוססות צמחים ורכיבים מעולם הטבע.

קיימים גם צמחי מרפא אחרים, כמו האשווגנדה המוכר כתרופה טבעית לדיכאון, בשל היותו מאזן תחושות שליליות ומוציא ממצבי קושי בתפקוד, או היפרקום שנמצא כמאזן את מערכת העצבים וכורכומין המשפר את מצב הרוח.

מחקרים הראו שגם תוספי פרוביוטיקה ותוספי תזונה הצליחו להפחית תסמיני דיכאון, כמו אומגה 3, ויטמין C וקומפלקס ויטמיני B שיוצרים פעילות מאוזנת של מערכת העצבים.

נטילת תרופות טבעיות לדיכאון אולי אינה ממכרת, אך חשוב בכל זאת להתייעץ עם גורם מוסמך שכן גם לתרופות עם רכיבים טבעיים עלולות להיות תופעות לוואי.

תסמינים של דיכאון - סימפטומים וסימנים של דיכאון
נגן וידאו

איך לצאת מדיכאון ללא תרופות?

ראינו איך להתמודד עם דיכאון ללא תרופות באמצעות שמירה על אורח חיים בריא, שימוש בטיפול המבוסס רכיבים טבעיים וסוגי טיפול נוספים כמו טיפול במגע וטיפול רגשי – טיפול עם פסיכותרפיסט או פסיכולוג מומלץ.

חשוב להבין שהתמודדות עם דיכאון ללא תרופות היא לא דבר שקורה בבת אחת, אלא תהליך שעשוי לקחת זמן ולהיות קשה או מתסכל. כל דרך טיפולית אפקטיבית כוללת עליות ומורדות, ממש כפי שהדרך לזוגיות מאושרת או לקריירה מצליחה עוברת גם קושי ומכשולים עד שמגיעים לפסגה.

בסופו של דבר, תחושתנו הטובה, היכולת שלנו לראות את האור ואת החיובי שבחיים וליצור סביבנו אווירה נעימה, היא חשובה מאין כמוה, וכדברי השיר הישראלי המוכר: "החיים יפים, כדאי לנו לחיות".

טיפול טבעי בדיכאון ללא תרופות - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול הטבעי בדיכאון ללא תרופות נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול טבעי בדיכאון ללא תרופות בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

איך להתמודד עם דיכאון
איך להתמודד עם דיכאון? המדריך המלא על התמודדות עם דיכאון

דיכאון הינו הפרעת מצב רוח המלווה בעצב ואובדן עניין בדברים שהאדם נהנה מהם בעבר. דיכאון מתאר קושי מתמשך, לא זמני, השכיח בקרב נשים כמעט פי שתיים מאשר בקרב גברים ומלווה ברגשות אשם או חוסר ערך וקושי להתרכז או לקבל החלטות.

המדריך המלא >>
איך לצאת מדיכאון
איך לצאת מדיכאון מהר ולהתחיל חיים חדשים? המדריך המלא

ישנן דרכים רבות לצאת מדיכאון – טיפולים רגשיים, טיפול תרופתי וגם לא מעט שינויים שניתן להחיל באופן מיידי באורח החיים. לכולן יש פוטנציאל להשפיע באופן חיובי על הרווחה הנפשית של המתמודדים עם דיכאון וחשוב לתת להן הזדמנות מלאה.

המדריך המלא >>
טיפול בדיכאון
טיפול בדיכאון: תסמינים, שיטות ודרכי טיפול פסיכולוגי בדיכאון

ישנן מספר דרכים יעילות לטפל בדיכאון – טיפול רגשי, טיפול תרופתי וגם טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח החיים. לרוב מומלץ לשלב לפחות 2 מדרכי הטיפול ולתת לתהליך להוכיח את עצמו, כך שיהיה ניתן לחזור לתפקוד מלא ולחיים טובים, מספקים ומאוזנים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: