איך בודקים IQ? מבחן אינטליגנציה לילדים ומבוגרים – מבחן איי קיו וכסלר

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מבחן אינטליגנציה (IQ)

ילדים ומבוגרים מופנים לביצוע מבחן אינטליגנציה (IQ) כדי להעריך את מנת המשכל שלהם ולבדוק האם הם מחוננים, לעתים קרובות מכיוון שהוריהם או הצוות החינוכי הבחינו בתכונות האופייניות לילדים מחוננים ומצטיינים.

לדוגמא, הורים רבים פונים לביצוע מבחן IQ (איי קיו) עם ילדיהם על מנת לחקור לעומק מיומנויות מפותחות במיוחד, כגון:

  • יכולת חשיבה מופשטת
  • יצירתיות
  • דמיון חי
  • רגישות גבוהה
  • סקרנות מוגברת
  • זיכרון
  • פתרון בעיות מורכבות

במקרים אחרים, ילדים עשויים לעבור בדיקת IQ מכיוון שהם משתעממים בכיתה, מפגינים תת-הישגיות אקדמית או מגלים קשיים שונים המדאיגים את הוריהם ומצדיקים פנייה לאבחון הכולל הערכה של רמת האינטליגנציה.

חשוב לציין, כי ילדים מחוננים נוטים לא פעם להציג בכוונה הישגים נמוכים מכפי יכולתם, זאת על מנת להשתלב טוב יותר מבחינה חברתית עם בני גילם בעלי IQ (איי קיו) נמוך יותר.

בשל כך, קיימת חשיבות רבה לזיהוי, איתור ואבחון ילדים מחוננים בגיל מוקדם ככל שניתן, מה שיאפשר לכם להתאים לילדכם את המסגרת החינוכית המתאימה ביותר לצרכיו וליכולותיו, בה הוא יוכל לפרוח ולשגשג בהתאם למנת המשכל הגבוהה.

כמו כן, בהתאם לממצאי הבדיקה ולמקום מגוריכם, ילדכם יוכל גם להשתלב בתכניות השונות לתלמידים מחוננים ומצטיינים של משרד החינוך.

מבחן אינטליגנציה IQ

מבחן IQ (איי קיו) לילדים

הורים רבים מבחינים שילדיהם מגלים קשיים לימודיים או קשיים חברתיים במסגרת החינוכית בה הם לומדים או בבית.

בעת שמדובר בתלמידים מחוננים הסובלים משעמום בכיתה, הם עלולים להציג את התסכול שהם חווים על ידי הפרעה במהלך שיעורים, סירוב מוחלט להכין מטלות לימודיות בבית, גילויי חרדה או מצבי רוח משתנים.

באותה מידה, ילדים המתמודדים עם קשיי למידה לרוב מפגינים את אכזבתם באמצעות שיבוש המהלך התקין של השיעורים בבית הספר או שינויים תכופים במצב הרוח הכוללים מחשבות שליליות.

במצבים אלה, מבחן IQ (איי קיו) לילדים מספק להוריהם ולמוריהם מידע רב ערך אודות רמת האינטליגנציה שלהם ותפקודם הקוגניטיבי והלימודי בעת הבדיקה.

במקרים אחרים, הורים פונים עם ילדיהם לאבחון פסיכודידקטי מקיף הכולל מבחן IQ מכיוון שהם חושדים שהם סובלים מלקויות למידה שונות, לעתים תכופות לאחר שילדים מציגים קשיים רגשיים או בלמידה, הן בבית והן במסגרת החינוכית.

בעוד קשיים אלה עשויים להתגלות בתחום לימודי יחיד, כגון קריאה, כתיבה או חשבון, ילדים מסוימים עלולים להפגין יכולות כלליות נמוכות באופן ניכר ביחס לשאר בני גילם ולרמת כיתתם.

בקרב ילדים מחוננים, לקויות למידה או שעמום בכיתה בדרך כלל באים לידי ביטוי במגוון דרכים:

  • הפרעות בכיתה
  • סרבנות בית ספר
  • התנהגות אימפולסיבית
  • גילויי תוקפנות
  • התנהגות נמנעת
  • נטישת פעילויות יום יומיות
  • חוסר כוחות אגו
  • כישורים חברתיים ירודים
  • תסמינים של חרדה

באופן כללי, ילדים עשויים להתמודד עם שלוש סוגים שונים של לקויות למידה במהלך חייהם

  • דיסלקציה
  • דיסגרפיה
  • דיסקלקוליה

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

בדיקת IQ (איי קיו) לילדים ומבוגרים

סיבה שכיחה נוספת לביצוע בדיקת IQ בקרב ילדים ומבוגרים הינה חשד להפרעת קשב וריכוז (ADHD), אימפולסיביות או היפראקטיביות.

במקרים שעולה חשד שילד או מבוגר סובל מ-ADHD, התסמינים נמשכים לאורך זמן ובאים לידי ביטוי במהלך כל שעות היום, כלומר, בבית, בבית הספר ובפעילויות אחרות, אבחון פסיכולוגי הכולל מבחן IQ (איי קיו) עשוי לשפוך אור על המצב.

הפרעת קשב וריכוז משפיעה על אנשים בכל תחומי החיים, כולל ביצירת קשרים חברתיים, בתחום הרגשי וכמובן בפן הלימודי.

בשל כך, במידה והנכם תוהים אם אתם או ילדכם עשויים לסבול מ-ADHD, מומלץ לפנות להערכה מקצועית מקיפה שתאפשר לכם לברר את המצב ולבחון אפשרויות טיפול שונות בהתאם לצורך.

באופן כללי, ילדים ומבוגרים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז ומגלים חוסר תשומת לב עשויים:

  • להיכשל בניסיונם להקדיש תשומת לב לפרטים
  • לשגות באופן רשלני
  • להתקשות לשמור על הקשב לאורך זמן ולעקוב אחר הוראות בעל פה או בכתב
  • להיראות כאילו הם אינם מקשיבים
  • להיות מוסחים בקלות
  • לאבד דברים באופן תכוף
  • לשכוח פעילויות שגרתיות
  • להימנע או לדחות מטלות הדורשות מהם חוזק נפשי לאורך זמן

בנוסף, ילדים ומבוגרים המאובחנים עם ADHD ומגלים היפראקטיביות ו/או אימפולסיביות עלולים:

  • להתקשות לשבת בשקט או לעסוק בפעילויות לאורך זמן
  • להזיז את ידיהם ורגליהם או לנוע ללא הפסקה על הכיסא
  • לרוץ ממקום למקום או לטפס לגובה באופן שמסכן אותם
  • לדבר באופן בלתי פוסק
  • לענות תשובות לשאלות שטרם סיימתם לשאול
  • להפריע או להציק לאנשים אחרים
  • להתקשות להמתין לתורם
מבחן איי קיו

מבחן אינטליגנציה (IQ) להבנת סגנון הלמידה

במידה והורים מעוניינים להבין טוב יותר את היכולות, הכישורים ורמת האינטליגנציה של ילדיהם, כמו גם להכיר את נקודות החוזק והחולשה שלהם ואת סגנון הלמידה שלהם, מבחן אינטליגנציה (IQ) הינו חלק משמעותי מתהליך האבחון.

לדוגמא, בעוד חלק מהילדים הינם בעלי תפיסה חזותית-מרחבית טובה במיוחד, ילדים אחרים הינם בעלי תפיסה מילולית יעילה יותר.

כמו כן, מבחן IQ (איי קיו) יספק לכם ולצוות החינוכי של הגן או של בית הספר מידע רב ויאפשר לכם לדעת האם ילדכם מתפקד ברמה לימודית התואמת את בני גילו.

במקרים רבים, ילדים אשר עברו אבחון מקצועי והחלו בקבלת תמיכה מקצועית וסיוע במסגרת החינוכית, הגיעו להישגים משמעותיים מבחינה אקדמית והתנהגותית וכן השתפרה ההערכה העצמית שלהם.

בישראל, מבחן האינטליגנציה הנפוץ ביותר הינו מבחן וכסלר (WISC או WAIS) לילדים ומבוגרים המועבר כחלק מתהליך של אבחון פסיכולוגי הנערך על ידי פסיכולוג ילדים.

יחד עם זאת, מכיוון שהרוב המוחלט של ההורים אינם אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש ואין להם הבנה בסיסית אודות מבחן IQ, הם עשויים לשגות בעת שהם מנסים לפרש בעצמם את תוצאות מבחן וכסלר (WISC).

בהקשר של הבנת סגנון הלמידה, חשוב שהורים החושדים שילדיהם סובלים מלקויות למידה יפענחו באופן נכון את ממצאי בדיקת האינטליגנציה, שכן הם עלולים להעיד על הגורמים שביסודן של בעיות הלמידה אותם הם חווים.

חשוב לציין, כי מבחן וכסלר (WISC) מהווה מרכיב מרכזי של אבחונים פסיכולוגיים-חינוכיים.

מבחן וכסלר (WISC - WAIS) לילדים ומבוגרים

מבחן וכסלר, בדיוק כמו מבחני IQ אחרים, מועבר אך ורק על ידי פסיכולוגים מוסמכים, לרוב כחלק מתהליך של הערכה פסיכולוגית מקיפה.

תוצאות מבחן האינטליגנציה מאפשרות לגלות מהן נקודות החוזק והחולשה של ילדים ומבוגרים וכן לספק לנבדק ומשפחתו מדד לציפיות הגיוניות מעצמו וממנו.

לדוגמא, ילדים שגילו יכולת פוטנציאלית ממוצעת בתחום מסוים של בדיקת האינטליגנציה, צפויים לתפקד גם בחייהם בטווח הממוצע במטלות הקשורות בתחום זה.

יחד עם זאת, בקרב מרבית הילדים המחוננים מדובר בתפיסה לקויה נפוצה הטוענת כי הציון החשוב במבחן IQ הינו מנת המשכל הכללית, אולם הבנה נכונה של מבחן וכסלר (WISC), בעזרתה של פסיכולוגית מומחית בעבודה עם מחוננים, תאפשר להורים להכיר בעובדה שזה לא תמיד כך, על אחת כמה וכמה כשמדובר בילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז (ADHD) או לקויות למידה.

מבחן IQ לילדים

איך בודקים IQ (איי קיו) ומהו IQ (איי קיו) גבוה ?

באופן כללי, מבחן אינטליגנציה וכסלר (WISC – WAIS) כולל עשרה עד שניים עשר תת-מבחנים המניבים תוצאות מספריות אשר מהוות מדד ליכולות שונות, כולל הבנה מילולית, תפיסה חזותית-מרחבית, יכולת הכללה והפשטה, זיכרון עבודה ומהירות עיבוד.

כמו כן, כל אחד מהמדדים הללו מוערך על ידי תת-מבחנים המרכיבים יחד את הציון המתקבל בבדיקה.

לבסוף, מנת המשכל הכללית המתקבלת במבחן IQ מחושבת כממוצע של חמשת המדדים השונים, לכן ציון זה מספק מידע משמעותי רק אם הנבדק תפקד ברמה דומה בכל תת-המבחנים השונים בשתי המערכות.

לדוגמא, ילדים המגיעים להישגים גבוהים במבדקי הפשטה מילולית לצד הישגים נמוכים מהנורמה במטלות הבודקות תפיסה חזותית-מרחבית, מציגים מנת משכל כללית ממוצעת.

במקרה כזה, הציון הסופי שיתקבל לא יסביר באופן מלא את קשייו של הילד.

בשל כך, כשמדובר בילדים מחוננים חשוב עוד יותר לבחון תמיד את התמונה המלאה שהתקבלה, שכן רק כך תוכלו להגיע להבנה מלאה של המצב.

להלן מדריך קצר המדגים איך בודקים IQ (איי קיו) ומהו IQ (איי קיו) גבוה:

  • IQ 130 ומעלה אינטליגנציה מעולה ביותר
  • IQ 120129 – אינטליגנציה מעולה
  • IQ 110-119 – אינטליגנציה ממוצעת-גבוהה
  • IQ 90-109 – אינטליגנציה ממוצעת
  • IQ 80-89 – אינטליגנציה ממוצעת-נמוכה
  • IQ 70-79 – אינטליגנציה גבולית
  • IQ 69 ומטה – אינטליגנציה נמוכה (פיגור שכלי קל ומטה)

במבחן וכסלר (WISC) קיים מרווח של עשרה ציונים בין הסיווגים השונים של רמת האינטליגנציה, כאשר מרווח זה נוצר בעקבות קיומה האפשרי של טעות מדידה סטנדרטית.

כלומר, מכיוון שהציונים המתקבלים במבחן IQ, בדיוק כמו במבחנים ובבדיקות מתוקננות אחרות, עשויים לעלות או לרדת מעט אם ההערכה הייתה מתבצעת פעם נוספת או ביום אחר, נוצר מרווח זה.

בעת שמדובר בתת-מבחנים, אזי המרווח הרלוונטי הינו שלושה ציונים, ועבור המדדים המרכזיים, המרווח הינו חמישה עשר ציונים, כך שבמידה ושני הציונים אינם שונים מאוד זה מזה, ההבדל אינו נחשב משמעותי.

מדדים הנבדקים במבחן מנת משכל (IQ)

כאמור, מנת המשכל (IQ) הכללית מחושבת כממוצע של חמישה מדדים שונים:

  • מהירות עיבוד מתייחסת לזיכרון לטווח קצר, תיאום חזותי-מוטורי וכן מהירות ודיוק של סריקה חזותית ואיתור אובייקטים חזותיים.
  • זיכרון עבודה מתייחס ליכולת ריכוז, שימת לב לדברים, אחיזה במידע ויכולת עיבוד מידע, כאשר מדד זה כולל שני תת-מבחנים הבודקים את היכולת השמיעתית והחזותית.
  • יכולת הפשטה מתייחסת ליכולת להבחין בקשר בעל משמעות בין אובייקטים חזותיים ויישום ידע נרכש על ידי יכולת זו.
  • תפיסה חזותית-מרחבית מתייחסת להבחנה בין פריטים חזותיים, יכולת התמצאות במרחב וחיבור בין אובייקטים, הבנת הקשר בין חלקים המהווים דבר שלם ושילוב בין מיומנויות חזותיות למיומנויות מוטוריות.
  • הבנה מילולית מתייחסת להכרת מילים וליכולת לעשות בהן שימוש, כלומר להבין, לגבש מושגים מילוליים, לנמק ולבטא את עצמם כשורה.

חשוב לציין, כי כל אחד מהמדדים השונים המייצגים את מנת המשכל הכללית מספק מידע על יכולות חיוניות אחרות הנדרשות לשם הגעה להישגים לימודיים.

לדוגמא, ילדים מחוננים רבים הינם בעלי מיומנויות מילוליות מפותחות מאוד, אולם אם זיכרון העבודה המילולי נמצא לקוי במבחן IQ, סביר להניח שהם מתקשים לעמוד בקצב הדרוש לסיכום דברי המורה בכיתה או להצליח לקלוט את המשמעות המלאה של הדברים.

כמו כן, ילדים המגלים קושי בתת-מבחן המעריך את יכולת ההבנה של קשר בין חלקים המהווים דבר שלם, יכולים להיות בעלי IQ (איי קיו) גבוה מאוד אולם עלולים להתקשות בקביעת עדיפות בין רעיונות לצורך קבלת הרעיון השלם, לפרק משימות מורכבות לחלקים קטנים ברי ביצוע או להגדיר קווי מתאר.

לאור כל האמור לעיל, קיימת חשיבות רבה להתייחסות לכל תת-המבחנים השונים ולחיפוש חוסר העקביות והשונות בין המדדים.

במידה והציונים זהים בין התפקודים, אזי מנת המשכל הכוללת שהתקבלה כנראה מתארת באופן די מדויק את מצבו של הילד או המבוגר.

לעומת זאת, במידה ואכן קיים פער משמעותי בין הציונים השונים, עליכם לקבל הסבר על הסיבה לכך מהפסיכולוגית שערכה את האבחון.

זכרו כי תנודות חדות בין הציונים בתת-מבחנים שונים עשויות להעיד על ליקויים משמעותיים בתפקודים מסוימים, כאשר הסיבות השכיחות לכך הן הפרעת קשב וריכוז (ADHD), לקויות למידה או עיכוב התפתחותי בתפקודים אלה.

במקרים אלה, חשוב לתת את הדעת האם יש צורך במענה מקצועי לקושי שנתגלה, שכן ליקויים אלה עלולים לפגוע באופן ניכר על הישגיו של הילד ואף לגרום להתפתחותן של תחושות של תסכול.

מבחן אינטליגנציה (IQ) - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, מבחן אינטליגנציה (IQ) נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד למבחן אינטליגנציה (IQ) בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו