מכון-דרור-לוגו

תפריט

גמגום אצל ילדים: סוגים ודרכי טיפול בגמגום פתאומי או רגשי

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהו גמגום אצל ילדים?

גמגום הוא תופעה שבה קיים קושי בדיבור רציף ושוטף – כמו למשל חזרתיות במילים או בצלילים, קושי להוציא מילים או הברות והפקת הברות ארוכות מהרגיל או מקוטעות.

גמגום אצל ילדים, בעיקר בגילאים נמוכים, משפיע גם על התקשורת הכללית שלהם עם סביבתם ולכן מתאפיין גם בביישנות, בהימנעות מיצירת קשר עין (כדי להימנע מדיבור ישיר) ובהסתגרות באופן כללי.

ברמה העקרונית, גמגום הוא הפרעה פיזיולוגית-נוירולוגית, אך יש לו גורמים רגשיים ונפשיים וכן גורמים הקשורים לגנטיקה ולקשר משפחתי. לפי הסטטיסטיקות, מספר הבנים הסובלים מגמגום גדול פי 4 יותר מבנות הסובלות מגמגום.

גמגום אצל ילדים

גמגום בגיל הרך שממשיך גם אחר כך

גמגום בגיל שנתיים או בגיל 3, יכול להיראות לעיתים כמו שלב התפתחותי נורמטיבי בדרך לרכישת הדיבור.

אולם במקרים מסוימים, אם לא ננקוט באבחון וטיפול רלוונטי, כנראה שנצפה בהמשכיות הגמגום בתקופת גיל ההתבגרות ואף יותר מאוחר מכך, מה שעלול לפגוע בהיבטים רבים נוספים מעבר למיומנות בהבעה ובתקשורת.

גמגום אצל מבוגרים, להבדיל מאשר גמגום בגיל 4 למשל, גורר איתו קשיים ביצירת אינטראקציות חברתיות משמעותיות ומוביל לבדידות, הסתגרות, ביישנות, פחד קהל ועוד. הקושי ליצור חברויות ומערכות יחסים זוגיות עלול להוביל גם לתסכול, לערך עצמי נמוך ובהמשך אף לדיכאון.

אין הכוונה לומר שכל גמגום בגיל צעיר ממשיך הלאה לאורך שנות הבגרות, אך במקרה של גמגום שמופיע ונמשך יותר משלושה חודשים, יש לברר ממה הוא נובע ולראות כיצד ניתן לטפל לפני שהילד גדל ומתחיל לעצב את אופיו.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

סוגי גמגום שונים: ממה נובע גמגום?

להלן סוגים שונים של גמגום:

גמגום התפתחותי – גמגום המופיע סביב גילאי 2-4 כחלק מתהליך ההתפתחות השפתית. חשוב להבין כי לא כל גמגום בגיל שנתיים עד ארבע הוא גמגום התפתחותי, וחשוב לבדוק מהו הגורם שממנו התחיל הגמגום כדי לוודא זאת.

גמגום רגשי – גמגום זה הוא למעשה הדבר שממנו אנו הכי חוששים: המקרה שבו הילד נפגע ברמה הרגשית והטראומה הובילה אותו לגמגם. הגמגום הרגשי הוא ביטוי לחוסר הוודאות שהילד נמצא בו, לתחושה שהכל מתערער ולא יציב.

אגב, זו לא חייבת להיות טראומה קשה כמו התעללות נפשית, אלימות או פגיעה חמורה אחרת. אצל ילדים רבים, גם שינויים גדולים מדי בשגרה עלולים להיתפס כטראומה ולהוביל לגמגום. למשל: מעבר לעיר אחרת, שינוי מסגרת, שינויים בהרכב המשפחתי וכו'.

גמגום פיזיולוגי – אף על פי שלא נמצא גן (מקטע דנ"א) האחראי על גמגום, חוקרים אכן מצאו השפעות תורשתיות על היכולת לרכוש את הדיבור והשפה. בנוסף, במקרים של פציעות או מחלות, יכול להתרחש שיבוש נוירולוגי שיגרום לגמגום.

טיפול בגמגום

האם גמגום עובר מעצמו?

רבים מההורים מעדיפים לחשוב כי גמגום הוא תופעה חולפת, ובמקרים מסוימים זה אכן כך – מחקרים מצאו כי 5% מכלל הילדים חווים גמגום בשלב רכישת השפה ואצל רובם המכריע, תוך 6 חודשים הוא יחלוף ללא סימן.

במקרים אחרים, הגמגום לא עובר מעצמו ואין להתעלם ממנו או לנסות "לתקן" אותו לבד. עניין ההבעה והתקשורת הוא נושא רגיש, גם אצל ילדים קטנים וגם אצל מתבגרים, ולכן הטיפול בו צריך להיעשות באמצעות איש מקצוע.

חשוב לזכור כי גמגום רגשי הוא רק תסמין לבעיה עמוקה יותר, כך שגם אם חושבים שהגמגום יחלוף – התחושות הקשות של הילד עדיין קיימות, ויש לטפל בהן ולפתור אותן לעומקן לפני שיובילו למגוון בעיות רגשיות חמורות יותר.

מה עושים כשמופיע גמגום פתאומי?

גמגום פתאומי אצל ילדים הוא דבר נפוץ בהחלט ולכן אין סיבה להיבהל ממנו. אם כי עדיין יש חשיבות למעקב ולבחינה של סוג הגמגום, בעיקר כדי לשלול מצב של גמגום כתוצאה מטראומה, שבה כמובן חובה לטפל.

לפניכם המלצות בסיסיות בהתייחסות לגמגום מול הילד:

1. לא לשים דגש מיוחד על הגמגום, לא לחזור על השאלה מול הילד ולא להתעמת איתו לגבי הגמגום.

2. לא לנסות להשלים את הילד ולתקן אותו. הגמגום שלו אינו שגיאה, אלא קושי בהתבטאות.

3. להשתדל לחכות בסבלנות ולא להביע קוצר רוח כל אותו זמן שהילד מתקשה בדיבור.

4. לא לתת עצות לילד איך אפשר לדבר ללא גמגום, זה מפעיל לחץ, מעורר תסכול ויוצר תוצאה הפוכה.

5. לא להכריח את הילד לדבר בסיטואציות שאינן נעימות לו: כמו עם שכנים, מול קהל וכאשר הוא מתבייש. אלו מקרים שעלולים רק להחריף את הגמגום ובנוסף לפגוע בתחושת הביטחון שלו כלפיכם כגורם ששומר ומגן עליו.

גמגום פתאומי

כיצד מטפלים בגמגום אצל ילדים?

השלב הראשון הוא לפנות לגורם מקצועי – לרוב פסיכולוג או פסיכולוגית ילדים שיוכלו לתת הפנייה לקלינאי או קלינאית תקשורת שיעבדו עם הילד על יכולות ההבעה והדיבור שלו.

במקביל לעבודה על הגמגום, ייבחנו גם המצב הרגשי והנפשי של הילד כדי לשלול טראומות אפשריות ולפתור אותן במקרה הצורך. אין טעם לטפל בתסמין של הגמגום לבד אם המקור הנפשי עוד לא קיבל מענה.

מעבר לכך, מומלץ לפנות לגורם מקצועי כדי לקבל הדרכת הורים מסודרת, או לקבל ייעוץ מתאים בהתמודדות עם ילד שסובל מגמגום, כדי לדעת איך לחזק אותו, לתקשר איתו בצורה נכונה שלא תפגע בו ולסגל דרכי הבעה טבעיות ונינוחות יותר מולו.

מדוע טיפול בגמגום מומלץ מוקדם ככל האפשר?

לסיכום, גמגום עשוי להיות תופעה חולפת כחלק משלב התפתחותי נורמטיבי, אך באותה מידה הוא גם עלול להיות סימן אזהרה שמתריע בפני מצב רגשי לא פשוט של הילד או טראומה שהשפיעה עליו מאוד.

בשל כך, צריך לאתר את מקור הגמגום ולטפל בו מוקדם ככל האפשר, כדי למנוע בעיות אחרות, גם הן בתחום הרגשי והנפשי, שיכולות להתפתח בעקבותיו.

ככל שהטיפול מתחיל בגיל צעיר יותר, כך ההטמעה של הכלים השפתיים היא קלה יותר ולכן ההמלצה היא לפנות לטיפול ברגע שרואים שהגמגום נמשך יותר מ-3 חודשים, ועדיף כאשר מדובר בגילאים צעירים הנמוכים מגיל בית ספר יסודי (6 ומעלה).

מלבד גמגום רגשי כתוצאה מטראומה, גם גמגום "רגיל" לכאורה הוא דבר שיש לטפל בו מוקדם, מכיוון שכאשר הילד גדל, הוא צריך את מלוא כישורי ההבעה הלשוניים כדי לבנות לעצמו ביטחון ביכולות התקשורת שלו מול הסביבה.

מעבר לטיפול של הילד בגמגום, גם חשוב לנו כהורים לרכוש כלים להתמודדות כדי לא לאבד את ערוץ התקשורת איתו וכדי להיות מסוגלים לחזק אותו ולתמוך בו לאורך כל התהליך.

טיפול בגמגום אצל ילדים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בגמגום אצל ילדים נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בגמגום אצל ילדים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

בעיות רגשיות אצל ילדים
בעיות רגשיות אצל ילדים: אבחון וטיפול בקשיים רגשיים אצל ילדים

ילדים עשויים להתמודד עם בעיות רגשיות הנוגעות לכל תחומי החיים שלהם. אלו יכולות לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות, כמו באמצעות הרטבת לילה, הימנעות מהליכה למסגרת הלימודית, חרדת נטישה, חוסר תיאבון וחוסר יכולת להישאר לבד.

המדריך המלא >>
בעיות רגשיות בגיל ההתבגרות
בעיות רגשיות בגיל ההתבגרות: קשיים רגשיים אצל מתבגרים

בעיות רגשיות אצל בני נוער הן עניין שבשגרה. זהו כמעט מצב מתבקש לאור הציפיות והדרישות שמעמידים בפניהם, השינויים הפיזיולוגיים, הרגשיים והשכליים שהם עוברים והניסיון שלהם לפתח זהות ואישיות משל עצמם ולצאת מצל החסות ההורית.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: