מכון-דרור-לוגו

תפריט

שקרים אצל ילדים ובני נוער: מה עושים כשהילד משקר כל הזמן?

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

שקרים אצל ילדים ובני נוער: על מה הם מעידים?

כשהורה תופס את הילד שלו בדבר שקר, הוא עשוי להרגיש כועס, מאוכזב ואף נבגד. הוא עשוי להגיב באופן אימפולסיבי, בלתי-מחושב ובלתי-מועיל בעליל. כל הורה רוצה שהילד שלו, שהוא מגדל באהבה, ומספק לו את כל מה שהוא צריך – יאמר לו רק אמת. זוהי בהחלט תקווה לגיטימית בפני עצמה.

האמת היא שגם אם זה נראה ומרגיש לנו נורא – ילדים משקרים באופן טבעי. שקרים אצל ילדים לאו דווקא מבשרים שקיימת בעיה. פעמים רבות ילדים, ובפרט ילדים בגיל הרך, עדיין אינם בעלי מיומנויות התמודדות עם סיטואציות בעייתיות. מבחינתם, כאשר הם עשו משהו שנתפס בעיניהם כשלילי או כרע, והם עלולים לקבל בגינו עונש – זהו מצב איום ונורא. מצב קשה מנשוא. אז מה הם עושים? הם משקרים.

למעשה, השקר יכול להעיד על התפתחות קוגניטיבית שכלית והתפתחות חברתית בריאות, וכנראה שכל ילד ישקר בתדירות זו או אחרת במהלך ההתפתחות וההתבגרות שלו. כל עוד לא מדובר בנטייה כפייתית לשקר לעיתים קרובות, סביר להניח שלא מדובר בבעיה של-ממש, אך בכל זאת על ידי התנהלות הורית נכונה ועל ידי חינוך נכון וחכם, תוכלו להתמודד עם שקרים של ילדים ולעודד אותם לומר לכם אמת מיוזמתם.

שקרים אצל ילדים

למה ילדים משקרים מלכתחילה?

גורמים שונים מביאים את הילדים לשקר. להלן מספר סיבות וגורמים מרכזיים:

• השקר הוא מנגנון הגנה. ילדים לומדים לשקר כדי להגן על עצמם מפני רגשות של בושה או אשמה, כדי לא לאכזב את ההורים, כדי שההורים לא יכעסו עליהם ובכדי להימלט מנזיפה ו/או מענישה. מספיק שהם מאמינים שאם הם יאמרו אמת, אזי הם יקבלו עונש, בשביל לבחור בשקר ולהעדיף אותו על פני אמירת האמת המרה.

• כח הדמיון של הילדים הוא רב ועצמתי מאוד. ילדים שמרגישים שחסר להם אלמנט בחייהם או שיש דבר-מה שהם משתוקקים להשיג במציאות, עשויים לשקר ולהמציא אותו, וכך ליצור לעצמם מעין מציאות חלופית ומועדפת.

• ילדים משתמשים בשקרים בשביל להאדיר את עצמם, בשביל שילדים אחרים יקבלו אותם או כתוצאה מהתמודדות עם לחץ חברתי בנושא מסוים.

• ילדים עשויים לשקר או להמציא סיפורים בשביל לקבל תשומת לב לא רק מהחברים אלא גם מההורים שלהם, ובפרט אם הם מרגישים שהם לא מקבלים מספיק תשומת לב מהם בשגרה.

• פעמים רבות ילדים בוחרים בשקר בגלל שהם לא מכירים דרכי התמודדות אחרים עם הסתבכות אפשרית או כל מצב של עימות או קונפליקט.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

מה עושים כשהילד משקר כל הזמן?

לא קל להתמודד עם שקרים אצל ילדים, אבל כהורים אוהבים וחכמים, אתם ללא ספק יכולים לעשות זאת, ולשפר את הסיכויים שהילד שלכם יגיד לכם אמת בהמשך הדרך. נסו ליישם את העצות הבאות ותבדקו אם הן עוזרות לכם:

• כאשר אתם תופסים את הילד משקר, הגיבו בצורה רגועה ולא בצורה חריפה. כך תגדילו את הסיכוי שהוא בכל זאת יספר לכם את האמת ויסביר לכם, הפעם בכנות, למה בחר לשקר. גם אם לא יעשה זאת בפעם הראשונה, תגובה רגועה תגדיל את הסיכוי שהוא יפנה אליכם לאחר מכן או במועד מאוחר יותר ויספר לכם את האמת בעצמו.

• אל תקראו לילד "שקרן". לתוויות מסוג זה יש נטייה להידבק, והילד עשוי להאמין להן, לפעול על פי-הן וליישם אותן בפועל. תוויות יוצרות מציאות.

• אם אתם יודעים שקרה משהו או שהילד עשה פעולה שהוא לא אמור לעשות, ספרו לו מה אתם יודעים, התמקדו בעובדות, במקום לשאול אותו שאלות פתוחות כמו "מה קרה?" או "מי עשה את זה?" ולתת לו הזדמנות לשקר.

• תקשורת נעימה, פתוחה וקשובה היא בסיס טוב ובריא למערכות יחסים בכל הגילים – כולל בין הורים לילדים. אם הילד ירגיש שמקשיבים לו ולא יצעקו עליו אם יאמר אמת, הוא לא יחשוש לומר אותה.

• גלו כלפיו אמפתיה. סביר להניח שזה לא אישי נגדכם ולא כדאי לחוש נבגדים. יכול להיות שהילד פשוט חושש מהתגובה שלכם או שהוא עדיין לא מכיר דרכים אחרות להתמודד עם הסיטואציה.

• כאשר הילד אומר דבר-אמת – תנו לו חיזוק חיובי. כך תוכלו ליצור אצלו התניה שתעלה את הסיכויים שיאמר דבר אמת בעתיד.

• אתם מהווים מודל לחיקוי עבור הילד שלכם. אם תאמרו אמת ותדברו בכנות במהלך ההתנהלות השוטפת שלכם בשגרה, ולא תראו לו שאתם משתמשים בשקר כמנגנון הגנה ובריחה מאשמה, קיים סיכוי טוב יותר שהוא לא ישקר בעצמו.

שקרים של ילדים

שקרים בגיל ההתבגרות לעומת שקרים בגיל הרך

בני נוער נוטים לשקר יותר מכל שכבת גיל אחרת. שקרים אלו כואבים להורים לא פחות מאשר שקרים בגיל הרך. מתבגרים מרגישים לעיתים שאין להם ברירה אלא לשקר להוריהם – הם לא רוצים לאכזב אותם והם מפחדים מענישה. הם גם לא חושבים שההורים יוכלו להתמודד עם האמת, במיוחד כי הם כבר הפנימו ומבינים היטב כיצד ההורים רוצים ומצפים שהם יתנהגו. אז כשהם לא מתנהגים באופן הזה, הם יודעים שהם לא יאהבו לשמוע את האמת.

מתבגרים משקרים כי הם מנסים ליצור לעצמם זהות נפרדת משל עצמם ולצאת מהצל של ההורים. השקר מהווה אמצעי לעשות זאת, ובפרט כשהוא בא לכסות על מעשים מפוקפקים או בלתי-מקובלים עליכם ההורים וכאלו שלא עומדים בקנה אחד עם החינוך שהם ספגו בבית. האמת שזה לא מפתיע שהם משקרים בהתחשב בכך שגם האנשים שסביבם נוטים לשקר. זו מיומנות, כלי ומנגנון הגנה שהם ראו בכל מקום, אז לפיכך קשה באמת להאשים אותם בהתנהגות מאוד בלתי-מוסרית.

על-מנת להקטין את הסיכוי שהמתבגרים שלכם ישקרו לכם בתקופת גיל ההתבגרות, תאפשרו להם לספר לכם את האמת המרה והבלתי-נעימה מבלי שהם יצטערו על כך בדיעבד, ומבלי שהם יחשבו לעצמם "אני לא מספר להם יותר כלום". אם תגיבו בנעימות, בהכלה ובהבנה, ותשמחו שהם אמרו לכם את האמת, קשה ככל שתהיה – הם ירגישו בנוח לספר לכם על כל הטעויות והכישלונות שלהם בהמשך הדרך. תיצרו עבורם מרחב בו הם יוכלו לומר את האמת כמו שהיא, מבלי לייפות אותה – ומבלי לספוג צעקות ועונשים, ומבלי לחוש שאתם יותר מדי ביקורתיים כלפיהם.

איך להתמודד עם שקרים של ילדים

איך להתמודד עם שקרים של ילדים ומתבגרים?

אל תגרמו להם לפחד מלספר לכם את האמת. עדיף להגיב באופן שקול ומחושב. הם צריכים להבין שלא משתלם להם לשקר, וזאת מבלי שירגישו בושה ואשמה או אכזבה קשה מצידכם. מבלי לספוג עונשים בלתי-פרופורציונאליים. תאפשרו להם לספר לכם את האמת, ובכל מקרה, אל תיקחו קשה מדי את השקרים – זהו חלק בלתי-נפרד מההתפתחות הטבעית שלהם.

בסופו של יום, ילדים לא משקרים לכם כדי לפגוע בכם. למעשה, פעמים רבות הם משקרים בשביל לא לפגוע בכם. פעמים אחרות הם משקרים כדי שלא ייפגעו בעצמם ולא יקבלו עונש קשה. קבלו בהכלה ובהבנה את השקרים שלהם. אם תוכלו להתמודד עם השקר באופן שכלתני, תוכלו לשמור על תקשורת טובה עם הילד או המתבגר, וכך תקטינו את הסיכוי שהם ישקרו לכם בהמשך.

טיפול בשקרים אצל ילדים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בשקרים אצל ילדים נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית .

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בשקרים אצל ילדים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

בעיות רגשיות אצל ילדים
בעיות רגשיות אצל ילדים: אבחון וטיפול בקשיים רגשיים אצל ילדים

ילדים עשויים להתמודד עם בעיות רגשיות הנוגעות לכל תחומי החיים שלהם. אלו יכולות לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות, כמו באמצעות הרטבת לילה, הימנעות מהליכה למסגרת הלימודית, חרדת נטישה, חוסר תיאבון וחוסר יכולת להישאר לבד.

המדריך המלא >>
בעיות רגשיות בגיל ההתבגרות
בעיות רגשיות בגיל ההתבגרות: קשיים רגשיים אצל מתבגרים

בעיות רגשיות אצל בני נוער הן עניין שבשגרה. זהו כמעט מצב מתבקש לאור הציפיות והדרישות שמעמידים בפניהם, השינויים הפיזיולוגיים, הרגשיים והשכליים שהם עוברים והניסיון שלהם לפתח זהות ואישיות משל עצמם ולצאת מצל החסות ההורית.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: