מכון-דרור-לוגו

תפריט

התמכרות לעישון סיגריות: תופעות לוואי ותסמיני גמילה מניקוטין

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

התמכרות לעישון: תופעה נפוצה עם משמעויות מדאיגות

אנחנו מניחים שזה לא חדש לכם שסיגריות מזיקות לבריאות ומסכנות אתכם – ובכל זאת, ייתכן מאוד שגם אתם, כמו אנשים רבים בכל רחבי העולם, מכורים להרגל הזה, שיכול לגבות גם מחיר כלכלי ונפשי לא פשוט.

במדריך הזה ננסה להבין מדוע הסיגריה כל כך ממכרת – ובאילו כלים ניתן להשתמש כדי לנצח את ההתמכרות לניקוטין אחת ולתמיד.

התמכרות וגמילה מעישון

התמכרות לניקוטין: הסימנים שאסור להתעלם מהם

התמכרות לעישון טומנת בחובה שורה של השפעות קצרות וארוכות טווח על הבריאות. כשבוחנים את עוצמת ההתמכרות והנזק – כדאי להתייחס בראש ובראשונה לאפקט ה"מרגיע" של העישון. במצב של התמכרות, אנחנו חושבים שהפעולה הזאת מרגיעה אותנו, כאשר בפועל, ההתמכרות עצמה מייצרת תחושות לא נעימות שמעצימות ומחזקות את התלות ההרסנית.

התמכרות לניקוטין באה לידי ביטוי בצורך הולך וגובר להרגיע את ה"עצבים" שמייצרת ההיקשרות הזאת. זה גורם לאנשים לעשן בתדירות שעולה עם הזמן, מקשה עליהם להעביר כמה שעות ללא עישון וגם גורם להם לעשן במצבים שברור שהם מזיקים מאוד – כמו בזמן מחלה, אחרי ניתוח או ליד ילדים קטנים.

התמכרות לסיגריות פוגעת בנו מכל הבחינות – כלכלית, בריאותית, פסיכולוגית ולעיתים אף חברתית. אנשים מכורים יתקשו להפסיק לעשן גם אם הם מבינים שההרגל מזיק להם או אפילו פוגע באנשים שחשובים להם.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

התמכרות לסיגריות בקרב בני נוער

גמילה מניקוטין היא תהליך מורכב לכל אדם, אך מחקרים מראים כי היא קשה עוד יותר לבני נוער. בהקשר הזה, הנתונים העגומים מעידים כי בני נוער יכולים להתמכר גם לאחר עישון של שתי סיגריות ביום, כאשר מבוגרים יצטרכו הרבה יותר כדי לפתח את התלות המסוכנת.

בנוסף, אצל בני נוער ישנם גורמים נוספים שמעודדים התמכרות לעישון, כמו לחץ חברתי, מרדנות בהורים ורצון להשתלב בחברה, ובני נוער שמכורים לסיגריות יסבלו בהמשך חייהם מסיכון מוגבר למחלות כמו התקפי לב, שבץ וסרטן.

התמכרות וגמילה מסיגריות

האם גמילה מעישון לבד זה דבר אפשרי?

לפני שמתנסים בשיטות להפסקת עישון לבד, חשוב לעצור ולהבין איך בדיוק עובד מנגנון ההתמכרות. התמכרות לסיגריות נשענת על שלושה היבטים מרכזיים – התמכרות פיזיולוגית (גופנית), תלות פסיכולוגית והתקבעות של הרגל בשגרת היום.

כשמתנסים בגמילה מעישון – טיפים רבים מציעים בין היתר להתחיל בצורה הזאת: להחליף את ההרגל הזה בהרגל אחר או ב"טקס" שיבוא במקומו; להיעזר בתחליפי ניקוטין שיעזרו להפחית בהדרגה את התלות הגופנית בחומר הממכר; לבצע עבודה רגשית במסגרת טיפול פסיכולוגי בהתמכרויות כדי להבין אילו צרכים פסיכולוגיים ממלאת הסיגריה וכיצד לספק אותם בדרכים אחרות.

חלק מהאנשים אכן יצליחו לעשות את התהליך הזה בעצמם – בעוד שאחרים יזדקקו ליותר תשומת לב והכוונה בדרך. העצה שלנו בהקשר הזה היא להבחין בין תהליך עמוק ומקיף לגמילה מעישון – ובין תהליך שיהיה כמו "דיאטה" שבה נמנעים מסיגריות לפרק זמן מסוים – ואז חוזרים אל ההרגל המזיק והמוכר. ללא עבודה פנימית מעמיקה שנוגעת בכל מישורי ההתמכרות, יהיה קשה לסגל הרגלים חיוביים שיחליפו את ההתמכרות ויפחיתו את הצורך לעשן.

למה לצפות ואיך להיערך לתופעות לוואי של גמילה מסיגריות?

רבים שסובלים מהתמכרות לניקוטין חוששים מפני תסמיני גמילה מעישון. כדי להפחית את החשש הזה, חשוב להבין איך תתבטא גמילה מסיגריות בתסמינים ותופעות לוואי.

תסמיני גמילה מניקוטין משתנים מאדם לאדם, כתלות באופי, בהיקף ההתמכרות וגם במאפיינים ביולוגיים. באופן כללי, תופעות לוואי של הפסקת עישון יכולות לכלול השתוקקות עזה לעישון (Craving), קשיי ריכוז, עצבנות, הפרעות שינה, מתח, חרדה ולעיתים אף עלייה במשקל.

החדשות הטובות הן שבתהליך גמילה מעישון – כל תופעות הלוואי הן זמניות ויחלפו מעצמן לאחר שנשלים את תהליך הגמילה מניקוטין. עם זאת, בדרך הזאת חשוב כאמור לבצע גם התבוננות על ההיבטים הרגשיים של ההתמכרות לסיגריות, כדי להבין למה היא התפתחה וכיצד לפתח דפוסים חדשים שיעזרו להשאיר אותה בעבר.

התמכרות וגמילה מניקוטין

מתי לפנות לעזרה מקצועית ולתהליך גמילה מניקוטין?

התמכרות לניקוטין נמנית עם ההתמכרויות הנפוצות בעולם ולכן יש כיום מגוון פתרונות שאמורים לעזור בתהליך הגמילה. טיפול בהתמכרות לסיגריות יכול לכלול בין היתר שימוש בתרופות לגמילה מעישון וכן תחליפי ניקוטין בצורה של מסטיקים, מדבקות או לכסניות ניקוטין.

ניתן כמובן להיעזר גם במכון גמילה מעישון, שמספק תוכנית סדורה ומוכחת להשתחררות מההרגל המזיק, ולמי שמסגרת של מכון גמילה מרגישה לו כמו מחויבות גדולה מדי, ניתן להצטרף גם למסגרות כמו סדנת גמילה מעישון, אשר בהחלט עשויה להיות יעילה בהעמקת ההיכרות עם ההתמכרות ובשיפור ההתמודדות איתה.

6 סוגי התמכרויות ודרכי הטיפול בהן
נגן וידאו

כמה זמן לוקח להיגמל מסיגריות?

תהליך גמילה מניקוטין הוא מסע שמטבע הדברים לא תמיד פשוט להתחיל. הדרך הזאת טומנת בחובה המון חששות ואתגרים – והיא דורשת הרבה אומץ ועבודה פנימית. בהקשר הזה, יעזור להבין כמה זמן לוקח להיגמל מסיגריות, אך כמובן שאי אפשר לספק לשאלה הזאת תשובה חד משמעית שתהיה נכונה לכולם.

באופן כללי, תסמיני הגמילה מעישון צפויים לחלוף לאחר כשבועיים בממוצע, אם כי ייתכן שמהתלות הפסיכולוגית ייקח הרבה יותר זמן להשתחרר. נדגיש שוב כי התלות הזאת לא תלך לשום מקום, אם לא נבצע עבודה פנימית על מנת להבין מהם הגורמים שהובילו להתפתחותה.

ולסיום, כדאי להכיר גם חדשות טובות: אחרי שמפסיקים לעשן ניתן לייצר שיפור משמעותי בבריאות הגוף והנפש, שממש אפשר למדוד בנתונים אובייקטיביים. מחקרים מראים כי הגוף מנקה את עצמו מניקוטין כבר לאחר 48 שעות ללא עישון, כאשר בתקופה הזאת משתפרים גם חוש הטעם והריח, כמו גם תפקוד מערכת העצבים. בתוך כשבועיים לאחר הגמילה מסיגריות, תשתפר גם זרימת הדם ובתוך שלושה עד תשעה חודשים יחול שיפור משמעותי בתפקוד הריאות.

טיפול בהתמכרות לעישון - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול בהתמכרות לעישון נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בהתמכרות לעישון בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

טיפול בהתמכרויות
טיפול בהתמכרויות: המדריך המלא על דרכי טיפול בהתמכרות

התמכרות היא חלק בלתי נפרד מהחוויה האנושית ולכל אחד מאיתנו יש את ה"שדים" שהוא היה שמח להשתחרר מהם. כדי להבין האם ההתמכרות מהווה בעיה שצריך לטפל בה – חשוב לשאול את עצמנו את השאלות הנכונות ובעיקר לפתח הרבה יותר אמפתיה וסלחנות כלפי ההתמודדות הכל-כך נפוצה הזאת.

המדריך המלא >>
מכון גמילה מהתמכרויות
גמילה מהתמכרויות: מכון, מרכז ומוסד גמילה מהתמכרות פרטי

כשמנסים להיגמל, חשוב לזכור שאין נוסחת קסמים מהירה ופשוטה שתבטיח הצלחה, אך יש המון כלים יעילים שיכולים להתאים לאנשים שונים עם צרכים שונים. יכול להיות שמכון גמילה יעזור להשתחרר מההתמכרות המזיקה – וייתכן שתוכלו לעשות זאת בעזרת טיפול רגשי ומעטפת של כלים משלימים.

המדריך המלא >>
התמכרות וגמילה מסוכר ופחמימות
התמכרות לסוכר ופחמימות: תסמיני גמילה מסוכר ופחמימות

התמכרות לסוכר ופחמימות מוגדרת כתלות או כצורך בשימוש בחומרים אלה באופן מתמשך וכפייתי, זאת על אף שצריכה זו גורמת לנזק גופני או נפשי. סוכר משחרר דופמין, נוירוטרנסמיטר המסב לאדם תחושת הנאה והקלה כוזבת בכאב ובתסמיני חרדה ודיכאון.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: