איך לדעת אם אתם מכורים לקניות? התמכרות וגמילה מקניות ושופינג

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה התמכרות לקניות?

התמכרות לקניות, המכונה בקרב אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש הפרעת שופינג כפייתית או אוניומאניה (באנגלית: Oniomania), הינה דפוס פתולוגי של צריכה, כאשר דחף בלתי נשלט גורם לקניות מוגזמות, יקרות ומתמשכות של פריטים מיותרים החורגות מהתקציב או כוח הקנייה של האדם המכור.

התמכרות לשופינג עשויה לגרום למצבים אישיים של פגיעה כלכלית, חובות ואף להסתבכויות, כאשר אדם הסובל מאוניומאניה ייאלץ גם לקבל אשראי או לקחת הלוואות בריבית מאוד גבוהה – מה שיחמיר את קשייו הכלכליים.

במרבית המקרים, התמכרות לקניות נובעת מקונפליקט לא פתור היוצר רמת חרדה גבוהה וחוסר מסוגלות של האדם למצוא פתרון בריא יותר.

התמכרויות מאפשרות לברוח מהמצוקה או מהחרדה וגורמות להקלה ותחושת רווחה לזמן קצר, אולם הן משמרות ומחמירות את הבעיה האמיתית, שכן ברגע שתחושת ההנאה פגה, הסבל מופיע שוב והנפש מבקשת שוב לצאת לשופינג בכדי לשפר את המצב.

בנוסף, אנשים המכורים לקניות חשים בדרך כלל תחושת בדידות, ריקנות, חרדה ואשמה, כמו גם חוסר מסוגלות לשלוט בחייהם וברווחתם הנפשית.

יש לציין, כי התמכרות לקניות ברשת או מחוצה לה בדרך כלל מתרחשת במקביל להתמכרויות אחרות, כגון התמכרות למסכים, אלכוהול וסמים, או יחד עם הפרעות נפשיות נוספות, כמו בולימיה נרבוזה והפרעת אכילה בולמוסית, כשתחושת הזחיחות וקושי להבין את ההשלכות לטווח הארוך יותר מעצימים את ההתמכרות לשופינג.

האפשרות החדשה לקניות מקוונות גוררת רכישה לא תמיד שקולה ומחושבת, כשאנשים לא תמיד יעריכו את מידת הצורך שלהם בפריט שהם מעוניינים לקנות או אם המחיר תואם את יכולתם הכלכלית של הקונים. בשל כך, אנו עדים בשנים האחרונות ליותר ויותר ילדים, בני נוער ומבוגרים המתמודדים עם התמכרות לקניות באינטרנט.

התמכרות וגמילה מקניות

למה אנשים מכורים לקניות?

בני האדם חיים בחברה צרכנית בה הקניות הפכו לא רק למענה לצרכים בסיסיים אלא גם להזדמנות פנאי ("לצאת לשופינג") מהנה המאפשרת קיום קשרים חברתיים, זאת על אף שמדובר ביציאה לקניות ולבזבוז כסף על מוצרים שלא תמיד האדם זקוק להם.

בכדי לייצר אצל האנשים "צורך אמיתי", החברות השונות מסתייעות בפרסומות, כאשר אלו אינן מזיקות, אך מטרת הפרסום הינה למכור לבני אדם מוצרים או שירותים. מעבר לכך, כיום לא נמכרים שירותים או מוצרים אלא עקרונות.

לדוגמא, בעבר מכרו גבינה לבנה וכיום נמכרים ערכי משפחה ואחדות משפחתית ולאומית.

ילדים, מתבגרים ומבוגרים נוטים לחבר באופן לא מודע ערכים אלו למוצרים המתפרסמים, אולם הבעיה מתחילה כשמקשרים עקרונות חשובים, כמו סיפוק אישי ואושר, לצריכה של אנשים עם קשיים או הפרעות בתחומים אלה.

בדומה להתמכרויות נפוצות אחרות, כגון התמכרות להימורים באינטרנט או התמכרות לאלכוהול, אנשים הסובלים מהתמכרות לקניות נוטים לקשר בין ההרגל המסוכן שלהם ותחושה פיקטיבית של אושר.

בנקודה זו, האדם צריך להבין כי יש לו בעיה אמיתית וצריך להתייחס אליה ברצינות מרבית.

אף על פי שאנשים בדרך כלל מאמינים שהם עורכים קנייה שקולה ולאחר מחשבה, האמת מאוד שונה, שכן כאשר יוצאים לשופינג מתגלים גורמים רגשיים רבים המעורבים בתהליך.

לדוגמא, בעת קניית מותג קפה אהוב או מוצרי ניקיון מסוימים, אמון ונאמנות יכולים להוות מרכיב מרכזי בקבלת ההחלטה של הצרכנים הרוכשים מותגים מסוימים רק כי "הם טובים כמו תמיד".

בנוסף, המחיר של המוצרים משפיע על תהליך הקנייה בשתי דרכים מנוגדות. מחד, המחיר מהווה גבול כי הוא מייצר סבל כאשר הוא גבוה עבורנו.

מאידך, בני אדם מחברים בין מחיר ואיכות ועשויים לרכוש מוצרים במחירים גבוהים מהממוצע כי לתפיסתם מוצרים יקרים יותר הם בוודאות טובים יותר.

יחד עם זאת, התייחסות למותגים ומחירים גבוהים כסימני איכות עלולה להוביל אנשים לחשבונות בנק ריקים.

בעולם המודרני ובעיקר בתקופות של הנחות ומבצעים ברשת האינטרנט, כמו אירועי 'בלאק פריידי', אנשים רבים מצדיקים את היותם מכורים לקניות בעזרת משפטים המעידים על תפיסות מעוותות, כמו "אין תרופה טובה יותר משופינג בשביל העצבות".

בעוד קניות בהחלט יכולות להיחשב לפעילות מהנה ונורמטיבית, האדם נדרש לשאול את עצמו בכל פעם מחדש האם הוא באמת צריך מה שהוא מתכוון לקנות.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

האם התמכרות לקניות היא מחלת נפש?

התמכרות לקניות הינה רק קצה הקרחון של בעיות רגשיות עמוקות, כשההערכה העצמית של האדם עולה משמעותית ברגע שהוא קונה מוצרים מסוימים.

כאמור, קניות כפייתיות ולא מתוכננות של פריטים שהאדם אינו זקוק להם בסכומים שהרבה מעבר לגבול היכולת הכלכלית שלו הן מאפיינים של הפרעת קניות כפייתית או אוניומאניה – הפרעה שלעתים קרובות אינה נתפסת כמחלת נפש.

מכורים לקניות אינם פועלים מתוך רכושנות אלא בשל עלייה רגעית במצב הרוח בזמן הקנייה עצמה המשקפת כי מוצרים מסוימים הינם סמלים של מעמד חברתי.

באופן כללי, התנהגות זו עלולה להרוס את האדם מבחינה כלכלית וכן לפגוע בתחום החברתי, התעסוקתי והמשפחתי שלו, כאשר בתקופת מבצעים והנחות קשיים אלה מחריפים ומעידים טוב יותר על ההתמכרות לקניות ברשת, זאת משום שרמת החרדה של האדם עולה והוא ינסה להפחיתה בעזרת התנהגות אימפולסיבית, לא שקולה ובלתי מבוקרת.

הבעיות הנובעות מהתמכרות לשופינג הינן רבות ומגוונות, הנובעות מחרדה המסתתרת מאחורי ההתנהגות הכפייתית.

בפועל, מדובר גם בהתמכרות שקטה שאינה קלה לזיהוי על ידי בני משפחה וחברים קרובים מכיוון שהיא מוסווית היטב על ידי האנשים הסובלים ממנה וקשה שהם יכירו בעצמם בהתמכרות שלהם עד שתוצאותיה הופכות לחמורות והרסניות ביותר ולא נותרת להם ברירה.

התמכרות לקניות מחלת נפש

התמכרות לשופינג - תסמינים ומאפיינים

המוח של בני האדם לעתים קרובות אינו מקדיש תשומת לב מספקת להחלטות שהוא תופס כקלות, כך שאנשים אינם מתייחסים לרכיבים של המוצר אלא יעדיפו להסתכל על פרטים אחרים הנותנים להם יותר תחושת ביטחון בקנייה.

כמו כן, רגשות מהווים מרכיב חשוב ומרכזי בזמן השופינג משום שבני האדם מתוכנתים בצורה כזו שבעת קבלת החלטות הם משתמשים בקיצורי דרך מסוימים על מנת להימנע מעומס יתר על המוח שלהם.

יתרה מכך, היצרנים וחברות הפרסום מנצלים את רגשותיהם של אנשים על מנת לעודד אותם לקנות מוצרים שהם לא בהכרח צריכים.

לאור זאת, במהלך הקניות, חשוב להכיר ולקחת בחשבון את המניפולציות הנעשות על הצרכנים, כולל המחיר (ברור שמאוד שונה להוציא 99.90 ₪ מאשר 100 ₪), המוצרים (חלב או לחם נמצאים במדפים רחוקים או במדפים התחתונים להבדיל ממוצרים לא חיוניים הנמצאים בגובה העיניים ובמיקום מרכזי) והמוסיקה בחנות או באתר האינטרנט (בעיקר כשמדובר בחנויות בגדים או נעליים).

ילדים ומבוגרים המכורים לקניות נוטים להפגין טווח רחב של תסמינים גופניים והתנהגותיים כאחד:

  • ראשית, קיים דחף עז לבצע שופינג, כאשר תחושה זו אינה ניתנת לשליטה והאדם המכור אינו מסוגל לדחות או להתנגד לקנייה
  • שנית, ישנה תחושה של אובדן שליטה כדי להימנע, לעצור את הקנייה או להוציא פחות כסף מהמתוכנן
  • שלישית, ההתמכרות לשופינג משתלטת יותר ויותר על כל תחומי החיים של האדם ולוקחת מקום מרכזי בפעולותיו והתנהגויותיו
  • רביעית, כאשר מכורים לקניות אינם מסוגלים לבצע את הקנייה שהם רוצים ומתכננים מופיעות תחושות של אי נוחות, עצבנות, חוסר סבלנות ואף רגזנות
  • חמישית, התמכרות לקניות באינטרנט או בחנויות גורמת לבעיות רציניות בתחום הכלכלי והמשפחתי, קשיים במקום העבודה וסבל אישי רב

התמודדות עם התמכרות לקניות ברשת ובאינטרנט

אנשים יכולים לנצל מספר תכונות של המוח שלהם על מנת להימנע מהוצאה גבוהה יותר מזו שמתכננים.

לדוגמא, קניות בכרטיס אשראי נוחות יותר אך מחקרים קליניים שנערכו בשנים האחרונות גילו כי בני אדם מוציאים יותר כסף באמצעות כרטיסי האשראי מאשר כשהם הולכים לקניות עם כסף מזומן, הן בשל הכמות המוגבלת של כסף שלוקחים עמם והן משום שקשה יותר לבזבז משהו מוחשי כל כך כמו שטרות ומטבעות.

במצבים אחרים, אנשים מבזבזים את כספם כי הם יוצאים לקניות בלי רשימה מסודרת, שכן ברגע שמכינים רשימת קניות, מה שלא חיוני פשוט מאוד אינו נקנה.

באותה מידה, במידה ותצאו מהבית רעבים, אל תתפלאו אם תמצאו את עצמכם חוזרים לביתכם עם שקיות עמוסות בחטיפים וממתקים מיותרים.

בשל כך, בעת שאתם יוצאים לקניות, הכי חשוב לבדוק בחנויות שונות את המוצר שאתם רוצים לקנות – מה שימנע מכם ליפול שוב למבצעים שקריים שכל מטרתם לגרום לכם לקנות יותר ממה שאתם באמת צריכים.

כמו כן, רצוי לא למהר כשאתם יוצאים לשופינג, לנסות לזהות רגשות שליליים או תסמינים של חרדה, זאת מכיוון שקניות הפכו לגירוי מהנה המסייע להתמודדות עם רגשות מעיקים, כגון דחק, חרדה ודיכאון.

בנוסף, הקניות והרכוש שבני האדם צוברים הפכו לדרך לעודד הערכה עצמית טובה יותר בעזרת הפרסומות המגרות אותם באופן מתמיד לקשר בין רכישות לרווחה רגשית.

התמכרות לקניות ברשת מופיעה בקרב גברים ונשים כאחד, אולם אחוז הנשים הסובלות מאוניומאניה (באנגלית: Oniomania) גבוה בהרבה מזה של גברים.

יחד עם זאת, מדובר בהפרעה החמורה באותה המידה בכל מגדר, כשהפריטים שנרכשים ומיקומי הרכישות גם כן משתנים בהתאם למגדר של הקונה. למשל, גברים נוטים לקנות יותר פריטים הקשורים לטכנולוגיה.

חשוב לציין, כי אחוז גבוה מהאנשים המתמודדים עם התמכרות לקניות באינטרנט סובלים במקביל גם מהפרעת קשב וריכוז עם היפראקטיביות (ADHD), הפרעות דיכאוניות או התמכרות למסכים, סמים ואלכוהול, כאשר נוכחות של הפרעה נפשית או מחלת נפש נוספת גבוהה יותר בקרב גברים מאשר בקרב נשים.

מכורים לקניות

דרכי טיפול בהתמכרות לקניות

במידה ולאחר יום קניות ארוך אתם מוצפים אשמה ורגשות שליליים, חשוב שתבינו כי המצב הנוכחי אינו נכון וחיובי עבורכם, שכן רק אם תקבלו את העובדה שאתם מכורים לקניות תוכלו להתגבר על ההתמכרות שלכם.

מכיוון שהתמכרות לקניות הינה בעיה קשה שלרוב לא ניתנת לפתרון בכוחות עצמכם, בדרך כלל יש צורך בעזרה רבה מהסובבים אתכם וכן לפנייה לפסיכולוגים או מטפלים רגשיים.

בטרם פונים לטיפול בהתמכרות בקניות, צריך להבין הפרעה זו בהקשר רחב יותר, לכן בעת פנייה לגורם מקצועי בתחום בריאות הנפש, הצעד הראשון הנדרש הינו אבחון הבעיה והערכת הגורמים הנמצאים בבסיס ההתנהגות הבלתי נשלטת של האדם. לשם כך, עליכם לערוך אבחון פסיכולוגי או פסיכיאטרי מקיף בהקדם.

אף על פי שישנן תרופות מעכבות קליטה חוזרת בררנית של סרוטונין (SSRI) היכולות לסייע בתהליך הגמילה מקניות, מכיוון שמדובר בהפרעה הגוררת הופעת בעיות אישיות, בלמידה, בעבודה, בתחום התעסוקתי ואף בתחום המשפחתי, העלולה לסכן את האדם ואת הסובבים אותו, טיפול בהתמכרות לקניות דורש אסטרטגיות ברמה ההתנהגותית שיאפשרו לאדם להגביר את השליטה העצמית ולהפחית התנהגויות לא סתגלניות או שליליות, תוך שיפור פונקציונאלי והפחתת רמת החרדה המתלווה להפרעה.

פסיכותרפיה קוגניטיבית-התנהגותית (CBT) נותנת מענה לבעיית ההתמכרות לשופינג, כשהטיפול יכול לסייע למטופלים לשנות את דרכי החשיבה וההתנהגות שלכם ובכך לעזור להם להרגיש טוב יותר.

למעשה, טיפול CBT מתמקד בבעיות וקשיים הנוכחיים במקום להתמקד בסיבות לרמת החרדה הגבוהה או לתסמינים מהעבר ומאפשר למטופלים לחפש דרכים יעילות יותר לשיפור מצב הרוח והרווחה הנפשית בהווה.

יחד עם זאת, במקרים מסוימים יש צורך לשלב טיפול רגשי יחד עם טיפול תרופתי על מנת למקסם את תהליך השינוי והריפוי, הכולל ניהול טוב יותר של רגשות שליליים ורכישת הרגלים חדשים ובריאים של צריכה ופנאי.

חשוב לזכור, כי המפתח להצלחת כל טיפול בהתמכרות לקניות הינו מודעות המטופלים להפרעה ממנה הם סובלים, כשהמוטיבציה להתגברות על הבעיה הכרחית גם היא. במצבים של אוניומאניה, שיעור הריפוי גבוה, הן בקרב נשים והן בקרב גברים.

התמכרות לקניות - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בהתמכרות לקניות נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופלים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בהתמכרות לקניות בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו