חרדה חברתית

הפרעת חרדה חברתית (SAD) כרוכה בפחד ממצבים חברתיים בהם אחרים עשויים לשפוט אתכם לרעה. אף על פי שמקובל אצל בני אדם לחוות מידת עצבנות כלשהי או לחוש פרפרים בבטן לקראת מצבים חברתיים, מרבית האנשים הסובלים מחרדה חברתית הם בעלי מודעות עצמית יוצאת מן הרגיל וחווים תסמינים גופניים, כגון בחילה, רעידות או כהות חושים, כאשר הם סביב אנשים או מופיעים בפני אנשים.

למרבה המזל, קיימות אסטרטגיות רבות העוזרות לאנשים לנהל את החרדה החברתית שלהם. המדריך המקובל לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5) מבחין בין מה שהיה ידוע בעבר כהפרעת חרדה חברתית כללית לעומת הפרעת חרדה חברתית ספציפית, כלומר, אדם החווה חרדה רק בעת שנדרש לביצוע או הופעה בפני קהל.

סוגים שונים של חרדה חברתית

חרדה חברתית כללית טומנת בחובה חששות ממרבית המצבים החברתיים והביצועיים, כולל דיבור עם דמויות סמכותיות, יציאה לדייטים, התחלה בשיחות ונאומים. למעשה, החרדה גורמת לתחושת אי נוחות סביב כל אדם שאינו בן משפחה או חבר קרוב. הפרעת חרדה חברתית כללית נחשבת לחמורה יותר מהפרעת חרדה חברתית ספציפית ומלווה לרוב בפגיעה משמעותית יותר בתפקוד היום יומי של האדם.

חרדה חברתית ספציפית מתארת מקרים בהם החרדה והפחד שהאדם חווה קשורים רק במצבים בהם הוא נדרש לביצוע או הופעה בפני קהל. לדוגמא, אנשים יכולים לפחד מדיבור בפני קהל אך לא יחוו חרדה בעת מפגשים חברתיים מזדמנים. סוג זה של חרדה חברתית עדיין יכול להפריע מאוד בחיי היום יום, מכיוון שהוא עשוי להגביל אתכם מלהתקדם בקריירה שלכם או מלהגיע להישגים אחרים הקשורים לביצוע והופעה בפני קהל.

אנשים אשר חוששים רק ממצבים ביצועיים והופעה בפני קהל נוטים להיות שונים מאלה הסובלים מהפרעת חרדה חברתית כללית מבחינת הגיל בו הם חוו בפעם הראשונה חרדה, הסימפטומים הגופניים שהם חווים וכיצד הם מגיבים לטיפולים השונים.

אבחון חרדה חברתית – תסמינים וגורמים

התסמינים שאותם חווים אנשים הסובלים מהפרעת חרדה חברתית מתחלקים לשלוש קטגוריות: תסמינים פיזיים (כגון הסמקה, הזעה ורעידות), תסמינים קוגניטיביים (כגון מחשבות ואמונות שליליות) ותסמינים התנהגותיים (כגון התנהגויות הימנעות ובטיחות).

קבלת אבחנה של חרדה חברתית דורשת עמידה במספר קריטריונים ספציפיים אשר צריכים להתקיים בהתאם למדריך המקובל לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5). הפרעות קשורות כוללות אילמות סלקטיבית וגמגום בילדות. אילמות סלקטיבית מתייחסת לליקוי בדיבור במצבים מסוימים, כמו ילד שמעולם לא מדבר במסגרת הגן או בית הספר. גמגום משקף בעיות הקשורות לשטף מילולי או יכולת לדבר ללא גמגום מול אנשים אחרים.

ההערכה היא כי הגורמים לחרדה חברתית כוללים שילוב של גורמים גנטיים, גורמים סביבתיים (כגון למידה באמצעות תצפית), גורמים חברתיים (כגון השפעות תרבותיות) וכן מבנה המוח וגורמים ביולוגיים. בעוד גורמים אלה עשויים לשאת בחובם סיכון להתפתחותה של חרדה חברתית בקרב ילדים, לא כל אדם העונה על גורם סיכון אחד או יותר יאובחן כבעל חרדה חברתית במהלך חייו.

טיפול בחרדה חברתית

ללא קשר אם אתם חווים תסמינים כלליים או ספציפיים של חרדה חברתית, טיפול יעיל זמין עבורכם. לדוגמא, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), סוג של פסיכותרפיה המתייחסת לבעיות עכשוויות, מאתרת ומנסה לשנות את החשיבה השלילית, יכולה להועיל מאוד לאנשים הסובלים מחרדה.

באמצעות טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, תלמדו אסטרטגיות וטכניקות אשר יעזרו לכם להתמודד עם מצבים שונים במהלך חייכם. לאחר סיום תהליך של CBT, אנשים רבים הסובלים מחרדה אומרים שהטיפול שינה את חייהם, פתח עבורם דלתות חדשות וכעת הם יכולים לעשות דברים שמעולם לא חשבו שהם בכלל מסוגלים, כמו לנסוע לטיול מאורגן או להופיע בפני קהל.

במקרים מסוימים, במיוחד עבור אנשים הסובלים מחרדה חברתית כללית קשה, רופא פסיכיאטר עשוי להמליץ לנסות טיפול תרופתי. זה יכול לעזור להרגיע את מחשבותיכם ולהקטין חלק מהתסמינים הגופניים של החרדה שלכם וכן לאפשר לכם להתמקד טוב יותר בטיפול ובהתחלת התהליך. לאחר מכן, חפשו מטפל רגשי המתמחה בהפרעות חרדה.

מטפלים שאינם בעלי רקע מקצועי במצבים של חרדה, ייתכן שלא יבינו במלואם את התסמינים שאתם חווים והם עשויים להקטין או להתעלם ממה שאתם מרגישים. לעומת זאת, אנשי מקצוע המתמחים בטיפול בחרדה חברתית וספציפית בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), יעבדו אתכם כדי לפתח אסטרטגיות יעילות לניהול הלחץ והחרדה.

ייתכן שרופא המשפחה שלכם יפנה אתכם למומחה לבריאות הנפש. נסו להתחיל בשיתוף רופא המשפחה ברגשות שלכם ובתסמינים שאתם חווים בחיי היום יום והמשיכו משם. זכרו כי נקיטת הצעד הראשון יכולה להטיל אימה על אנשים הסובלים מחרדה, אך בסופו של דבר אתם תשמחו על כך שחיפשתם ופניתם לעזרה מקצועית כדי להבין עם מה אתם צריכים להתמודד.

סוגי הטיפול בחרדה חברתית

סוג הטיפול המומלץ בחרדה חברתית משתנה בהתאם לחומרת הסימפטומים הרגשיים והפיזיים שלכם ולאופן בו אתם מתפקדים בחיי היום יום. אורך הטיפול משתנה גם כן בהתאם למצבכם הנוכחי. אנשים מסוימים עשויים להגיב היטב לטיפול רגשי בחרדה חברתית ולא ידרשו לשום טיפולים נוספים, בעוד שאחרים עשויים להידרש לתמיכה כלשהי במהלך כל חייהם.

בעת טיפול בחרדה חברתית, הן טיפול תרופתי והן טיפול רגשי הוכחו כיעילים. אנשים אשר החרדה מופיעה אצלם בכל סוגי המצבים מגיבים בצורה הטובה ביותר לשילוב של תרופות וטיפול נפשי, בעוד שטיפולים רגשיים לבדם מספיקים לעתים קרובות לאנשים עם חרדה ספציפית בסוג אחד של ביצוע או מצב חברתי. לכן, במידה ואובחנתם או שאתם חושבים שאולי יש לכם חרדה חברתית, דעו שאפשר להתגבר על זה!

טיפולים רגשיים בחרדה חברתית

כאמור, טיפול בחרדה חברתית יכול להיערך במסגרת של פסיכותרפיה בלבד ויכול שיהיה יחד עם תרופות מרשם. אפשרויות הטיפול השונות כוללות גישות פסיכולוגיות המיועדות לעזור לאנשים לשנות את התנהגותם למשהו רצוי. קיימת סטיגמה נפוצה בכל הנוגע לפנייה לפסיכולוג או פסיכיאטר, אך מיליוני אנשים בכל העולם הולכים לטיפול רגשי ומפיקים תועלת מכך. אין מה להתבייש או לחוש אשמה.

אתם יכולים לנסות לבקש מרופא המשפחה שלכם הפניה למטפל רגשי או למומחה בבריאות הנפש. נסו לרשום מספר הערות הנוגעות למחשבותיכם ורגשותיכם, כך שתהיה לכם נקודת התחלה לדיון עם איש המקצוע בפגישה הראשונה שלכם. אף על פי שזה עשוי להרגיש קשה בהתחלה וייתכן שתחושו מעט מבוכה, ככל שתהיו כנים יותר עם המטפל שלכם, כך תוכלו להתקדם מהר יותר לעבר ניהול החרדה החברתית שלכם.

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) בחרדה חברתית

פסיכותרפיה קוגניטיבית-התנהגותית היא בדרך כלל הטיפול המועדף בחרדה חברתית. זוהי סוג של פסיכותרפיה אשר נועדה לשנות את דפוסי החשיבה וההתנהגות שלכם בכדי להשפיע לטובה על רגשותיכם. שלושת הטכניקות השימושיות ביותר של CBT הן חשיפה, הבנייה קוגניטיבית ואימון מיומנויות חברתיות.

טיפול בחשיפה יכול להתבצע באמצעות דמיון מודרך, התנסות במיצג מסוים או במצב חברתי בחיים האמיתיים. במידה ואתם סובלים מחרדה חברתית קשה, המטפל שלכם עשוי להתחיל בחשיפה מדומיינת, וככל שיתקדם התהליך, תעברו לחשיפות גם בחיים האמיתיים. העיקרון העומד בבסיס הטיפול בחשיפה הוא שבאמצעות תרגול והתנסות, אנשים יכולים להרגיש בנוח יותר במצבים שללא הטיפול הם היו נמנעים מהם.

הבנייה קוגניטיבית מתמקדת בתסמינים הקוגניטיביים של הפרעת חרדה חברתית, קרי, תפיסה עצמית לקויה, פחד מהערכה שלילית על ידי אחרים והטיה של ייחוס שלילי, כלומר, ייחוס תוצאות חיוביות למקריות ותוצאות שליליות לחסרונות שלכם. הבנייה קוגניטיבית כרוכה בסדרת תרגילים אשר נועדו לזהות מחשבות שליליות, להעריך עד כמה הן נכונות ורציונליות וכן לבנות מחשבות אלטרנטיביות כדי לאתגר את מחשבותיכם המקוריות. השימוש בהבניה קוגניטיבית נחשב כחשוב במיוחד בעת טיפול בהפרעת חרדה חברתית בשל ההיבט הקוגניטיבי המשמעותי של החרדה, וזאת בהתאם לכמה זמן אמונות בסיסיות אלו נמצאות לעתים קרובות.

אימון מיומנויות חברתיות כרוך בתרגילים שונים, כגון הדגמות, סימולציות, חזרות ומשחקי תפקידים אשר נועדו לעזור לאנשים ללמוד ולסגל לעצמם התנהגויות מתאימות ולהפחית את רמת הלחץ והחרדה במצבים חברתיים. לא כל האנשים ידרשו לאימון מיומנויות חברתיות כחלק מתהליך הטיפול בחרדה חברתית, שכן תרגילים אלה מיועדים במיוחד לאנשים הסובלים מליקויים בפועל באינטראקציה חברתית, מעל ומעבר לחרדה חברתית. תחומים אשר עשויים להיות כמתאימים לאימון מיומנויות חברתיות כוללים יצירת קשר עין, ניהול שיחה, אסרטיביות וניהול שיחות טלפון.

טיפול פסיכולוגי בחרדה חברתית

טיפול פסיכולוגי דינמי הנערך על ידי פסיכולוג מוסמך עוזר לאנשים להבין סוגיות בסיסיות המלוות אותם מילדות, אשר עשויות לתרום לחרדה החברתית שלהם. טיפול פסיכולוגי מועיל ביותר עבור אנשים שיש להם קונפליקטים עמוקים ובלתי פתורים המעצימים את רמת החרדה. פסיכואנליזה עשויה להועיל גם במקרים מסוימים כדי לחקור התנגדות פוטנציאלית של אנשים לשינוי.

כיצד מתחילים טיפול בחרדה חברתית?

השלבים שעליכם לעבור כדי למצוא את הטיפול המתאים ביותר לחרדה החברתית שלכם זהים לאלה של כל סוגי החרדות. ראשית, שוחחו עם מישהו קרוב כמו רופא המשפחה שלכם על הבעיות שאתם חווים. אתם יכולים אפילו להתחיל לספר לחברים או לבני משפחה ולבקש את תמיכתם במציאת טיפול מקצועי.

במידה והרופא אינו מסוגל להפנות אתכם למומחה לבריאות הנפש, אתם יכולים לשקול חיפוש של מטפלים רגשיים באינטרנט. אנשי מקצוע המטפלים בחרדה חברתית כוללים בדרך כלל פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים ופסיכיאטרים. במידה ואתם זקוקים לתרופות מרשם, תצטרכו לדבר עם פסיכיאטר המתמחה בטיפול בחרדה. לאחר שמצאתם איש מקצוע, התקשרו לקביעת פגישה, בררו מהן עלויות הטיפול והאם הן מכוסות על ידי ביטוח הבריאות הפרטי שלכם.

זכרו כי הפעם הראשונה בה אתם פונים לקבלת עזרה יכולה לגרום לכם לאי נוחות ולעורר חרדה בפני עצמה. יחד עם זאת, דעו כי אתם עושים את הצעד הראשון הטוב ביותר עבורכם ואתם בכיוון הנכון כדי להקל על החרדה החברתית שלכם לטווח הארוך.

חרדה חברתית – סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בחרדה חברתית נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, מתבגרים ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית .

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בחרדה חברתית בגבעתיים - חייגו 03-572-0282 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.