מכון-דרור-לוגו

תפריט

אבחון פסיכולוגי קליני למבוגרים: המדריך המלא (2023)

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהו אבחון פסיכולוגי למבוגרים?

תהליך של אבחון פסיכולוגי קליני מורכב משילוב של מספר בדיקות ומבחנים המאפשרים להעריך באופן מקצועי את התפקוד ההתנהגותי, מאפייני האישיות והיכולות השונות של ילדים, בני נוער ומבוגרים.

הערכה פסיכולוגית קלינית נערכת אך ורק על ידי פסיכולוגים קליניים מוסמכים הרשומים בפנקס הפסיכולוגים של משרד הבריאות הישראלי, שכן פסיכולוג קליני הוא איש המקצוע היחיד המוסמך בהעברה ופרשנות של מבחנים פסיכולוגיים קליניים.

מכיוון שאנשים המופנים לביצוע בדיקה זו לעתים קרובות מתמודדים עם טווח רחב של תסמינים, הן גופניים והן נפשיים, הערכה מקצועית של פסיכולוג קליני בדרך כלל מהווה חלק אינטגרלי מתהליך מעמיק יותר.

במרבית המקרים, האדם יופנה לביצוע אבחון פסיכולוגי לאחר שהוא כבר עבר את כל הבדיקות הרפואיות הנדרשות כדי לשלול את קיומן של בעיות רפואיות, מחלות או סיבות אפשריות אחרות לתסמינים שהוא חווה.

אבחון פסיכולוגי קליני

ראיון קליני כחלק מתהליך של אבחון קליני מקיף

בתחילת האבחון, מתקיים ראיון קליני מקיף על מנת לקבל מהנבדק או הוריו את כל המידע הרלוונטי לסיבת הפנייה. בזכות ראיונות אלו, מתאפשר לפסיכולוג להכיר טוב יותר את הנבדק ומשפחתו ולקבוע באילו כלי אבחון יעשה שימוש במהלך הבדיקה.

במידה ומדובר בתהליך של אבחון קליני לילדים ובני נוער, הראיונות יכולים להתקיים לא רק עם הילד והוריו, אלא גם עם מורים, רופאים, פסיכולוגים ואנשי מקצוע נוספים המכירים את הילד או הנער מזה זמן ממושך.

שיחה חופשית נחשבת לפתוחה יותר ומובנית פחות מאשר מבחנים פורמליים, כך שהיא מעניקה למרואיינים הזדמנות להעביר את המידע שברשותם באמצעות המילים שלהם  ולשאול שאלות מקצועית לפני תחילת הבדיקה.

ראיון קליני בדרך כלל אורך 45-60 דקות והוא חלק בלתי נפרד מתהליך של אבחון פסיכולוגי קליני, הן לילדים והן למבוגרים. במהלך הראיון, איש המקצוע ישאל שאלות הקשורות להיסטוריה האישית והמשפחתית של הנבדק, לחוויות חייו האחרונות ולתפקודו בחיי היום יום, כולל במסגרת החינוכית או במקום העבודה.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

התחומים הנבדקים במהלך אבחון פסיכולוגי קליני

פסיכולוגים קליניים מוסמכים עושים שימוש במגוון של מבחנים פסיכולוגיים מתוקננים, כאשר מבחן מתוקנן מוגדר כמבחן המועבר בתנאי בדיקה קבועים ומקובלים. למעשה, מטרתו המרכזית של אבחון פסיכולוגי קליני הינה לבחון היבטים שונים של הידע, המיומנויות ומאפייני האישיות של האדם.

מאחר וכל מבחן פסיכולוגי מספק מידע חשוב על ההבדלים בין תפקודו של הפרט לבין המצופה מבני גילו וכולל ציוניים כמותיים המושגים באופן אובייקטיבי, ניתן להעריך את כל הנבדקים בדיוק באותו האופן – מה שמאפשר השוואה הוגנת ושיווניות בין כל הנבדקים בני אותו הגיל.

תוצאות המבחנים השונים מסווגות לקבוצות מוגדרות וברורות, המכונות קבוצות נורמה, כך שכל ציון המתקבל משקף קבוצת נורמה מסוימת. נכון להיום, ישנם כלי אבחון פסיכולוגיים מתוקננים רבים אשר פסיכולוגים יכולים לעשות בהם שימוש על פי הצורך.

במרבית המקרים, אבחון פסיכולוגי קליני לילדים או למבוגרים כולל מבחנים מתוקננים הבודקים את התחומים הבאים:

כישורים שפתיים
מנת משכל (מבחן IQ)
ההבנה החשבונית ויכולת החישוב בעל-פה
כישורים חזותיים-מוטוריים
מיומנויות מוטוריקה גסה ומוטוריקה עדינה
• התפקוד ההתנהגותי

חשוב לציין, כי מבחנים מתוקננים הינם בעלי יתרונות רבים ביחס לבדיקות שאינן פורמליות, שכן הם מספקים מידע יקר ערך על רמת תפקודו הנוכחית של הילד או המבוגר בתחומים הנבדקים.

אף על פי שאבחון פסיכולוגי קליני נמשך מספר שעות בלבד, ממצאי הבדיקה יכולים לספק מידע שלרוב לא ניתן להשיג באמצעות ראיונות, שאלונים או תצפיות בלבד. בנוסף, חוות הדעת הכתובה מספקת מידע רב על ההיבטים השונים בעולמו הגופני והחברתי של הנבדק.

אבחון קליני

ביצוע תצפיות במסגרת אבחון פסיכולוגי קליני

מלבד מבחנים מתוקננים ואחרים, אבחון פסיכולוגי קליני יכול לכלול גם ביצוע תצפיות על הילד או המבוגר בסביבתו הטבעית, שמטרתן לספק עליו מידע חשוב נוסף. לדוגמא, תהליך של אבחון פסיכולוגי לילדים לעתים כולל תצפית על התנהגותו של הילד במסגרת הגן או בית הספר, כולל בחינת היחסים בין הנבדק לצוות החינוכי ולילדים אחרים.

תצפיות מאפשרות לפסיכולוגים קליניים לבחון היבטים נוספים בחייו של הילד ובמיוחד לקבל תמונה מלאה על תפקודו בסביבה הטבעית. כמו כן, תצפיות מסייעות לאיש המקצוע לנסח המלצות נכונות יותר להמשך בירור וטיפול מקצועי.

בהתאם לצורך, ניתן להוסיף למבחנים המתוקננים גם הערכות בלתי פורמליות שונות, כמו מבחנים השלכתיים או מבחני הישגים. למשל, לעתים קרובות פסיכולוגים מעריכים את יכולות הקריאה והכתיבה של ילדים ומבוגרים.

יחד עם זאת, מאחר וישנן הערכות בלתי פורמליות רבות, נדרש מאיש המקצוע לעשות בהם שימוש זהיר ביותר, שכן התוקף המדעי של הערכות אלו אינו משתווה לזה של מבחנים מתוקננים מקובלים.

אבחון פסיכולוגי למבוגרים

חוות דעת על סמך אבחון פסיכולוגי למבוגרים

כאמור, בסיום תהליך הבדיקה, פסיכולוגים עורכים אינטגרציה בין כל המידע שנאסף במבחנים, ראיונות וטכניקות נוספות – מה שמאפשר לספק לנבדק או להוריו המלצות המבוססות על מכלול הממצאים שנתגלו באבחון.

במקרים מסוימים, יש צורך בקבלת מידע מהורי הילד והצוות החינוכי במסגרת בה הוא לומד כדי שההערכה הפסיכולוגית תהיה מקיפה ורלוונטית. כמו כן, ייתכן כי פסיכולוג קליני יבקש מכם לפנות לביצוע בדיקות רפואיות מסוימות בטרם תוכלו לקבל אבחנה מקצועית הולמת.

מכיוון שלכל אדם יש מגוון רחב של יכולות ומיומנויות הניתנות להערכה ומדידה באמצעות שיטות וכלים שונים, אבחון פסיכולוגי קליני לעולם אינו מתמקד בציון של מבחן בודד או מספר מבחנים בלבד.

בפועל, תפקידם של פסיכולוגים מומלצים הוא לזהות את יכולותיהם ומגבולותיהם של אנשים ולתאר אותן בפני הנבדק או הוריו באופן אובייקטיבי אך מועיל. לכן, חוות דעת המבוססת על סמך הערכה פסיכולוגית קלינית אינה מציינת רק את נקודות החולשה, אלא גם את נקודות החוזק והכישורים המפותחים.

אבחון פסיכולוגי - המדריך המלא להורים
נגן וידאו אודות אבחון פסיכולוגי - המדריך המלא להורים

אבחון פסיכולוגי למבוגרים פרטי - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון פסיכולוגי למבוגרים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון פסיכולוגי למבוגרים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא אבחון פסיכולוגי

אבחון פסיכולוגי מחיר
כמה עולה אבחון פסיכולוגי? מחיר (עלות) אבחון פסיכולוגי פרטי

מחירו של אבחון פסיכולוגי נקבע לאחר שקלול מספר קריטריונים הקשורים למכון המבצע אותו ולנתוניו האישיים של הנבדק. למרות המחיר המשתנה, במקרים רבים קיימת אפשרות לקבל החזר עבור הוצאות האבחון הפסיכולוגי בהתאם לפוליסת הביטוח.

המדריך המלא >>
אבחון פסיכולוגי לילדים
אבחון פסיכולוגי קוגניטיבי ורגשי לילדים: המדריך המלא (2023)

במקרים שבהם הילד מגלה סימנים של עיכוב התפתחותי, בעיות התנהגות או קשיים לימודיים וקוגניטיביים, מקובל לערוך לו אבחון פסיכולוגי שיבדוק את החשד ויאמת או יפריך אותו. במקרה הצורך, האבחון גם ממליץ על דרכי טיפול מתאימות.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: