מכון-דרור-לוגו

תפריט

פנימייה טיפולית לילדים עם בעיות התנהגות או בעיות רגשיות

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

הגדרה של פנימייה לילדים עם בעיות התנהגות בישראל

פנימייה היא מסגרת חינוכית המאפשרת לתלמידים להישאר במתחם גם לאחר שעות הלימוד הרגילות, כלומר, בשעות הערב ולעיתים אף בשעות הלילה, כל עוד יש סידורים המתאימים לכך, כמו למשל מבני מגורים וחדר אוכל.

קיים הבדל עיקרי בין פנימייה לילדים שלא רוצים לגור בבית ובין פנימייה לילדים עם הפרעות קשב וריכוז למשל, או פנימיות טיפוליות מסוגים שונים המיועדות לאוכלוסיות עם קשיים ונדרשות להתאים את מאפייניהן באופן מיוחד.

בין הסוגים השונים אפשר למנות, למשל, פנימייה שיקומית המיועדת ללקויי למידה ובעלי קשיים רגשיים; פנימייה המיועדת להשתלבות לאחר אשפוז פסיכיאטרי; וכן פנימייה טיפולית כללית המיועדת לכל מי שמתמודדים עם קשיים התנהגותיים, רגשיים או נפשיים ונדרשים למסגרת חינוכית מיוחדת כולל מעקב מקיף גם לאחר שעות הלימוד.

כל פנימייה כזאת כוללת אנשי צוות טיפוליים מתחומים שונים של הרגש, הנפש והגוף, שהתמחו גם בהוראה ובחינוך אך גם בעבודה צמודה עם סוג האוכלוסייה הספציפי של הפנימייה, והם פועלים באופן רציף לאורך כל שעות היממה לצד התלמידים שנמצאים בה.

את רוב פעילות הפנימיות מרכז משרד העבודה והרווחה והן פועלות במימון של המדינה. אף שנדרש לפעמים תשלום של השתתפות עצמית, ערכו של המענה הטיפולי הרחב שמתקבל במסגרת הפנימייה הוא גדול בהרבה.

פנימייה לילדים עם בעיות התנהגות

איך נראית הפעילות בפנימיות טיפוליות?

תוכנית הלימודים של הפנימייה יכולה להיראות כמו תוכניות אחרות בבתי ספר לחינוך מיוחד או לאוכלוסיות מיוחדות המתמודדות עם קשיי התנהגות, בעיות רגשיות, הפרעות נפש ולקויות למידה.

אולם מאחר שהפנימייה ממשיכה גם הרבה אחרי שעות הלימוד ה"סטנדרטיות" של בתי ספר לחינוך מיוחד, שפועלים לרוב עד 15:00 או 16:00 לכל היותר, היא מקיימת גם מגוון פעילויות הרבה יותר רחב שיתאים לכך.

בצורה זו, יש לפנימייה חוגים מיוחדים בשעות אחר הצהריים וטיפולים נוספים שמתרחשים גם בערב. המעקב הרפואי מתבצע לאורך כל שעות היממה, כך שגם בשעות הלילה קיים איש מקצוע עבור דרי הפנימייה ומסייע במתן תרופות בשגרה ובמקרי חירום אחרים.

כמו כן, פנימיות טיפוליות שמות דגש על הפן החברתי והאישי הרבה יותר מאשר מסגרות אחרות בחינוך המיוחד, זאת מפני שילדים הנמצאים בנפרד מסביבתם ה"רגילה", זקוקים לביסוס רגשי תומך ומכיל שיחליף את תחושת ה'קן' המשפחתי.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

מה הייחודיות של פנימייה לילדים עם בעיות רגשיות?

המורכבות של ילדים עם בעיות רגשיות אינה מסתיימת עם המסגרת החינוכית, אלא משפיעה על כל אופני חייהם ומתבטאת לאורך כל שעות היום.

פנימייה טיפולית מספקת מענה רגשי מקיף דרך אנשי הצוות, הפעילויות המיוחדות שמתרחשות בה והטיפולים השונים שהיא מציעה לכל ילד באופן ספציפי. כך מתקיימת סביבה מכילה יותר, אישית וחברתית, שאולי לא יכולה להתקיים בסביבה ה"רגילה" של הילד, כלומר, בקרב משפחתו.

דרך הטיפול בפנימייה, הילד מצוי במעקב רציף של גורמים מקצועיים שלומדים להכיר אותו לעומק ולסייע לו בהתמודדויות הרגשיות שלו, תוך מתן כלים מתאימים עבור כל מצב שהוא עובר.

יש להדגיש כי המטרה היא לא לגרום לילד להיות תלוי בטיפול 24/7 אלא להיפך, לעזור לו לסגל התנהגות עצמאית בכל סיטואציה כדי שיוכל בהמשך להשתלב בסביבה הנורמטיבית שלו, ואפילו לחזור למסגרת בית ספר רגיל אם זה מתאפשר.

פנימיות טיפוליות לילדים

מתי צריך לשלוח לפנימייה טיפולית?

מאחר שפנימייה היא מסגרת הרבה יותר אינטנסיבית מאשר בית ספר לחינוך מיוחד, בעיקר בהיקף השעות ובמענה הטיפולי שהיא מספקת, היא ככל הנראה לא תהיה השלב הראשון שיוצע כפתרון לבעיה שאיתה הילד מתמודד.

במקרים רבים, יומלץ קודם כל לפנות לטיפול רגיל יחד עם מסגרת חינוכית סטנדרטית, ולאחר מכן להשתלב במסגרת בית ספר לילדים עם בעיות התנהגות או בעיות רגשיות בהתאם לקושי הרלוונטי של הילד.

רק כאשר הפתרונות ה'קלים' יותר נוסו ולא השיגו את התוצאות הדרושות, תעלה האפשרות של פנימייה מתוך מטרה לפתור מהשורש את הקשיים של הילד ולתת לו מעטפת מקיפה ומלאה ככל האפשר, בתמיכה ובתיאום עם המשפחה והסביבה שלו.

האם יש חשיבות לגיל בפנימיות טיפוליות?

בכל פנימייה יידרש מענה מסוג אחר בהתאם לאוכלוסייה שהיא מכילה, אך ישנה גם חשיבות לטווחי הגילאים של הילדים באותה פנימייה.

פנימייה לילדים בני 6 תהיה שונה מפנימייה לילדים בני 10, והיא תהיה שונה מפנימייה לילדים בני 14 ויותר, מכיוון שכל גיל דורש גם רמה לימודית אחרת, אך גם התמודדויות רגשיות וחברתיות שונות בתכלית.

כך או כך, החשיבות ניתנת לא לגיל שבו מעבירים לפנימייה הטיפולית, אלא לכמות הזמן שבין איתור הקושי של הילד ובין הכנסתו לפנימייה – שכן ככל שתינתן לו מסגרת שמתאימה לצרכיו מהר יותר, כך הטיפול יוכל להיות אפקטיבי יותר.

פנימייה לילדים עם בעיות רגשיות

איך מוצאים פנימייה טיפולית מומלצת?

להלן מספר דרכים בהן תוכלו למצוא פנימיות טיפוליות מומלצות לילדים:

איתור סוג הפנימייה הרלוונטי באמצעות איש מקצוע – אחת התחנות הראשונות בדרך היא ייעוץ של פסיכולוג ילדים או פסיכיאטר מומחה שיוכל לאתר את הבעיה העיקרית שאיתה מתמודד הילד, וכך להכווין אותו לסוג הפנימייה המתאים לו ביותר.

חוכמת ההמונים והתרשמות אישית – ניתן כמובן להיעזר ברשימת פנימיות טיפוליות מומלצות שמוצאים ברשת, או בביקורות שונות ברשתות החברתיות וכן בהמלצות מפה לאוזן מניסיון של הורים אחרים. אך אין לוותר על התרשמות ואינטואיציה אישית בביקור ממשי במקום ובמפגש עם הצוות.

שלב הבירורים הספציפיים – יש לוודא מול הפנימייה את כל הפרטים הרלוונטיים כמו התנהלות במצבי חירום, מספר אנשי צוות לכל חניך, אופן סידורי הלינה, פירוט חוגי העשרה לילדים, תפריט הארוחות, ביטוחים רפואיים ואחרים ועוד.

דברים שחשוב לעשות לפני שליחת הילד לפנימייה טיפולית

כהורים, חשוב שתקפידו לעשות את הדברים הבאים לפני שליחת הילד לפנימייה טיפולית כדי להבטיח את הצלחת התהליך:

1. ייעוץ או אבחון מקצועי עם פסיכולוג או פסיכיאטר מומחה – מגוון הפנימיות הטיפוליות הוא רחב למדי ולכל אחת התמחות בסוג שונה של קשיים. ישנה חשיבות לאיתור הקשיים הספציפיים שמעיקים על הילד, באמצעות האבחון, כדי לספק לילד את המעטפת המדויקת עבורו ולמקסם את ההתקדמות שלו בדרך לשיפור.

2. מימוש זכויות הילד לאחר הייעוץ או האבחון – בעקבות מסקנות הגורם המקצועי, מומלץ להגיש את כל הבקשות הנדרשות למיצוי הזכויות של הילד ולבדוק מול הפנימייה אפשרות לשלב ביניהן ובין פעילות השגרה שלה.

3. הכנה רגשית מקיפה לילד ולכל המשפחה – מעבר לבדיקות המקצועיות ולעניינים הביורוקרטיים, כניסת ילד לפנימייה טיפולית הוא צעד משמעותי שיכול להציף רגשות קשים כמו תסכול, אשמה, חוסר ביטחון ועוד. חשוב לבצע הכנה רגשית עוד בטרם המעבר, כדי לצלוח את התקופה הראשונית של 'חבלי הלידה' בצורה מיטבית, גם אצל הילד וגם אצל הוריו והמשפחה כולה.

טיפול בבעיות רגשיות או בעיות התנהגות אצל ילדים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בבעיות רגשיות או בעיות התנהגות אצל ילדים נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בבעיות רגשיות או בעיות התנהגות אצל ילדים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

בעיות התנהגות אצל ילדים
בעיות התנהגות אצל ילדים: התמודדות עם ילדים עם בעיות התנהגות

המושג בעיות התנהגות מתייחס לקשיים התנהגותיים המשפיעים על ההתפתחות והקשרים הבינאישיים של ילדים, כאשר חלק מבעיות ההתנהגות, כמו חוסר משמעת וחוסר גבולות, התפרצויות זעם ותוקפנות מקשות במיוחד על הורים ואנשי חינוך.

המדריך המלא >>
הפרעות התנהגות
הפרעת התנהגות: סוגי הפרעות התנהגות אצל ילדים או מבוגרים

התנהגות תוקפנית, היעדר רגישות לסביבה, אלימות מילולית ופיזית – כל אלו עלולים להצביע על הפרעת התנהגות שיכולה להוביל לשורה של קשיים כמו הידרדרות בלימודים, הסתבכויות פליליות , התמכרויות לסמים ועוד. כדי להימנע מכך, חשוב לזהות את הבעיה בזמן ולטפל בה בשלושה מישורים משמעותיים.

המדריך המלא >>
עיצוב התנהגות
טבלת עיצוב התנהגות לילדים: תכנית עיצוב התנהגות אישית בגן או בכיתה

תכנית עיצוב התנהגות אצל ילדים יכולה להתקיים בבית, בכיתה, בגן או בבית הספר, באמצעות טבלה או לוח, זאת על פי גילם של הילדים. בהתאם לחומרת בעיות או הפרעות ההתנהגות, לעתים קרובות יש צורך בניהול טבלת עיצוב התנהגות אישית לילדים או לתלמידים הן בבית בעזרת טבלה והן כיתתית באמצעות לוח.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: