מכון-דרור-לוגו

תפריט

חוגי העשרה לילדים מחוננים: מסגרות ותוכניות העשרה למחוננים ומצטיינים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

האם ילדים מחוננים צריכים העשרה מיוחדת ומדוע?

מערכת החינוך כפי שהיא בנויה כיום, אינה מתאימה את עצמה ואת תוכנית הלימודים לכל תלמיד באופן אישי. אך בעוד שמירב התלמידים יוכלו להפיק את המירב גם מתוכנית הלימודים הממוצעת, 'תלמידי הקצה' – בעלי לקויות הלמידה והמחוננים, נדחקים החוצה.

בתי ספר רבים משלבים עזרה וסיוע לתלמידים עם לקויות למידה גם מחוץ לשעות הלימודים, כדי לסייע להם להשלים פערים ולעמוד בקצב לימודי אחיד עם שאר הכתיבה. לעומתם, תלמידים מחוננים לרוב אינם מקבלים את המענה ההולם בצורה כה מוסדרת.

זה נובע מהתפיסה השגויה שתלמיד שמפגין הצטיינות בתחומי הלימוד אינו זקוק לעזרה, אך המציאות רחוקה מכך. ילדים מחוננים נזקקים בהחלט לעזרה, גם בתחום הלימודי וגם הרגשי.

בתחום הלימודי, יכולת קוגניטיבית גבוהה שאינה באה לידי מימוש יכולה לעורר בתלמיד רגשות שעמום, תסכול, זלזול והתנשאות, ולעורר בו אנטגוניזם כלפי המוסד הלימודי.

כך תלמיד שיודע לקרוא ולכתוב אך נאלץ להישאר בכיתה שבה מלמדים איך לזהות אותיות, הופך לאדיש ומסוגר, מאבד את חדוות הלמידה ואף נשאר עם פוטנציאל לא ממומש משום שאין לו שום גירוי אינטלקטואלי שיוכל להוות לו אתגר.

בתחום הרגשי, ילדים מחוננים לרוב מאוד רגישים לסביבתם וכשאינם מקבלים את ההבנה וההתייחסות המתאימות, עלולים להידחות מצד חבריהם לכיתה ולעיתים גם מצד הצוות החינוכי.

פער זה לבדו עלול להביא ילד מחונן להתנהג בגסות, להפריע בכיתה ולהרחיק את עצמו מילדים בני גילו שלרוב לא יעניינו אותו בשל השוני בתחומי העניין ביניהם.

לפיכך, במרבית המקרים ניתן למצוא פתרון לקשיים אלו בדוגמת מסגרות העשרה לילדים מחוננים. במסגרות אלו, ילדים מחוננים זוכים ללמידה בתחומים מורכבים שאינם חלק מתוכנית הלימודים הרגילה.

באמצעות מסגרות ההעשרה, תלמידים מחוננים מקבלים מענה לימודי ורגשי יחדיו. מצד אחד הם יכולים להרחיב את הידע ולשמר את הסקרנות והעניין בלמידה, ומצד שני הם יכולים להתחבר למחוננים אחרים בני גילם וליצור קשר חברתי עם בעלי שפה וחשיבה הדומות לשלהם.

העשרה לילדים מחוננים

האם ילד מחונן זכאי למסגרות העשרה מטעם משרד החינוך?

כחלק ממאמציו של משרד החינוך לאתר את 'תלמידי הקצה' שדורשים התאמה מיוחדת בתוכנית הלימודים, מועבר מדי שנה בכיתות ב' בבתי הספר היסודיים בארץ – מבחן ארצי לאיתור תלמידים מחוננים.

המבחן נערך בשני שלבים ומטרתו לאתר תלמידים אשר על פי מבחני האינטליגנציה המקובלים (IQ) מוגדרים כמחוננים, עם מנת משכל של 140 נקודות ומעלה.

ילד שעבר את שני השלבים ומוגדר כמחונן על פי משרד החינוך, מקבל מכתב ממחלקת המחוננים של משרד החינוך וזכאי להשתתף במסגרות ההעשרה המוצעות מטעמם ופועלות במתכונת של פעם בשבוע ברחבי הארץ.

יש לציין שילד מחונן זכאי לא רק למסגרת העשרה, כי אם למסגרת חינוכית ייחודית לו: כיתות סגורות הפועלות בבתי הספר ומשלבות תלמידים מחוננים בלבד.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

המלצות מקצועיות לשילוב ילד מחונן במסגרת חינוכית מעשירה

לעיתים אין בקרבת מגוריו של הילד כיתות מחוננים, וההורים מבחינים כי הילד זקוק להעשרה לעיתים קרובות יותר מההעשרה שהוא מקבל פעם בשבוע במסגרות החיצוניות מטעם מחלקת המחוננים של משרד החינוך.

הורים אחרים אולי לא ידעו אם הילד שלהם זקוק להעשרה נוספת, או לא יהיו בטוחים אילו מסגרות העשרה יכולות להתאים לילד שלהם בצורה הטובה ביותר.

בכל מקרה, מומלץ ורצוי להביא את הילד אל גורם מקצועי, פסיכולוג חינוכי מומחה, כדי שיתרשם מיכולותיו וימצא עבורו את מסגרת ההעשרה הטובה ביותר עבורו.

כאן חשוב להסביר שגם ילד שאותר כמחונן במבחן הארצי, אולי חווה קשיים ופערים מסוימים שלא התגלו במבחן ועלולים להשפיע עליו ועל עתידו. כ-25% מהמחוננים מתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז, ובגילאים המוקדמים ניתן לצפות אף ביכולת מוטורית נמוכה לעומת היכולת הקוגניטיבית.

אבחון מקצועי במכון יכול לאתר את הפערים, את החוזקות ואת החולשות של הילד המחונן, כך שהבוחן המקצועי מגבש המלצות קונקרטיות ומותאמות ספציפית למצבו של הילד – עבור מסגרות העשרה הרלוונטיות לו.

ההורים, בהתאם להמלצת הגורם המקצועי, יוכלו לבחור לשלב את הילד בחוגים שהוא אוהב ושמדגישים את החוזקות שלו, ובד בבד בחוגים שיאתגרו אותו יותר – אך יוכלו לסייע לו להתמודד עם קשיים ופערים שאיתם הוא מתמודד.

כך לדוגמה, ילד שהפגין יכולת מוטורית נמוכה, יוכל להשתלב בחוגים ספורטיביים או חוגי יצירה המשלבים מוטוריקה עדינה. בצורה זו הכישורים החלשים יותר ישתפרו עם הזמן ובצורה מעשירה ומהנה.

חוגי העשרה לילדים מחוננים

חוגי העשרה לילדים מחוננים בגיל הרך

אין דבר כזה "מוקדם מדי" בכל הקשור למחוננות, אפילו להיפך. ילד שכבר בגילאי 3-5 מראה סימני אינטליגנציה גבוהים לגילו, עדיף שיאובחן כדי שיקבל את המענה הראוי לו אם יאותר כמחונן.

ותתפלאו לדעת, יש חוגי העשרה לילדים בגילאי גן חובה ואף חוגי העשרה לילדים בגילאי גן טרום-חובה.

חוגי העשרה לילדים מחוננים בגיל בית ספר

כמו בגיל הרך, גם בגיל בית ספר קיימים חוגי העשרה שתפקידם על פי רוב לתת למחוננים מקום לבטא את תחומי העניין המורכבים שלהם, מה שלרוב לא קורה במסגרת החינוכית שבה הם משולבים.

כמו כן, במסגרת ההעשרה, הילד יכול להתחבר חברתית עם ילדים מחוננים אחרים בני גילו, או עם ילדים בקבוצת גיל גדולה יותר אשר שותפים לתחומי העניין שלו.

כאמור, ניתן לשלב את הילד גם בחוגי העשרה שאינם שייכים לתחומי העניין שלו, זאת כדי לפתח אצלו דווקא את הכישורים החלשים יותר – לרוב אצל מחוננים יהיה מדובר בתחום המוטורי.

חוגי העשרה בתחומי עניין מורכבים:

• חוגי מדע, חיות, רובוטיקה, אסטרונומיה וחלל
• חוגי מתמטיקה (בהתאם לגיל)
• חוגי משחקי חשיבה כמו שחמט
• חוגי מחשב (קיים גם סייבר לגיל הרך)

חוגי העשרה המתאימים לפיתוח יכולת מוטורית:

• חוגי ספורט כגון: שחייה, כדורגל, כדורסל, ג'ודו, קפוארה ועוד
• חוגי נגינה
• חוגי ריקוד
• חוגי אומנות כגון: ציור ופיסול

חוגים לילדים מחוננים

מסגרות העשרה למחוננים עם הפרעת קשב וריכוז

עבור מחוננים עם הפרעת קשב וריכוז, גורם מקצועי ימליץ ברוב המקרים על שילוב במסגרת העשרה שתהיה גם מהנה עבור הילד אך גם תוכל לסייע לו להתמודד עם קשייו.

שימו לב שמחונן עם הפרעת קשב וריכוז אולי צריך גם חיזוק ביכולת המוטורית, אך לעומת ילד מחונן אחר, יתקשה מאוד ליהנות ולהפיק את המירב מחוגי אומנות, כגון ציור ופיסול שדורשים ריכוז רב וישיבה ממושכת.

לפיכך, אם באבחון מקצועי על ידי נמצא כי המחונן מתמודד עם הפרעת קשב וריכוז, המלצות הגורם הבוחן יהיו שונות ויתמקדו בחוגי העשרה שמסייעים להיפראקטיביות, לחוסר מנוחה, לנטיות אימפולסיביות ולתסמינים אחרים של המצב.

פעילויות המתאימות למחוננים עם הפרעת קשב וריכוז:

• חוג ספורט טיפולי
• חוג שחייה
• חוג "הווטרינר הצעיר"
• רכיבה טיפולית

כמו כן, נוסף למסגרות ההעשרה, ייתכן שהגורם המקצועי ימליץ על שילוב סוגי טיפולים מתאימים לילד, כמו טיפול בריפוי בעיסוק, הידרותרפיה או טיפול בפיזיותרפיה – זאת כדי להבטיח שהיכולת הפיזית והמוטורית של הילד המחונן תוכל להיות מקסימלית ולבוא בקנה אחד עם יכולותיו הקוגניטיביות, במקום להקשות ולהכשיל אותו.

תכונות של ילד מחונן - הגדרה ומאפיינים של ילדים מחוננים
נגן וידאו אודות תכונות של ילד מחונן - הגדרה ומאפיינים של ילדים מחוננים

תוכניות העשרה לילדים מחוננים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, האבחון והטיפול במחוננים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים מחוננים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר הילד המחונן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון או הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול במחוננים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: