מכון-דרור-לוגו

תפריט

תפקודים ניהוליים: אבחון פונקציות ניהוליות אצל ילדים או מבוגרים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה תפקודים ניהוליים?

לקויות למידה הן מונח מקצועי המאגד תחתיו מגוון רחב של לקויות למידה ספציפיות, כולל לקות למידה בקריאה (דיסלקציה), לקות למידה בכתיבה (דיסגרפיה) ולקות למידה במתמטיקה (דיסקלקוליה).

המקור של לקויות הלמידה הוא נוירולוגי והן אינן משקפות את רמת האינטליגנציה שלכם או של ילדכם, או את המאמץ שאתם משקיעים. למעשה, המוח של אנשים הסובלים מלקויות למידה פועל בצורה שונה משל אחרים והם קולטים ומעבדים מידע באופן שונה מהמקובל.

לקויות למידה יכולות להוביל לקשיים בקריאה, כתיבה, איות ומתמטיקה, כמו גם להשפיע על היכולת שלכם או של ילדכם לארגן ולשלוף מידע, להקשיב ולדבר עם אנשים וכן על הזיכרון ויכולת התזמון לטווח הקצר ולטווח הארוך.

חשוב להדגיש, כי לקויות למידה אינן בעיות למידה או קשיים בתפקודים הניהוליים המופיעים כתוצאה מבעיות ראייה או שמיעה, מוגבלות גופנית, למידה בשפה זרה וכיוצ"ב.

לרוב אנשים המאובחנים עם לקויות למידה הם בעלי רמת אינטליגנציה (IQ) ממוצעת או גבוהה מהממוצע, אך בכל זאת, קיימת חוסר התאמה בין הישגיהם בפועל לבין הפוטנציאל הגבוה הטמון בהם. יחד עם זאת, בעזרת תמיכה והתערבות מקצועית נכונה, ילדים ומבוגרים מסוגלים להשלים את הפערים הללו ולהביא לידי ביטוי את כישוריהם.

תפקודים ניהוליים

תפקודים ניהוליים בגיל הרך או בגיל ההתבגרות

הפרעת קשב וריכוז (ADHD) אינה לקות למידה, אך היא אכן מאופיינת בקשיים בתפקודים הניהוליים והופכת את תהליך הלמידה לקשה יותר.

לדוגמא, ילדים ומבוגרים המתמודדים עם ADHD מתקשים ללמוד בכתה בעודם מתאמצים להתמקד בדברי המורה או כשלא נראה להם שהם מסוגלים לשבת ולהתרכז בקריאת ספר.

ילדים ובני נוער מאובחנים לעיתים קרובות כסובלים מהפרעת קשב וריכוז יחד עם סוגים שונים של לקויות למידה. מחקרים רבים מעידים כי ילדים המאובחנים עם ADHD נוטים יותר לסבול מלקויות למידה, בהשוואה לילדים שאינם בעלי הפרעת קשב וריכוז.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

תפקודים ניהוליים אצל ילדים או מבוגרים

למידה טומנת בחובה שימוש בתפקודים הניהוליים של המוח ובמיוחד יכולת מיקוד, שימת לב והתעסקות במשימה, כמו גם שימוש בזיכרון העבודה. אנו יודעים כיום כי הפרעת קשב וריכוז משפיעה על הפונקציות הניהוליות של המוח ואף ניתן לכנות ADHD כ-'הפרעה התפתחותית של מנגנונים ניהוליים'.

אנשים רבים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז נדרשים להשקעת מאמץ רב בלמידה ובמטלות אקדמיות בשל הבעיות בתפקודים הניהוליים הקשורים ל-ADHD שלהם. יחד עם זאת, לא כל הילדים והסטודנטים החווים קשיי למידה סובלים מליקויים משמעותיים מספיק כדי להיות מאובחנים כבעלי לקויות למידה.

במידה וילד או מבוגר מאובחן כסובל משני המצבים, כלומר הפרעת קשב וריכוז (ADHD) ולקויות למידה, סביר להניח כי קיים ליקוי משמעותי בפונקציות הניהוליות בשילוב עם ליקויים בכישורים ספציפיים הדרושים לקריאה, כתיבה או מתמטיקה.

תפקודים ניהוליים בגיל הרך

פונקציות ניהוליות: בעיות אפשריות

לקויות למידה מתגלות לעיתים קרובות בתקופת בית הספר היסודי בעקבות קשיים בביצוע מטלות אקדמיות ומבחנים. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי השפעותיהן מורגשות בכל תחומי החיים ולא רק בכתה או במסגרת הלימודית.

כמבוגרים, לקויות למידה יכולות להשפיע על ניהול מערכות היחסים המשפחתיות, כמו גם על איכות חייכם בבית ובעבודה. בנוסף, לקויות למידה משפיעות על יכולת ההערכה העצמית של ילדים, שכן שוררת הנחה כללית שאם ילד חכם, אז הוא בהכרח יצליח בבית הספר.

במציאות, זה לא בהכרח המצב עבור ילדים ובני נוער הסובלים מלקויות למידה, הפרעת קשב וריכוז וקשיים בתפקודים הניהוליים. לקות למידה פירושה שהתלמיד נתקל בבעיות בלמידה ובהצגת הידע שרכש בדרכים המסורתיות.

כמו כן, תלמידים עם הפרעת קשב וריכוז מתקשים להתאים את עצמם להתנהגות הנורמטיבית המצופה בבית הספר, כמו לשבת בשקט במשך תקופת זמן ארוכה ולשים לב לדברי המורה מבלי להתנהג באופן אימפולסיבי או לבהות בהקיץ.

במידה ותלמידים המתמודדים עם ליקויים ביכולות הניהוליות מבינים שהם אינם מסוגלים לבצע את המשימות שילדים אחרים בני גילם מבצעים בקלות, הם עשויים להרגיש מבודדים ושונים.

תפקודים ניהוליים מאמרים

אבחון תפקודים ניהוליים

במידה וילד או נער מתבגר סובל מיותר ממצב אחד, זה עשוי להיות קשה יותר לזהות את המצב השני מכיוון שהם יכולים להסוות זה את זה. בשל כך, עבור אנשים שעברו אבחון הפרעת קשב וריכוז, זה יכול להיות קל מדי לייחס את כל האתגרים שלהם ל-ADHD.

בנוסף, באותו האופן בו הפרעת קשב וריכוז משפיעה אחרת אצל כל אדם, כך גם לקויות הלמידה – מה שמקשה על ההכרה בהן עוד יותר. בדיוק כמו להפרעת קשב וריכוז, גם לקיומן של לקויות למידה תורם מרכיב גנטי, כך שבמידה ויש לכם או לבן/בת זוגכם לקויות למידה, ייתכן כי גם ילדכם יסבול מהן במידה כלשהי.

זכרו כי ידע הוא כוח ולמדו כמה שתוכלו מאמרים בנושא תפקודים ניהוליים, לקויות למידה ו-ADHD. כמו כן, במידה ואתם או ילדכם כבר אובחנתם כסובלים מ-ADHD ונמצאים בתהליך של טיפול בהפרעת קשב וריכוז, אך עדיין חווים אתגרים משמעותיים בחייכם, ייתכן שקיים מצב אחר שאינכם מודעים אליו.

חשוב לציין, כי אבחון לקויות למידה ואבחון הפרעת קשב וריכוז יכולים להתבצע רק על ידי אנשי מקצוע מוסמכים. מומחים אלה כוללים פסיכולוגיים חינוכיים, פסיכולוגים קליניים, פסיכיאטרים ונוירולוגיים.

לאחר קבלת האבחנה, קיימת חשיבות רבה לתהליך של טיפול בלקויות למידה, בהפרעות קשב וריכוז ובקשיים בתפקודים הניהוליים. לדוגמא, במידה וילדכם מקבל טיפול תרופתי כדי להקל על ה-ADHD שלו, לקויות הלמידה עדיין יימשכו.

כמו כן, אם ילדכם מקבל סיוע מקצועי בגין לקויות למידה או ליקויים בכישורים הניהוליים, הוא לא יפיק את מלוא התועלת ממנו כאשר הוא משקיע מאמץ רב במיקוד ובשליטה באימפולסיביות שלו.

זכרו כי הפרעת קשב וריכוז, לקויות למידה וקשיים בתפקודים הניהוליים אינם מצבים שניתן לרפא, אך זה לא אומר שאתם או ילדכם לא יכולים לקיים חיים מוצלחים ומאושרים.

תסמינים של הפרעת קשב וריכוז (ADHD) אצל ילדים ומתבגרים
נגן וידאו

טיפול בתפקודים ניהוליים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בתפקודים ניהוליים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער וסטודנטים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בתפקודים ניהוליים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

טיפול טבעי בהפרעת קשב וריכוז ללא תרופות
טיפול טבעי בהפרעות קשב וריכוז ללא תרופות כמו ריטלין

הפרעת קשב וריכוז הופכת שכיחה יותר ויותר בקרב ילדים ומתבגרים, וכך הטיפול בה הופך נדרש יותר. לעומת תרופות כמו ריטלין, טיפול טבעי בהפרעות קשב יכול להוביל להתמודדות טובה יותר עם התסמינים, ללא תופעות לוואי ובאופן מוצלח גם לטווח הרחוק.

המדריך המלא >>
תרופות להפרעות קשב וריכוז
תרופות להפרעות קשב וריכוז: המדריך המלא על טיפול תרופתי

אחד הפתרונות הרווחים במסגרת הטיפולים בהפרעות קשב וריכוז הוא תרופות ממריצות או לא-ממריצות. תרופות אלה משפיעות על מערכת העצבים ומשפרות מיקוד, רוגע וריכוז. אך לצד היתרונות, חשוב להכיר את החסרונות הנרחבים שלהן על אורח החיים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: