מכון-דרור-לוגו

תפריט

התמכרות לפורנו: תסמינים, דרכי טיפול ושיטות גמילה מפורנו

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

האם אני מכור או מכורה לפורנו?

התמכרויות באופן כללי נושאות עמן מידה מסוימת של בושה ואשמה. כאשר מדברים על התמכרות לפורנוגרפיה, אפשר להבין מדוע התחושות האלו יכולות להיות עוצמתיות ומורכבות אפילו יותר.

בעידן עתיר הגירויים שאנחנו חיים בו, רבים מוצאים את עצמם צורכים תכנים פורנוגרפיים בהיקפים גדולים, לעיתים אף מגיל צעיר מאוד. הנטייה הזאת, על אף שהיא נפוצה, מוגדרת כ"טאבו" בחברה ולכן מקשה על אנשים לדבר עליה בצורה חופשית או לבקש את העזרה שהם זקוקים לה.

כדי להשתחרר מהתמכרות לפורנו, חשוב לגלות אומץ ובגרות. רק כך ניתן לבחון את הגורמים העמוקים שאולי הובילו להתפתחותה וגם להיעזר באנשי מקצוע כדי לגבש כלים יעלים להתמודדות איתה. אנחנו מקווים שהמידע שריכזנו כאן יסייע לכם לעשות זאת ולנווט את חייכם למקום חיובי ומיטיב יותר.

התמכרות וגמילה מפורנו

התמכרות לפורנו: סימנים שחשוב להכיר

צפייה בתכנים פורנוגרפיים עלולה לייצר היקשרות בעייתית שעלולה להשפיע מאוד על ההתנהלות בשורה ארוכה של היבטים. כדי להבין האם מדובר בהתמכרות לפורנו, כדאי לשים לב לסימנים הבאים:

תדירות הצפייה – האם אתם צורכים תכנים פורנוגרפיים בהיקף ובתדירות שמשפיעים עליכם יותר משהייתם רוצים? האם לדוגמה זה בא על חשבון עבודה, תחביבים או פעילויות חיוניות אחרות שהייתם רוצים לבצע?

עלייה מתמשכת של סף הריגוש – האם אתם מרגישים שמאז שהתחלתם לצפות בפורנו, אתם נדרשים לצפות בכל פעם בתכנים יותר מעוררים על מנת להגיע לאותה רמת ריגוש? האם התכנים שצפיתם בהם בעבר כבר לא מספקים אתכם כיום?

בריחה מהמציאות – האם אתם צופים ביותר תכנים פורנוגרפיים כאשר אתם מתמודדים עם לחץ נפשי מתמשך, עצבות, בדידות או בושה? האם אתם משתמשים בפורנוגרפיה כדרך להימנע מרגשות עוצמתיים או מאתגרים בחייכם?

פגיעה עצמית – התמכרות לפורנו יכולה לבוא לידי ביטוי בירידה בתפקוד בעבודה, בעיות בתפקוד המיני או אפילו פציעות שנובעות מאוננות כפייתית. בהמשך נרחיב על ההשפעות האלו ונבין כיצד הן מתבטאות גם בדרכים נוספות.

רגשות שליליים שמלווים את הצפייה – רגשות כמו בושה, אשמה ואכזבה עצמית יכולים להעיד על התמכרות שכדאי להתייחס אליה. האם אתם חווים את הרגשות האלו בעוצמות גבוהות בזמן הצפייה ואחריה?

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

איך התמכרות לפורנו משפיעה על החיים?

מכורים לפורנו מבינים במקרים רבים שמדובר בהרגל שמזיק להם, אך מתקשים להימנע מהצפייה בתכנים אלו, גם כאשר קיים רצון אמיתי להפסיק, וכמו בהתמכרות לגורמים אחרים – גם התמכרות לפורנו יכולה לייצר מידה רבה של בדידות – אנחנו חושבים שאף אחד לא מבין את ההתמודדות שלנו ומתביישים מאוד לשוחח על כך או לבקש עזרה.

הבושה הזאת מייצרת מעגל שמזין את עצמו שוב ושוב – כאשר הפורנו נתפס לא פעם כדרך "לברוח" מהרגשות הרעים, ובפועל הוא רק מעצים אותם. עם הזמן, זה יכול לחבל במערכות יחסים רומנטיות, להשפיע על הקריירה ואפילו, במקרים קיצוניים, להוביל להטרדות ואף תקיפות מיניות.

בנוסף, כפי שאתם בטח יכולים להבין, הצפייה בפורנו מטפחת גם ציפיות לא ריאליות בחיי המין – בטח אם צורכים את התכנים האלו מגיל צעיר, עוד לפני ההתנסויות המיניות הראשונות ב"עולם האמיתי". אנשים שמכורים לפורנו מעידים לא פעם שהם מתקשים ליהנות מיחסי מין או למצוא פרטנרים שבאמת עונים על הציפיות שלהם ומביאים אותם לסיפוק.

טיפול בהתמכרות לפורנו

העקרונות המרכזיים שמנחים את תהליך הגמילה מפורנו

כדי לטפל בהתמכרות לפורנו, חשוב קודם כל להתגבר על תחושת הבושה ולהבין שרבים סביבכם מתמודדים עם הקושי הזה, גם אם הם בוחרים, מסיבות מובנות, שלא לדבר עליו. כשלומדים לחיות לצד הבושה, ניתן גם לבחון לעומק את הדפוסים הרגשיים וההתנהגותיים שהובילו לפיתוח ההתמכרות.

שילוב בין טיפול פסיכולוגי וטיפול קבוצתי בהחלט עשוי לסייע לכם להשיג את השיפור המיוחל. בתהליך גמילה מפורנו, צוללים פנימה לנבכי הנפש ומכירים את הטראומות, זיכרונות הילדות והאתגרים הנפשיים שמטפחים ומזינים את ההתמכרות.

במקביל, חשוב לבחון גם גורמים ביולוגיים שיכולים להשפיע על הנטייה להתמכרות, כמו לדוגמה נטייה גנטית לחיפוש ריגושים ולהתנהגות אימפולסיבית. ייתכן גם שהבעיה מתעצמת כתוצאה מרמות חריגות של הורמוני המין טסטוסטרון ואסטרוגן. אלו משפיעים מאוד על היצר המיני ועלולים להחמיר בעיות של התמכרות לפורנו בפרט ולמין בכלל.

לצד כל אלו, כדאי להתייחס גם לגורמים חברתיים שאולי מעצימים גם הם את ההתמכרות, כמו לדוגמה קושי במציאת פרטנרים מיניים, אתגרים בניהול מערכות יחסים או פחד מדחייה. לכל אלו יכולים להצטרף גם בעיות בתפקוד המיני שאולי הופכות את הפנייה לפורנו לפשוטה יותר מקיום יחסי מין "אמיתיים".

מכור לפורנו

גמילה מפורנו: כך נפרדים מההרגל המזיק

כשמבינים את הסיבות העמוקות להתפתחותה של התמכרות לפורנו, ניתן גם להתייחס לאתגר הזה עם הרבה יותר חמלה, בהירות ומודעות. כך אפשר עם הזמן לגבש דרכי התמודדות בריאות יותר עם האתגרים הנפשיים, הפיזיולוגיים והחברתיים, אשר יפחיתו בתורן את ההיקשרות המזיקה לתכנים פורנוגרפיים.

ואם אתם חוששים לדבר על האתגרים האלו עם אנשים קרובים או אפילו עם אנשי מקצוע המתמחים בתהליך של גמילה מהתמכרויות – זה מובן לגמרי וזו זכותכם לנהל את תהליך הגמילה מפורנו בקצב ובצורה שמתאימים לכם.

אם אתם עוד לא מוכנים לדון בבעיה, תוכלו בשלב הראשון להצטרף לפורומים ברשתות החברתיות, שבהם תוכלו לשוחח עם אנשים שמתמודדים עם קשיים דומים לשלכם. עצם ההצטרפות לפורומים כאלו והדיון בבעיות, יעניקו לכם תחושה שאתם לא לבד וייקחו מעט מהבושה שאולי מלווה אתכם כבר יותר מדי זמן.

6 סוגי התמכרויות ודרכי הטיפול בהן
נגן וידאו

טיפול בהתמכרות לפורנו - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול בהתמכרות לפורנו נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בהתמכרות לפורנו בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

טיפול בהתמכרויות
טיפול בהתמכרויות: המדריך המלא על דרכי טיפול בהתמכרות

התמכרות היא חלק בלתי נפרד מהחוויה האנושית ולכל אחד מאיתנו יש את ה"שדים" שהוא היה שמח להשתחרר מהם. כדי להבין האם ההתמכרות מהווה בעיה שצריך לטפל בה – חשוב לשאול את עצמנו את השאלות הנכונות ובעיקר לפתח הרבה יותר אמפתיה וסלחנות כלפי ההתמודדות הכל-כך נפוצה הזאת.

המדריך המלא >>
מכון גמילה מהתמכרויות
גמילה מהתמכרויות: מכון, מרכז ומוסד גמילה מהתמכרות פרטי

כשמנסים להיגמל, חשוב לזכור שאין נוסחת קסמים מהירה ופשוטה שתבטיח הצלחה, אך יש המון כלים יעילים שיכולים להתאים לאנשים שונים עם צרכים שונים. יכול להיות שמכון גמילה יעזור להשתחרר מההתמכרות המזיקה – וייתכן שתוכלו לעשות זאת בעזרת טיפול רגשי ומעטפת של כלים משלימים.

המדריך המלא >>
התמכרות וגמילה מסוכר ופחמימות
התמכרות לסוכר ופחמימות: תסמיני גמילה מסוכר ופחמימות

התמכרות לסוכר ופחמימות מוגדרת כתלות או כצורך בשימוש בחומרים אלה באופן מתמשך וכפייתי, זאת על אף שצריכה זו גורמת לנזק גופני או נפשי. סוכר משחרר דופמין, נוירוטרנסמיטר המסב לאדם תחושת הנאה והקלה כוזבת בכאב ובתסמיני חרדה ודיכאון.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: