מכון-דרור-לוגו

תפריט

טיפול במוסיקה: המדריך המלא על תרפיה במוזיקה לילדים (2023)

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

היעדים שניתן להשיג בעזרת טיפול במוסיקה

תרפיה במוזיקה הינה שיטת טיפול רגשי מבוססת ראיות המסייעת לילדים, בני נוער ומבוגרים להשיג מטרות טיפוליות אישיות, כמו הפחתת הלחץ הנפשי, שיפור מצב הרוח וחיזוק ההערכה העצמית, זאת באמצעות האזנה למוזיקה, שירה, נגינה בכלים שונים והלחנה של מוזיקה.

למעשה, מכיוון שמטופלים חדשים אינם נדרשים למיומנויות מוזיקליות או כישרונות מיוחדים כדי להתחיל תהליך של תרפיה במוסיקה, אנשים מכל הרקעים, התרבויות והגילאים יכולים להפיק מטיפול במוזיקה תועלת רבה מבחינה קוגניטיבית, פסיכולוגית, רגשית, חברתית וגופנית.

לדוגמא, טיפול במוסיקה יכול לעזור לכם או לילדיכם להשיג כל אחד מהיעדים הבאים:

הורדת לחץ דם
שיפור תפקודי זיכרון
פיתוח כישורים חברתיים
שיפור מיומנויות תקשורת
• הפחתת מתח שרירים
שיפור דימוי עצמי
הגברת מוטיבציה
• פיתוח כישורי ויסות עצמי
שיפור כישורי התמודדות עם מחשבות ורגשות שליליים
פיתוח טכניקות ניהול כאב
שיפור מצב רוח

תרפיה במוזיקה

באילו מצבים תרפיה במוזיקה מומלצת לילדים?

כאמור, תרפיה במוזיקה יכולה להועיל מאוד לילדים, מתבגרים ומבוגרים המתמודדים עם מגוון מצבים, כולל:

הפרעות על רצף הספקטרום האוטיסטי (ASD) – אנשים הנמצאים על רצף הספקטרום האוטיסטי (ASD) מפיקים תועלת מרבית מטיפולים רגשיים המאופיינים בהיכרות, מבנה מוגדר, יכולת חיזוי ועקביות.

הפרעות התנהגות – טיפול במוסיקה מאפשר למטופלים בכל הגילאים ללמוד טכניקות פתרון בעיות יעילות, מיומנויות תקשורת חדשות, תרגילי הרפיה ואסטרטגיות להפחתת התנהגות אימפולסיבית.

טראומה ומשבר – אנשים המתמודדים עם רמת חרדה גבוהה, מתח נפשי מתמשך וכאבים כרוניים בעקבות חוויית אירוע טראומטי או משבר אישי, לעתים קרובות פונים לטיפול במוזיקה על מנת לשפר את מצב הרוח שלהם, לחזק את הביטחון העצמי והשליטה העצמית ולבטא רגשות באופן בלתי מילולי.

הפרעות נפשיות – מטפלים במוסיקה מסייעים למטופלים רבים המאובחנים עם הפרעות נפשיות שונות לרכוש מיומנויות תקשורת והבעה עצמית, לחקור את מחשבותיהם ורגשותיהם, להפחית את התנודות במצח הרוח, לשפר את יכולת הריכוז ולפתח כישורי התמודדות בריאים ויעילים יותר.

בעיות זיכרון – תרפיה במוסיקה נמצאה כמשפרת תפקודי זיכרון שונים ומעוררת אזורים מסוימים במוח בזכות ההיכרות, יכולת החיזוי ותחושת הביטחון שהיא מקנה למטופלים.

מחלות כרוניות – טיפול במוזיקה מאפשר למטופלים הסובלים מכאבים כרוניים ומחלות כרוניות, כמו סכרת, מחלות לב, סרטן או מיגרנה, לעבד את מחשבותיהם ורגשותיהם בסביבה בטוחה ובלתי שיפוטית.

התמכרויות – מחקרים רבים מצאו כי תרפיה במוזיקה מסייעת לאנשים המתמודדים עם התמכרויות, כגון התמכרות לסמים, להגביר את רמת המוטיבציה, לחזק את ההערכה העצמית, להקל על מתח השרירים, להפחית את רמת החרדה, לפתח את המודעות העצמית ולרכוש כישורי התמודדות חדשים ומועילים יותר.

מצבים כרוניים – טיפול במוסיקה יכול לעזור למטופלים להתמודד טוב יותר עם טווח רחב של מצבים כרוניים, כולל הפרעות חרדה, הפרעות מצב רוח, דיכאון, עייפות כרונית, הפרעת קשב וריכוז (ADHD) וכיוצ"ב.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

איך נראה תהליך של תרפיה במוסיקה לילדים?

אף על פי שמרבית המשפחות פונות עם ילדיהם לקבלת טיפול רגשי במסגרות פרטיות, טיפול במוזיקה לילדים נפוץ מאוד גם בבתי ספר, בבתי חולים, במרפאות חוץ, במרכזים לבריאות הנפש ובמוסדות המיועדים לילדים המאובחנים עם מוגבלות התפתחותית, כאשר לעתים קרובות הטיפול מתקיים במתכונת של טיפול קבוצתי.

באופן כללי, תהליך של תרפיה במוסיקה לילדים מתחיל בשיחה מקדימה עם ההורים, במטרה להכיר את הצרכים האישיים של ילדיהם ואת נקודות החוזק והחולשה הייחודיות שלהם, להבין האם הם אכן יכולים להפיק תועלת מהיתרונות הרבים של טיפול רגשי לילדים ולקבוע מטרות ויעדים טיפוליים.

בנוסף, במהלך השיחה המקדימה יתאפשר לכם לדון על מצבם הנוכחי של ילדיכם בכל תחומי החיים, כגון רווחה נפשית, בריאות גופנית, רמת התפתחות, תפקוד התנהגותי, מיומנויות מוטוריות ותפיסתיות, תפקוד חברתי, מיומנויות תקשורת, יכולות קוגניטיביות, טראומות מהעבר, העדפות אישיות, תחומי עניין וכישורים מוזיקליים.

טיפול במוסיקה

האם טיפול במוזיקה מתאים לילדים בכל הגילאים?

תהליך של טיפול במוסיקה יכול לכלול מגוון פעילויות המתאימות לכל הגילאים, כולל:

יצירה – הלחנת מוזיקה, כתיבת מילים או המצאת מוסיקה

שירה – שימוש בקול כדי לשתף קטעים מוזיקליים

הקשבה – הנאה מהקשבה לצלילים ומילים

תנועה – ביצוע תנועות גוף כתגובה לשמיעת מוזיקה

דיון – קיום דיונים על מילים ומשמעויות של שירים

נגינה – שימוש בכלי נגינה כדי להשמיע מוזיקה

טיפול במוזיקה לילדים

טיפול רגשי במוזיקה: יתרונות מרכזיים לפי המחקר

מחקרים מקיפים שנערכו במהלך השנים האחרונות ברחבי העולם גילו כי טיפול רגשי במוזיקה יכול לשפר באופן משמעותי את מצבם הפסיכולוגי, הרגשי, הקוגניטיבי, החברתי והגופני של מטופלים בכל הגילאים.

1. מבחינה רגשית – מטפלים במוזיקה יכולים לעזור לכם ללמוד איך לקרוא רגשות שליליים מודחקים שעשויים להתפרץ מעת לעת, להפחית את תחושת הבדידות, לשפר את מצב הרוח, להפחית תסמינים של דיכאון או חרדה, לבטא את עצמכם ולנהל לחצים.

2. מבחינה קוגניטיבית – טיפול במוסיקה מאפשר לילדים, בני נוער ומבוגרים לפתח תחושת שליטה מוגברת, כישורי התמודדות בריאים יותר, מיומנויות תקשורת חדשות ואסטרטגיות זכירה יעילות יותר.

3. מבחינה חברתית – תרפיה במוזיקה המתקיימת במתכונת של טיפול קבוצתי מאפשרת למטופלים בגילאים שונים לחוות אינטראקציות חברתיות באמצעות חוויות בלתי פורמליות, משותפות ואינטימיות יותר.

4. מבחינה גופנית – תרפיה במוסיקה יכולה לסייע בהסדרת קצב הנשימה, הורדת לחץ הדם, פיתוח מיומנויות מוטוריות, הקניית טכניקות הרפיה, שיפור איכות השינה, ניהול הכאב, הפחתת תדירות התקפי אסטמה וחיזוק התפקודים המוטוריים.

טיפול במוסיקה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול במוסיקה נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל מטפלות ומטפלים במוסיקה המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופלים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול במוסיקה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא טיפולים

טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT
טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT): מטפלים מומלצים בשיטת CBT

הגדרה נכונה של הבעיה או המטרה, שיעורי בית שמתרגלים מחוץ לקליניקה ובעיקר התמקדות בהווה ופחות בעבר – כך טיפול CBT מסייע לילדים, בני נוער ומבוגרים להשתחרר מפחדים, להתגבר על חרדה ודיכאון, לבנות ביטחון עצמי ולשפר את הבריאות והיציבות הנפשית בשורה ארוכה של היבטים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: