איך להתגבר על חרדה חברתית? טיפול בחרדה חברתית לילדים ומבוגרים

מה זה חרדה חברתית?

הפרעת חרדה חברתית (באנגלית: Social Anxiety Disorder) כרוכה בפחד עז ממצבים חברתיים בהם אחרים עשויים לשפוט את האדם לרעה. אף על פי שמקובל אצל ילדים ומבוגרים לחוות מידת עצבנות או ביישנות כלשהי, כמו גם לחוש פרפרים בבטן לקראת סיטואציות חברתיות, מרבית האנשים המאובחנים עם חרדה חברתית הם בעלי מודעות עצמית יוצאת מן הרגיל וחווים תסמינים גופניים ופסיכולוגיים שונים, כגון בחילה, רעידות או כהות חושים, כאשר הם נמצאים סביב אנשים או מופיעים בפני אנשים.

למרבה המזל, קיימות אסטרטגיות ודרכי טיפול רבות העוזרות לילדים, בני נוער ומבוגרים לנהל את החרדה החברתית שלהם. חשוב לציין, כי המדריך המקובל לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5) מבחין בין מה שהיה ידוע בעבר כהפרעת חרדה חברתית כללית לבין הפרעת חרדה חברתית ספציפית, כלומר אדם החווה פחד וחרדה רק בעת שנדרש לביצוע או הופעה בפני קהל.

חרדה חברתית

האם יש לי חרדה חברתית?

כאמור, קיימים שני סוגים של פוביה חברתית (באנגלית: Social Phobia), כאשר אנשים החוששים רק ממצבים ביצועיים והופעה מול קהל נוטים להיות שונים מאלה הסובלים מהפרעת חרדה חברתית כללית מבחינת הגיל בו הם חווים בפעם הראשונה התקף חרדה, התסמינים הגופניים שהם חווים והדרך בה הם מגיבים לתרפיה רגשית.

מחד, הפרעת חרדה חברתית כללית טומנת בחובה פחדים ממרבית המצבים החברתיים והביצועיים, כולל דיבור עם דמויות סמכותיות, יציאה לדייטים וכן התחלה בשיחות ונאומים בפני אנשים. למעשה, החרדה גורמת לתחושת אי נוחות וביישנות סביב כל אדם שאינו בן משפחה או חבר קרוב והיא נחשבת לחמורה יותר מהפרעת חרדה חברתית ספציפית. כמו כן, סוג זה של חרדה חברתית מלווה לרוב בפגיעה משמעותית יותר בתפקוד היום יומי של ילדים ומבוגרים.

מאידך, הפרעת חרדה חברתית ספציפית מתארת מקרים בהם החרדה והפחד שהאדם חווה קשורים רק במצבים בהם הוא נדרש לבצע, להופיע או לנאום בפני קהל. לדוגמא, ילדים ומבוגרים עשויים לסבול מפחד קהל אך לא לחוות תסמינים של חרדה בעת מפגשים חברתיים מזדמנים. יש לציין, כי סוג זה של חרדה חברתית עדיין יכול להפריע מאוד בחיי היום יום, מכיוון שהוא עשוי להגביל אנשים מלהתקדם בקריירה שלהם או מלהגיע להישגים אחרים הקשורים לביצוע והופעה בפני אנשים זרים.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

אבחון חרדה חברתית - תסמינים אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים

התסמינים אותם חווים ילדים, בני נוער ומבוגרים הסובלים מפוביה חברתית מתחלקים לשלוש קטגוריות. ראשית, תסמינים גופניים, כגון הסמקה, הזעה, בחילה ורעידות. שנית, תסמינים קוגניטיביים, כגון מחשבות ואמונות שליליות. שלישית, תסמינים התנהגותיים, כגון התנהגויות של הימנעות חברתית, ביישנות ובטיחות.

ההערכה הינה כי הגורמים המובילים להפרעת חרדה חברתית כוללים שילוב של גורמים גנטיים, גורמים סביבתיים כמו למידה באמצעות תצפית, גורמים חברתיים כמו השפעות תרבותיות וכן מבנה המוח של האדם וגורמים ביולוגיים מסוימים. יחד עם זאת, בעוד גורמים אלה עשויים לשאת בחובם סיכון להתפתחותה של חרדה חברתית אצל ילדים, לא כל ילד העונה על גורם סיכון אחד או יותר יאובחן כבעל הפרעת חרדה ספציפית זו במהלך חייו.

קבלת אבחנה של חרדה חברתית דורשת עמידה במספר קריטריונים ספציפיים אשר צריכים להתקיים בהתאם למדריך המקובל לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5), כאשר הפרעות קשורות אפשריות כוללות אילמות סלקטיבית וגמגום בתקופת הילדות. בעוד אילמות סלקטיבית (סלקטיב מוטיזם) מתייחסת לליקוי בדיבור במצבים מסוימים, כמו ילד שמעולם לא מדבר במסגרת הגן או בבית הספר, גמגום משקף בעיות הקשורות לשטף מילולי או ליכולת לדבר ללא גמגום מול אנשים זרים.

טיפול בחרדה חברתית למבוגרים

איך לטפל בחרדה חברתית?

ללא קשר אם אתם חווים תסמינים כלליים או ספציפיים של הפרעת חרדה חברתית, טיפול מקצועי יעיל זמין עבורכם באופן מיידי. לדוגמא, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), סוג של פסיכותרפיה המתייחסת לבעיות עכשוויות של האדם, מאתרת ומנסה לשנות את האמונות והחשיבה השליליות, יכולה להועיל מאוד לילדים, בני נוער ומבוגרים הסובלים מלחץ וחרדה.

באמצעות פסיכותרפיה קוגניטיבית-התנהגותית, מטופלים לומדים אסטרטגיות וטכניקות אשר יעזרו להם להתמודד עם מצבים חברתיים שונים במהלך חייהם. לאחר סיום תהליך של CBT, אנשים רבים הסובלים מפוביה חברתית (באנגלית: Social Phobia) אומרים שהטיפול שינה את חייהם, פתח עבורם דלתות חדשות וכעת הם מסוגלים לעשות דברים שמעולם לא חשבו שהם בכלל מסוגלים, כמו לנסוע לטיול מאורגן מרובה משתתפים או להופיע בפני קהל.

במקרים מסוימים, במיוחד כשמדובר בילדים ומבוגרים המאובחנים עם הפרעת חרדה חברתית קשה, רופא פסיכיאטר עשוי להמליץ לנסות טיפול תרופתי לחרדה – מה שיכול לעזור להרגיע את מחשבותיהם של אנשים ולהקטין חלק ניכר מהתסמינים הגופניים של הפרעת החרדה שלהם, כמו גם לאפשר להם להתמקד בצורה טובה יותר לטפל בחרדה החברתית. לאחר מכן, מומלץ לחפש מטפלת רגשית מוסמכת המתמחה בטיפול בהפרעות חרדה.

חשוב לציין, כי פסיכולוגים ומטפלים רגשיים שאינם בעלי רקע מקצועי בטיפול בילדים ומבוגרים עם חרדה, ייתכן שלא יבינו באופן מלא את התסמינים שהמטופלים חווים והם עשויים, בטעות, להקטין או להתעלם ממה שהם מרגישים באמת. לעומת זאת, אנשי מקצוע המתמחים בטיפול בחרדה חברתית ואף ספציפית בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) יעבדו עם המטופלים כדי לפתח אסטרטגיות יעילות לניהול לחץ וחרדה.

בפנייתכם הראשונית לרופא המשפחה, ייתכן והוא יפנה אתכם לאיש מקצוע המתמחה בבריאות הנפש, אולם נסו להתחיל בשיתוף רופא המשפחה ברגשותיכם ובסימפטומים מהם אתם סובלים בחיי היום יום שלכם. לאחר מכן, המשיכו בהתאם להוראותיו. חשוב לזכור כי נקיטת הצעד הראשון יכולה להטיל אימה על אנשים הסובלים מחרדה, אך בסופו של דבר אתם תשמחו על כך שחיפשתם ופניתם לעזרה מקצועית כדי להבין עם מה אתם או ילדכם צריכים להתמודד לא רק כעת, אלא גם בהמשך הדרך.

טיפול תרופתי בחרדה חברתית קשה

סוג הטיפול המומלץ לילדים, בני נוער ומבוגרים המאובחנים עם הפרעת חרדה חברתית (Social Anxiety Disorder) משתנה בהתאם לחומרת התסמינים הנפשיים והגופניים שהם חווים ולאופן בו הם מתפקדים בחיי היום יום שלהם, כאשר אורך הטיפול משתנה גם כן בהתאם למצבם הנוכחי.

בעוד אנשים מסוימים יכולים להגיב היטב ודי מהר לטיפול רגשי בחרדה חברתית ולא ידרשו לפנות לשום טיפול נוסף, אנשים אחרים עשויים להידרש לתמיכה נוספת כלשהי למשך כל חייהם. כמו כן, יש לציין כי בעת שמדובר בטיפול בהפרעת חרדה ספציפית זו, הן פסיכותרפיה והן טיפול תרופתי הוכחו כיעילים.

ילדים ומבוגרים אשר החרדה מופיעה אצלם בכל סוגי המצבים החברתיים מגיבים בצורה הטובה ביותר לשילוב של טיפול תרופתי ופסיכותרפיה. לעומת זאת, טיפולים רגשיים לבדם מספיקים לעתים קרובות כשמדובר באנשים עם חרדה חברתית ספציפית בסוג אחד של ביצוע או מצב חברתי. בשל כך, במידה ועברתם אבחון מקצועי או שאתם חושדים כי אתם או ילדכם סובלים מחרדה, דעו שכיום אפשר להתגבר על זה.

איך מטפלים בחרדה חברתית וביישנות?

כאמור, טיפול בחרדה חברתית יכול להיערך במסגרת של פסיכותרפיה בלבד ויכול שיתקיים יחד עם טיפול תרופתי, כאשר אפשרויות הטיפול השונות כוללות גישות פסיכולוגיות המיועדות לעזור לאנשים לשנות את התנהגותם הנוכחית להתנהגות רצויה. בעוד קיימת סטיגמה נפוצה בכל הנוגע לפנייה לפסיכולוג או רופא פסיכיאטר, מיליוני ילדים ומבוגרים בכל העולם נהנים מפסיכותרפיה ומפיקים תועלת רבה, כך שאין לכם סיבה לחוש ביישנות או אשמה.

כנקודת מוצא, באפשרותכם לנסות לבקש מרופא המשפחה שלכם הפניה למטפלת רגשית מוסמכת, לפסיכולוגית או למומחית אחרת בתחום בריאות הנפש. בטרם פגישתכם הראשונה עם אשת המקצוע, נסו לרשום לעצמכם מספר הערות הנוגעות למחשבותיכם ורגשותיכם, כך שתהיה לכם נקודת התחלה לדיון עמה. זכרו כי אף על פי שזה עשוי להרגיש קשה בהתחלה וייתכן שתחושו מעט ביישנות ומבוכה, ככל שתהיו כנים יותר עם המטפלת שלכם, אך תוכלו להתקדם מהר יותר בתהליך הטיפולי ולנהל בהצלחה את החרדה החברתית ממנה הנכם סובלים.

לדוגמא, טיפול פסיכולוגי דינמי הנערך על ידי פסיכולוג ילדים או מבוגרים מוסמך עוזר לאנשים להבין סוגיות בסיסיות המלוות אותם מתקופת הילדות המוקדמת ועשויות לתרום להופעתה והתפתחותה של הפרעת החרדה שלהם. כמו כן, טיפול פסיכולוגי מועיל ביותר עבור אנשים המתמודדים עם קונפליקטים עמידים ובלתי פתורים המעצימים את רמת הלחץ והחרדה. בנוסף, טיפול פסיכואנליטי יכול להועיל גם במקרים מסוימים בהם יש צורך לחקור התנגדות אפשרית של אנשים לשינוי.

הפרעת חרדה חברתית אצל ילדים

טיפול בחרדה חברתית למבוגרים

פסיכותרפיה קוגניטיבית-התנהגותית (CBT) היא בדרך כלל הגישה הטיפולית המועדפת כשמדובר בטיפול בחרדה חברתית למבוגרים, שכן סוג זה של פסיכותרפיה נועד לשנות את דפוסי החשיבה וההתנהגות של האדם בכדי להשפיע לטובה על רגשותיו. במקרים מסוימים, מבוגרים יכולים לעשות שימוש בטכניקות המרכזיות של CBT לשם טיפול עצמי בחרדה חברתית, כאשר אלו כוללות חשיפה, הבנייה קוגניטיבית ואימון מיומנויות חברתיות.

ראשית, טיפול בחשיפה ממושכת (PE) מתבצע באמצעות דמיון מודרך, התנסות במיצגים מסוימים ובמצבים חברתיים המתקיימים בחיים האמיתיים. במידה ואתם או ילדכם סובלים מחרדה חברתית קשה, מטפלי CBT יכולים להתחיל בחשיפה מדומיינת וככל שתתקדמו בתהליך, תעברו יחד לחשיפות גם בחיים האמיתיים. חשוב לציין, כי העיקרון העומד בבסיסו של טיפול בחשיפה הינו שבאמצעות תרגול והתנסות, אנשים יכולים להרגיש יותר בנוח במצבים חברתיים שלולא הטיפול הם היו נמנעים מהם במשך כל חייהם.

שנית, הבנייה קוגניטיבית מתמקדת בתסמינים הקוגניטיביים מהם סובלים אנשים עם הפרעת חרדה חברתית, קרי, תפיסה עצמית לקויה, פחד מהערכה שלילית על ידי אנשים אחרים והטיה של ייחוס שלילי, כלומר, ייחוס תוצאות חיוביות למקריות ותוצאות שליליות לחסרונותיו של האדם עצמו.

כמו כן, הבנייה קוגניטיבית כרוכה בסדרה של תרגילים אשר נועדו לזהות אמונות ומחשבות שליליות, להעריך עד כמה הן נכונות ורציונליות וכן לבנות מחשבות חיוביות אלטרנטיביות כדי לאתגר את מחשבותיו המקוריות של המטופל. יש לציין, כי השימוש בהבנייה קוגניטיבית נחשב כחשוב במיוחד בעת טיפול בחרדה חברתית אצל ילדים ומבוגרים בשל ההיבט הקוגניטיבי המשמעותי של הפרעת החרדה, זאת בהתאם למשך הזמן שאמונות בסיסיות אלו מתקיימות.

שלישית, אימון מיומנויות חברתיות כרוך בתרגילים שונים, כולל הדגמות, סימולציות, חזרות ומשחקי תפקידים שונים אשר נועדו לעזור לילדים, בני נוער ומבוגרים לסגל לעצמם התנהגויות מתאימות ולהפחית את רמת הלחץ, הפחד והחרדה שהם חווים בעת מצבים חברתיים.

חשוב להדגיש, כי לא כל המטופלים ידרשו לאימון מיומנויות חברתיות כחלק מתהליך של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), שכן תרגילים אלה מיועדים במיוחד לאנשים המתמודדים עם ליקויים בפועל באינטראקציה חברתית ומיומנויות חברתיות, מעל ומעבר להפרעת חרדה חברתית. לעומת זאת, תחומים אשר יכולים להיות מתאימים לאימון מיומנויות חברתיות כוללים יצירת קשר עין, ניהול שיחה, אסרטיביות וניהול שיחות טלפון עם אנשים זרים.

התחלת טיפול בהימנעות חברתית ופוביה חברתית

השלבים שעליכם לעבור על מנת למצוא את שיטת הטיפול המתאימה ביותר להימנעות החברתית שלכם זהים לאלה של כל סוגי הפוביות והחרדות. ראשית, שוחחו עם אנשים קרובים כמו רופא המשפחה שלכם על הבעיות הספציפיות שאתם או ילדכם חווים. שנית, מומלץ שתתחילו לספר לחברים קרובים או לבני משפחה ותבקשו מהם את תמיכתם במציאת טיפול מקצועי.

במידה והרופא או יקיריכם אינם מסוגלים להפנות אתכם למומחה בתחום בריאות הנפש, באפשרותכם לשקול חיפוש של מטפלים רגשיים ברחבי האינטרנט, כאשר אנשי המקצוע המוסמכים לטפל בחרדה חברתית כוללים בדרך כלל פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים ופסיכיאטרים. במידה והנכם זקוקים לטיפול תרופתי בחרדה, תצטרכו בהכרח לדבר עם רופא פסיכיאטר. לאחר שמצאתם איש מקצוע, התקשרו לקביעת פגישה עמו, בררו מהן עלויות הטיפול והאם הן מכוסות על ידי ביטוח הבריאות הפרטי שלכם או של ילדכם.

חשוב לזכור כי הפעם הראשונה בה אתם פונים לקבלת עזרה עלולה לגרום לכם לתחושת אי נוחות ולעורר חרדה בפני עצמה, אולם אתם בדרככם לעשות את הצעד הראשון הטוב ביותר עבורכם או עבור ילדכם ואתם בכיוון הנכון בדרך להקל על הפוביה החברתית ממנה אתם סובלים לטווח הארוך.

חרדה חברתית - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון וטיפול בחרדה חברתית נערכים על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון או הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול בחרדה חברתית בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות