מכון-דרור-לוגו

תפריט

התמכרות לטלפון: תסמינים, אבחון ושיטות גמילה מטלפון סלולרי

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מתי התמכרות לטלפון הופכת לבעיה מסוכנת?

לא צריך להיות מומחה כדי להבין שהטלפונים החכמים שינו לכולנו את החיים. מה שבעבר היה רק אמצעי תקשורת, היום משמש אותנו כמעט לכל פעולה – פשוטה או מורכבת – שאנחנו מבצעים בשגרה. מהשעון המעורר ועד לתשלום בחנויות, מהיכרות עם אנשים חדשים ועד לניהול פרויקטים בעבודה – כמעט אין היבט בחיינו שהטלפון לא נוגע בו – וזה אכן שימושי מאוד, אך גם עלול להיות מסוכן.

כמו לכל דבר אחר בחיים שמספק לנו צרכים רגשיים, גם לטלפון נייד אנחנו יכולים לפתח התמכרות לסמארטפון שעלולה להזיק. אנשים רבים כיום מרגישים שהם לא יכולים לתפקד בלי הטלפון הסלולרי שלהם, או שהם חווים לחץ אמיתי כשהם בלעדיו. הורים מספרים על ילדים ששקועים בו ולא מתקשרים עם הסביבה, בעוד שגם המצב ההפוך מתרחש כשילדים מרגישים שההורים לא מתייחסים אליהם מספיק בגלל המכשיר החכם.

התמכרות וגמילה מטלפון

התמכרות לסמארטפון: לזהות את סימני האזהרה

הגבול בין שימוש בריא להתמכרות לטלפון סלולרי הוא די דק ומטושטש – ולעיתים קשה להבחין בו, בטח כשאנחנו מנסים לאבחן את עצמנו או אנשים סביבנו. ראוי שאבחון כזה יתבצע על ידי גורם מקצועי, אך כדאי לשים לב לכמה נורות אזהרה שעלולות להצביע על תלות חריגה:

קושי להשלים משימות בגלל העיסוק בטלפון – בין אם זה בלימודים או בעבודה, אנשים רבים מתקשים להתפנות למשימות שהם יודעים שהם מוכרחים לבצע – כי הם לא מסוגלים לשים את הטלפון בצד. זהו סימן משמעותי להתמכרות שחשוב לבחון ברצינות.

בידוד וניכור שהולכים ומחמירים – בכל התמכרות וגם בהתמכרות לטלפונים, העיסוק בהרגל הממכר עלול להכניס אותנו למעין "בועה" שמקשה על אנשים סביבנו לתקשר איתנו. זה יכול לקרות לכל אדם בשימוש בטלפון סלולרי, אך חשוב להבין כמה פעמים ביום זה קורה והאם זה הולך ומחמיר לאורך זמן.

תחושות מורכבות כשהטלפון לא זמין – האם אתם חווים סטרס משמעותי כשהסוללה עומדת להיגמר? האם כשאתם משאירים את הטלפון בבית ויוצאים, אתם מרגישים שאיבר בגוף שלכם חסר? כשמעירים לכם על השימוש בטלפון ואתם מניחים אותו בצד, האם אתם חווים עצבנות או אי שקט?

"רעידות פאנטום" – כשאדם מאבד יד או רגל, ייתכן שירגיש כאבים במקום שבו היא הייתה בעבר. כך, גם אנשים שמבלים הרבה זמן עם הטלפון הנייד שלהם – יכולים להרגיש שהוא רוטט או לשמוע את צליל ההתראות – גם כשזה לא קורה בפועל. כמובן שהתחושה הזאת, כמו תופעות אחרות ברשימה, יכולה להופיע אצל כולנו – אך שוב, חשוב לבחון כמה זה קורה, מה זה גורם לכם להרגיש ואיך זה משפיע לכם על החיים.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

סוגים שונים של התמכרות לטלפון סלולרי

התמכרות היא מונח רחב מאוד – וכך גם התמכרות לטלפון. כשמפרקים את התופעה הזאת לגורמים, מבינים שאנשים שונים מתמכרים לטלפונים שלהם מסיבות שונות, אשר נובעות מצרכים רגשיים ייחודיים. אלו כמה דוגמאות:

צורך בחיזוקים חיוביים – השימוש בטלפון יכול להכניס המון אהבה וירטואלית לחיינו, שכל כך נדרשת לכולנו, בטח בתקופות קשות. השימוש ברשתות החברתיות, כמו גם התכתבות עם אנשים מוכרים וזרים, יכולה להיות דרך מצוינת לסיפוק הצורך הטבעי בתקשורת ובפידבקים חיוביים, אך במינונים גבוהים, הנטייה הזאת עלולה להיות ממכרת ודווקא לייצר השפעה הפוכה על בריאות הנפש.

התמכרויות לצריכת תכנים – שיטוט באתרי חדשות, מעבר על "ממים" ופוסטים, צפייה בסרטונים מצחיקים, גלילה בתמונות – כל אלו מהווים בעבור רבים מאיתנו מעין "בריחה" מהמציאות ומהדאגות הקטנות והגדולות של החיים, אך גם זו נטייה שיכולה לפגוע בפרודוקטיביות, במערכות היחסים וביציבות המנטלית.

התמכרות לקניות ברשת – יש לא מעט אנשים שמשתמשים בטלפון החכם כדי לקנות דברים, לפעמים הרבה יותר משהם צריכים. התמכרות כזאת אינה באה לידי ביטוי רק בשימוש בסמארטפון כמובן, אך הזמינות והנגישות של המכשיר לעיתים רק מחמירות אותה יותר.

התמכרות למין וירטואלי – צריכת פורנו, כמו גם שיחות מיניות ושליחת תמונות וסרטונים – כל אלו מהווים תסמינים של התמכרות למין, אשר יכולה להתעצם בגלל השימוש במכשיר שזמין כל הזמן ובכל מקום.

התמכרות לטלפונים

איך התמכרות לטלפונים משפיעה עלינו בפועל?

כדי להבין כיצד התמכרות לטלפונים עלולה להשפיע לרעה, חשוב לפרק אותה לגורמים ולהבין מה בדיוק עומד מאחוריה. באופן כללי, מחקרים מראים כי התמכרויות עלולות להגביר תופעות כמו עצבנות, שינויים במצב הרוח, בעיות שינה, בידוד חברתי, נזקים כלכליים ופגיעה במערכות יחסים.

באופן ספציפי יותר, מחקרים מהשנים האחרונות שנערכו על התמכרות לטלפון סלולרי מראים כי המכשיר עלול להגביר תחושות כמו בדידות ודיכאון, להעצים את החרדה ולהחמיר את ההשפעות המזיקות של הפרעות קשב וריכוז (ADHD). במחקר אחד נמצא לדוגמה כי גם אם הטלפון החכם נמצא על השולחן ולא בשימוש – הוא מפחית את הפרודוקטיביות במידה ניכרת. במחקרים אחרים נמצא כי האור שנפלט מהטלפון עלול לגרום לנדודי שינה.

גמילה מטלפון סלולרי

גמילה מטלפון סלולרי בליווי של גורם מקצועי

בתהליך של גמילה מאלכוהול ומסמים – המטרה המרכזית תהיה להוציא את ההרגל הממכר מהחיים בצורה מוחלטת. כמובן שאת הטלפון החכם אי אפשר (ברוב המקרים) להוציא לגמרי מחיינו, אך בהחלט ניתן לעשות הרבה כדי לשלוט על השימוש בו בצורה מושכלת יותר ולמנוע את ההשפעות המזיקות שלו.

הצעד הראשון והחשוב בדרך הזאת הוא פיתוח מודעות. חשוב להכיר בכך שמדובר בבעיה, להבין שאנחנו לא לבד בהתמודדות איתה ולהזכיר לעצמנו שאנשים רבים בכל רחבי העולם מפתחים התמכרות לטלפון סלולרי. הזכירו לעצמכם שההתמכרות לא נוצרה באשמתכם ושאפשר בהחלט להשתחרר ממנה. כדי לעשות זאת, חשוב להבין מהם הקשיים הרגשיים הספציפיים שעומדים מאחוריה ולטפל בהם.

כמובן שגמילה מטלפון סלולרי זה דבר שקשה לעשות לבד ועדיף לטפל בהתמכרות לסמארטפון בליווי של גורם מקצועי. לדוגמה, תהליך של טיפול פסיכותרפיה בהחלט עשוי לעשות את העבודה ולעזור לכם להכיר בצורה מעמיקה יותר את עצמכם ואת הכוחות הגלויים והסמויים שמניעים אתכם.

6 סוגי התמכרויות ודרכי הטיפול בהן
נגן וידאו

טיפול בהתמכרות לטלפון - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול בהתמכרות לטלפון נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בהתמכרות לטלפון בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

טיפול בהתמכרויות
טיפול בהתמכרויות: המדריך המלא על דרכי טיפול בהתמכרות

התמכרות היא חלק בלתי נפרד מהחוויה האנושית ולכל אחד מאיתנו יש את ה"שדים" שהוא היה שמח להשתחרר מהם. כדי להבין האם ההתמכרות מהווה בעיה שצריך לטפל בה – חשוב לשאול את עצמנו את השאלות הנכונות ובעיקר לפתח הרבה יותר אמפתיה וסלחנות כלפי ההתמודדות הכל-כך נפוצה הזאת.

המדריך המלא >>
מכון גמילה מהתמכרויות
גמילה מהתמכרויות: מכון, מרכז ומוסד גמילה מהתמכרות פרטי

כשמנסים להיגמל, חשוב לזכור שאין נוסחת קסמים מהירה ופשוטה שתבטיח הצלחה, אך יש המון כלים יעילים שיכולים להתאים לאנשים שונים עם צרכים שונים. יכול להיות שמכון גמילה יעזור להשתחרר מההתמכרות המזיקה – וייתכן שתוכלו לעשות זאת בעזרת טיפול רגשי ומעטפת של כלים משלימים.

המדריך המלא >>
התמכרות וגמילה מסוכר ופחמימות
התמכרות לסוכר ופחמימות: תסמיני גמילה מסוכר ופחמימות

התמכרות לסוכר ופחמימות מוגדרת כתלות או כצורך בשימוש בחומרים אלה באופן מתמשך וכפייתי, זאת על אף שצריכה זו גורמת לנזק גופני או נפשי. סוכר משחרר דופמין, נוירוטרנסמיטר המסב לאדם תחושת הנאה והקלה כוזבת בכאב ובתסמיני חרדה ודיכאון.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: