בולימיה נרבוזה: איך להפסיק בולימיה? טיפול מקצועי בבולימיה

מה זה בולימיה?

בעוד שאנשים רבים מודאגים ממשקל גופם או מהמראה החיצוני שלהם, ילדים ומבוגרים המתמודדים עם בולימיה נרבוזה שקועים במחשבות משתקות סביב גודל וצורת גופם – מה שמוביל לאכילת יתר כפייתית ולשימוש במגוון דרכים כדי לפצות על כמות המזון שהם צורכים.

בולימיה נחשבת אחת מהפרעות האכילה השכיחות ביותר באוכלוסייה הכללית והיא בדרך כלל מאופיינת בזלילה ואכילת יתר המלוות בפעולות היטהרות שונות, כמו הקאה, שמטרתן לנקות את הגוף מעודף הקלוריות שנצרכו בשלב הזלילה.

מחקרים קליניים מצאו כי 1.5% מהנשים ו-0.1% מהגברים ברחבי העולם מושפעים מתסמינים של בולימיה, כאשר הסימנים הראשונים לרוב מופיעים במהלך גיל ההתבגרות ולעתים אף מוקדם יותר. כמו כן, נמצא כי מרבית האנשים המאובחנים עם הפרעת אכילה ספציפית זו הינם בעלי משקל גוף ממוצע.

בולימיה נרבוזה

בולימיה נרבוזה: תסמינים מסכני חיים

במידה ואתם או ילדכם סובלים מבולימיה, סביר להניח שרוב זמנכם מוקדש לאכילת כמות מוגזמת של אוכל ולהיפטרות מהקלוריות שזה עתה צרכתם. בהתאם לחומרת המחלה, ייתכן ואתם חווים אפיזודה של זלילה וטיהור מספר פעמים בשבוע או מספר פעמים מדי יום.

אנשים המתמודדים עם בולימיה נרבוזה נוטים להעדיף מאכלים עשירים בפחמימות והם לרוב זוללים בסתר, לעתים קרובות עד כדי הרחבת יתר של הבטן שלהם ותחושת סבל נוראית מכאבים.

לאחר מכן, בכדי להיפטר מעודף הקלוריות שצרכו, הם מנסים לטהר את גופם על ידי הקאה, תרופות או התנהגויות שונות, כגון חומרים משלשלים, חוקנים, צום, דיאטה קפדנית או התעמלות יתר, כאשר אלו צפויות להוביל לסיבוכים ונזקים נוספים.

בולימיה: איך יוצאים מזה?

אף על פי שבולימיה נרבוזה באה לידי ביטוי בהרגלי אכילה וטיהור מזיקים, מקור הבעיה טמון במצב של דימוי גוף שלילי ודימוי עצמי נמוך. לכן, ילדים ומבוגרים הסובלים מבולימיה הם ביקורתיים כלפי עצמם באופן קיצוני ולא הוגן, הן כלפי פגמים אמיתיים והן כלפי פגמים מדומים.

יתרה מכך, למרות שהם בדרך כלל מודעים לעובדה שפעולות הזלילה והטיהור הינן התנהגויות חריגות המזיקות באופן ניכר לבריאותם הגופנית ורווחתם הנפשית, אין ביכולתם לעצור את עצמם ולשלוט על הרגלי האכילה שלהם.

בדיוק כמו מרבית ההפרעות הנפשיות, אין גורם אחד ויחיד המוביל להתפתחותה של בולימיה, אולם החוקרים והמומחים בבריאות הנפש מסכימים כי מדובר במספר גורמים ביולוגיים, פסיכולוגיים, סביבתיים והתנהגותיים בשילוב עם נסיבות חיים המעמידות את האדם בסיכון מוגבר.

טיפול בבולימיה

בולימיה נרבוזה: גורמי סיכון ידועים

כאמור, ישנם מספר גורמים הידועים כמעמידים ילדים, מתבגרים ומבוגרים בסיכון מוגבר לחלות בבולימיה, אלו כוללים:

• היסטוריה משפחתית של בולימיה נרבוזה או הפרעות אכילה אחרות, כמו הפרעת אכילה בררנית (ARFID)
• הערכה עצמית נמוכה עקב סביבה משפחתית ביקורתית מדי ששמה דגש מוגזם על הישגים והצלחה
• היסטוריה משפחתית או אישית של הפרעות מצב רוח, דיכאון, הפרעות חרדה או התמכרויות
• תכונות אישיות ותכונות אופי, כגון אימפולסיביות, קשיחות, פחד מוגזם, ביישנות או פסימיות
• משברים אישיים או משפחתיים קשים, כמו מעבר דירה
• היסטוריה של התעללות מינית, התעללות גופנית, התעללות נפשית או חוויות טראומטיות אחרות
• התמודדות עם לחץ חברתי, תרבותי או משפחתי סביב רזון, משקל גוף ומראה חיצוני

בולימיה: נזקים גופניים ובריאותיים

באופן בלתי נמנע, התנהגויות הזלילה והטיהור גורמות לסיבוכים גופניים ובעיות בריאותיות רבות. במרבית המקרים, תסמינים אלו של בולימיה כוללים:

• דלקת וכאב בגרון או בוושט, פצעים בפה ובלוטות רוק נפוחות
• שחיקת זגוגית השן וריקבון השיניים כתוצאה מחשיפה מופרזת לחומצות קיבה עקב הקאות תכופות
• משקל גוף משתנה בתדירות גבוהה
• בעיות במערכת העיכול, שלשול, גזים, עצירות, חומציות, בחילה, כאבי בטן וכיב פפטי
• התייבשות
• ריח רע מהפה
• לחץ דם נמוך
• חוסר איזון אלקטרוליטי עקב אובדן נתרן, סידן, אשלגן ומינרלים חיוניים נוספים המעמיד את האדם בסיכון מוגבר לקצב לב לא תקין, התקף לב ואף מוות

בולימיה: סיבוכים רגשיים ופסיכולוגיים

מלבד בעיות גופניות, התמודדות עם בולימיה נרבוזה טומנת בחובה גם טווח רחב של סיבוכים רגשיים ופסיכולוגיים, כולל:

• רגשות אשם
• תחושת בושה
• היצמדות מוגזמת למספר הקלוריות הנצרכות
הערכה עצמית נמוכה
• דיכאון
• לחץ נפשי וחרדה מתמשכת
• בידוד חברתי
דימוי עצמי נמוך
• הימנעות מפעילויות חברתיות וקשרים בין אישיים

התמודדות עם בולימיה

איך להפסיק בולימיה?

מכיוון שבולימיה הינה בעיה בריאותית גופנית ונפשית קשה, השלב הראשון של תהליך ההחלמה הוא פנייה לביצוע אבחון פסיכולוגי או פסיכיאטרי מקיף כדי להעריך את מצבו הנוכחי של הילד או המבוגר ולבנות תכנית טיפול הולמת עבורו.

לאחר קבלת אבחנה מקצועית, טיפול מקצועי בבולימיה לרוב משלב ייעוץ תזונתי, פסיכותרפיה וטיפול תרופתי.

במידה ואינכם מטופלים כרגע אצל מומחה בבריאות הנפש, מומלץ לפנות תחילה לרופא הילדים או המשפחה שלכם ולתאר בפניו את התסמינים שאתם חווים, הרגלי האכילה שלכם או של ילדכם והתחושות הקשות המלוות את התנהגויותיכם.

הקפידו לציין בפני הרופא את כל המידע הרלוונטי על מנת שהוא יוכל לקבל תמונה מלאה ונכונה של המצב, כולל:

• היסטוריה משפחתית של הפרעות אכילה, כמו אנורקסיה נרבוזה
• סטרס כרוני שאתם שרויים בו
• שינויים משמעותיים שביצעתם בחייכם לאחרונה
• היסטוריה אישית של הפרעות נפשיות, כמו חרדות קשות
• דפוסי אכילה חריגים

מלבד בדיקה גופנית שמטרתה להעריך האם אתם סובלים מסיבוכים עקב ההשפעות הגופניות של אכילת היתר, ייתכן והרופא ישאל אתכם לגבי הרגלי האכילה היום יומיים שלכם, מחשבותיכם ורגשותיכם הקשורים למשקל גוף ומראה חיצוני.

אל תחששו לשתף ברגשותיכם, במחשבותיכם ובכל מידע שיכול להיות קשור לאכילה מוגזמת, שכן חשוב מאוד לאפשר לרופא שלכם להעריך באופן המדויק ביותר את מצבכם הבריאותי הנוכחי, הן מבחינה נפשית והן מבחינה גופנית.

שיטות טיפול בבולימיה

בסיום תהליך הבירור המקצועי, רופא הילדים או המשפחה יפנה אתכם להמשך טיפול אצל מומחה בבריאות הנפש, כמו פסיכולוג ילדים או פסיכולוג מבוגרים, שהינם בעלי השכלה אקדמית, הסמכה מקצועית וניסיון בטיפול בבולימיה והפרעות אכילה נפוצות אחרות.

יש לוודא שאתם מסכימים עם שיטת הטיפול, מבינים את תכנית הטיפול המוצעת לכם ורואים בעין אחת את המטרות העיקריות של תהליך ההחלמה האישי שלכם.

במידה ואינכם שבעי רצון מהתשובות של איש המקצוע לשאלותיכם או שאינכם חשים בנוח בשיחת הטלפון או במפגש הראשון עמו, רצוי לפנות להמשך טיפול אצל איש מקצוע אחר, שכן יחסי אמון הם חלק בלתי נפרד מהצלחת כל תהליך של טיפול נפשי.

פסיכולוגים ומומחים אחרים בבריאות הנפש המתמחים בטיפול בבולימיה אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים יכולים לעשות שימוש במספר שיטות טיפול ובכלים שונים על מנת לעזור לכם להתגבר ביעילות ובמהירות המרבית על המצב.

יחד עם זאת, פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT), סוג של טיפול קצר מועד, נחשבת לגישה המועדפת על מטופלים רבים כשמדובר בטיפול בהפרעות אכילה ומטרתה להפסיק או להפחית באופן משמעותי את אפיזודות הזלילה והטיהור.

בעזרת מטפלי CBT מומלצים, מטופלים מצליחים להבין טוב יותר את מחשבותיהם, רגשותיהם והתנהגויותיהם הקשורות לאכילה וכן לשנות את דפוסי החשיבה וההתנהגות השליליים שלהם ולהחליפם בדפוסים בריאים ומועילים יותר.

במקביל, טיפול CBT מאפשר לילדים ומבוגרים לרכוש כלים חדשים לצורך התמודדות עם לחץ נפשי, לזהות את דפוסי החשיבה השליליים שלהם ולכוון מחדש את תפיסותיהם על משקל הגוף והמראה החיצוני שלהם.

הפרעות אכילה - המדריך המלא
נגן וידאו אודות הפרעות אכילה - המדריך המלא

בולימיה: טיפול עצמי

באופן כללי, אנשים המאובחנים עם בולימיה נרבוזה אינם יכולים להסתפק בשיטות טיפול עצמי בהפרעות אכילה כדי להחלים ולשפר באופן משמעותי את מצבם הגופני והנפשי, אולם מלבד טיפול CBT, ישנם סוגי טיפול רגשי נוספים אשר נמצאו כיעילים במחקרים רבים.

לדוגמא, תהליך של טיפול בין אישי (IPT) בהחלט מסייע לאנשים הנאבקים בנזקים של מחלת הבולימיה על ידי התמקדות בסוגיות של יחסים בין אישיים העלולות להנציח התנהגויות של טיהור, שכן מחקרים מסוימים גילו שזיהוי ופתרון של בעיות אלו יכולים להשפיע לטובה ולהפחית את תדירות ההתנהגויות החריגות.

בנוסף לטיפול נפשי באמצעות שיחות, ישנם טיפולים נוספים אשר נמצאו כמועילים עבור חלק מהסימפטומים ומשפרים התנהגויות המאפיינות בולמיה. למשל, ייתכן כי הרופא המטפל בכם ימליץ על תרופות נגד חרדה או תרופות נגד דיכאון, זאת במטרה לסייע בהתמודדות עם שינויים קיצוניים במצב הרוח.

יש לציין, כי מחקרים מסוימים מצאו שהשימוש בתרופות נגד דיכאון עוזר להפחית מקרים של זלילה וטיהור אצל אנשים הסובלים מבולימיה. כמו כן, במצבים של השמנת יתר, רופאים יכולים להמליץ על תרופות המעודדות ירידה במשקל הגוף לטווח הקצר.

בולימיה: טיפול תזונתי וטיפולים משלימים

מאחר ותהליך הטיפול בבולימיה מצריך השגת משקל גוף בריא ושמירה עליו, רצוי לפנות לתזונאית קלינית על מנת ללמוד על תזונה בריאה, לפתח תכנית אכילה מאוזנת ולעקוב אחר התקדמותכם בדרך להחלמה.

בנוסף, ישנם טיפולים משלימים, כמו דרמה תרפיה, מדיטציה, אימון מיינדפולנס, שחייה טיפולית ותרפיה בהבעה ויצירה, אשר יכולים לסייע לכם להפחית את רמת המתח והחרדה, לשפר את מצב הרוח הכללי ודימוי הגוף שלכם וכן ללמד אתכם איך לשלוט בצורה טובה יותר על חייכם בהווה ובעתיד.

חשוב להדגיש, כי גם לאחר סיום הטיפול, ייתכנו מעת לעת תסמינים של בולימיה, אולם אלו צפויים להתרחש בעיקר בתקופות של לחץ רב. במצבים אלו, מומלץ לפנות באופן מיידי לאיש המקצוע המטפל בכם כדי להבין מה עליכם לעשות על מנת לעצור את התפתחותה מחדש של הבעיה.

טיפול בבולימיה נרבוזה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בבולימיה נרבוזה נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית .

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בבולימיה נרבוזה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

טיפול בהפרעות אכילה
טיפול בהפרעות אכילה: איך מטפלים בהפרעות אכילה בישראל?

כדי להשתחרר מדפוסי אכילה מזיקים ומסוכנים – כדאי לא רק לפנות לטיפול רגשי מקצועי, אלא גם להיעזר במומחים ובכלים נוספים שיעזרו לבחון היבטים רחבים יותר במצב הזה ולטפל בכל אחד מהם בצורה המיטבית. בדרך הזאת, חשוב גם שבני המשפחה ובני הזוג יהיו מעורבים בכל הרמות והשלבים.

הפרעות אכילה אצל ילדים
הפרעות אכילה אצל ילדים: דרכי טיפול בבעיות אכילה אצל ילדים

ילדים רבים מפגינים דפוסים מוזרים ומשונים בכל הקשור לאכילה, ופעמים רבות ההורים נאבקים בדפוסים הללו ובבררנות התזונתית של ילדיהם. כאשר העניין יוצא משליטה, יכול להיות שמדובר בהפרעת אכילה, שיכולה לפגוע בבריאותו ולעכב את התפתחותו של הילד.

הפרעות אכילה בגיל ההתבגרות
הפרעות אכילה בקרב בני נוער בגיל ההתבגרות: המדריך המלא

בני נוער רבים מתמודדים עם הפרעות אכילה מסוגים שונים, ובפרט עם אנורקסיה נרבוזה, בולימיה נרבוזה ובולמוסי אכילה אובססיביים. במצבי קיצון, הפרעות אכילה יכולות להוות סכנת-חיים, והן בכל מקרה משבשות את אורח החיים ואת הבריאות הפיזית והנפשית.