מכון-דרור-לוגו

תפריט

טיפול CBT אונליין: טיפול קוגניטיבי התנהגותי מרחוק באינטרנט

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

הגדרה: טיפול CBT אונליין

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול אשר נועד להתמודד עם מגוון רחב של בעיות נפשיות ורגשיות, באמצעות שינוי מחשבות ורגשות שליליים והובלתם לשינוי דפוסי התנהגות לא רצויה.

טיפול CBT אונליין הוא אחד החידושים האחרונים בתחום הטיפול באינטרנט, אשר הגורם העיקרי להתפתחותו היה התפרצות נגיף הקורונה (קוביד-19) ברחבי העולם ולאחר מכן גם בישראל בשנת 2020.

כמו מקומות עבודה רבים, מטפלים ומטופלים אשר ביקשו להמשיך בתהליך ולא היו יכולים להיפגש זה עם זה, היו צריכים למצוא דרך חדשה שבמסגרתה יוכלו לקיים את סדרת הטיפולים כהלכתה.

כך נמצאו דרכים שונות ליצירת המפגש, אשר רובן נשענו על יכולת התקשרות מרחוק באמצעות אפליקציות ייעודיות עם אפשרויות צילום והשמעת קול בזמן אמת.

טיפול CBT אונליין

איך נראה טיפול קוגניטיבי התנהגותי באינטרנט?

כאמור, טיפול CBT אונליין פועל על שני מישורים: קוגניטיבי, כלומר, המחשבות והאמונות המגבילות שגורמות להתנהגות לא רצויה; והתנהגותי, כלומר ההתבטאות בשטח, כמו מעשים וטקסים אובססיביים.

באופן רגיל, טיפול קוגניטיבי התנהגותי נערך בקליניקה של המטפל – פסיכולוג או פסיכולוגית שהוסמכו בתחום זה – ובה מבוצעות השיחות הראשוניות עם המטופל, האבחון ולרוב גם ההכנה לקראת טיפול הדרגתי בחשיפה והמעקב אחריו.

חשוב להבין שבאופן רגיל שיטת CBT לא דורשת ציוד עזר או כלי אבחון מוחשיים שבעקבותיהם המפגש בקליניקה הוא הכרחי. לפיכך, טיפול קוגניטיבי התנהגותי מרחוק הוא אפשרי ללא שום מגבלה.

כך המטפל והמטופל בוחרים בדרך התקשורת הנוחה ביותר, מבצעים את השיחות דרך האינטרנט, וכן את האבחון והמעקב אחר הטיפול בחשיפה – שנעשה גם ככה מחוץ לקליניקה, בשגרת חייו המציאותית של המטופל.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

אפשרויות טיפול CBT אונליין ללא מפגש פרונטלי

כאמור, אחת ה"מתנות" שהביאה איתה המגפה העולמית של הקורונה הייתה ההכרח של רבים מאיתנו להמשיך את חיינו ללא מפגשים פרונטליים, בשל החשש להידבק ולחלות בנגיף.

כחלק מהצורך הזה, גם בעולם הטיפולים נדרשו פתרונות מגוונים אשר רובם נשענו על כתפי הרשת הגלובלית: האינטרנט.

מאז הקורונה ועד היום, נשארו אלטרנטיבות של טיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים שאינן כוללות מפגש פרונטלי, ביניהן:

1. טיפול CBT בזום – אפליקציית Zoom המאפשרת מפגש המתועד במצלמה ובמיקרופון, ניתן להתחבר מהמחשב או מהטלפון הנייד.

2. טיפול CBT בסקייפ – אפליקציית Skype המאפשרת שיחה עם ובלי מצלמה ודרך מיקרופון, אופן ההתחברות מהמחשב או מהטלפון.

3. טיפול CBT טלפוני – ניתן כמובן גם לשוחח בטלפון, בשיחת וידיאו או שיחה רגילה, בתנאי שצורה זו נוחה ומתאימה לשני הצדדים.

נוסף על דרכים אלו, הוטמעו דרכי התקשרות הכוללים וידיאו ושיחה במרבית האפליקציות השייכות לקופות החולים הגדולות.

בצורה זו, מטופלים אשר קבעו עם מטפלי CBT מומלצים דרך הקופה, יכולים להמשיך את התהליך הטיפולי אונליין גם בלי להיפגש פנים אל פנים דרך מערכת מובנית.

טיפול CBT באינטרנט

היתרונות של טיפול בשיטת CBT מרחוק

להלן היתרונות המרכזיים של תהליך הטיפול בשיטת CBT מרחוק:

אין תלות במיקום גיאוגרפי – המטפל יכול לגור בחיפה בזמן שהמטופל גר באילת, או שהטיפול יכול להימשך גם אם אחד הצדדים נמצא בחו"ל באופן זמני, בתנאי שהפרש השעות מתאים.

גמישות בזמנים – מכיוון שהמפגש מתבצע אונליין, זמן הנסיעות נחסך כמו גם עמידה בפקקים, מציאת חניה, התארגנות וכן הלאה. זה מאפשר לטיפול להיות גמיש בזמנים ואפילו ספונטני.

שילוב קל בשגרה – האפשרות לקבוע טיפול רגשי בכל זמן ובכל מקום מועילה לתהליך הטיפולי בכך שהיא הופכת אותו לנגיש, וידוע שההתמדה בטיפול היא שתוכל לייצר תוצאות לטווח הרחוק.

נוחות של הבית – מטופלים רבים יעידו שהם מרגישים נוח יותר לדבר ולהתבטא כשהם נמצאים בסביבה מוכרת, זה גם מאפשר לטיפול להיות מרגיע יותר עבור מי שנלחצים ממקומות זרים.

מעקב אפקטיבי יותר – מכיוון שטיפול בשיטת CBT ברוב המקרים כולל גם טיפול בחשיפה, המעקב של המטפל בזמן אמת אונליין יוכל להיות הרבה יותר משמעותי מאשר אם היה במפגש פרונטלי קבוע מראש.

טיפול CBT מרחוק

למי מתאים טיפול CBT באינטרנט?

אף על פי יתרונותיו הרבים של טיפול קוגניטיבי התנהגותי המבוצע אונליין, חשוב להבין שהוא לא מתאים לכל אחד, ולכן יש לבדוק קודם לכן את ההתאמה אליו.

כיצד תדעו אם מתאים לכם טיפול CBT מרחוק?

מרחק מהמטפל – רוצים איש מקצוע ספציפי שגר רחוק מכם? יש לכם קשיים בהגעה אליו? טיפול CBT אונליין הוא בדיוק הפתרון לכך.

חוש לטכנולוגיה בסיסית – אם אתם מתקשים לתפעל אפליקציות במחשב או בטלפון, כדאי שתחשבו פעמיים אם לפנות לטיפול אצל פסיכולוג אונליין.

העדפה אישית – מרגישים בנוח יותר בבית? נפתחים טוב יותר בסביבה מוכרת? טיפול בשיטת CBT באינטרנט יאפשר לכם לקבל את הטיפול מהספה בסלון.

מחויבות אישית – אם המוטיבציה שלכם תרד ברגע שלא תהיו מחויבים להגיע פיזית לקליניקה, כנראה שטיפול מרחוק לא מתאים לכם.

טיפול CBT - המדריך המלא
נגן וידאו אודות טיפול CBT - המדריך המלא

האפקטיביות של טיפול קוגניטיבי התנהגותי אונליין

תשובה לשאלה האם טיפול CBT אונליין הוא אפקטיבי כמו תהליך טיפולי פרונטלי עדיין אינה ודאית, ולו מפני שלא נעשו מספיק מחקרים בתחום כדי למצוא מובהקות בנושא.

מטופלים רבים מעידים כי היתרונות של טיפול פסיכולוגי אונליין גם משפיעים לטובה על האפקטיביות שלו, אך חשוב לקחת בחשבון שישנם גם חסרונות לכך שהטיפול אינו פרונטלי.

למשל, הקשר הנוצר בין המטפל למטופל, אשר קריטי ביותר עבור התהליך. הרבה יותר קל למטפל להתרשם לעומק מהמטופל כשהוא רואה אותו פנים מול פנים ולאבחן אותו באופן מיטבי בדרך זו.

בנוסף, יש יאמרו שההכרח להגיע לקליניקה לאורך התהליך הטיפולי יוצר מחויבות אצל המטופל, מה שלאו דווקא מתרחש כאשר כל התהליך נעשה אונליין.

ניתן לפתור את הקשיים הללו באמצעות פתרון פשוט: מכיוון שאלו לא זמני קורונה וכן ניתן להיפגש, אפשר לשלב בתהליך הטיפולי מספר פגישות פרונטליות – בעיקר הראשונות, בהן הרושם והקשר הטיפולי נוצר ומתחזק – ולאחר מכן לעבור לפגישות אונליין, מרחוק, אשר יהיו נוחות יותר עבור הצדדים.

טיפול CBT אונליין - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול CBT אונליין נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל מטפלות ומטפלים בשיטת CBT המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופלים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול CBT אונליין או בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא טיפול CBT

טיפול CBT מחיר
כמה עולה טיפול CBT? השוואת מחירים ועלויות של טיפול CBT

לפעמים קשה מאוד להעריך האם תהליך טיפולי באמת עובד ואיך ההשפעה שלו באה לידי ביטוי במבחן המציאות. אנשים רבים בוחרים להיעזר בטיפול CBT גם בגלל המחיר שיכול להיות נמוך יותר מטיפולים אחרים – וגם בגלל היכולת להבין, די בקלות, האם ההשקעה בו באמת משתלמת.

המדריך המלא >>
טיפול CBT בחרדה
טיפול CBT בחרדה: המדריך המלא על CBT לטיפול בחרדות

רוב הדברים שאנחנו הכי חוששים מהם לעולם לא יתממשו ועדיין, חרדה נחשבת לאחת הבעיות המדאיגות ביותר של המאה ה-21. החדשות הטובות הן שטיפול CBT, המגובה במחקרים מדעיים, נחשב כיום לאחד הכלים היעילים להתמודדות עם חרדה, כמו גם עם פוביות ולחץ נפשי מתמשך.

המדריך המלא >>
טיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים
טיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים: טיפול CBT למבוגרים

לאורך השנים, כולנו מפתחים דפוסי חשיבה והתנהגות שנועדו לעזור לנו לשרוד את הג'ונגל הקשוח שנקרא החיים המודרניים. בטיפול CBT ניתן לבחון בעיניים ביקורתיות את הדפוסים האלו, להבין מתי הם משרתים אותנו ומתי פחות – וגם להחליף אותם בדפוסים חדשים ומועילים יותר.

המדריך המלא >>
טיפול קוגניטיבי התנהגותי למתבגרים
טיפול קוגניטיבי התנהגותי למתבגרים: טיפול CBT לבני נוער

גיל ההתבגרות הוא תקופה רצופת דרמות ומשברים – אשר את רובם המוחלט חווים הנערים והנערות לראשונה בחייהם. במצב כזה, חשוב להקנות להם כלים שיסייעו להם לזהות בעצמם דפוסי חשיבה והתנהגות שמזיקים יותר משהם תורמים – ולהבין כיצד להשפיע עליהם ולשנות אותם.

המדריך המלא >>
טיפול CBT לילדים
טיפול CBT לילדים: טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים

לכולנו ברור שהורים משפיעים מאוד על עולמם הרגשי והנפשי של ילדיהם – לטוב ולרע. באמצעות טיפול CBT, נוכל לסייע להם להתגבר על אתגרים, להשיג מטרות ולבנות איתנות רגשית. אך זו לא משימה של "שגר ושכח" וחשוב שכל הורה ידע שהתרומה שלו לילד בהקשר הזה לא מסתכמת בנסיעה לקליניקה.

המדריך המלא >>
טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT
טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT): מטפלים מומלצים בשיטת CBT

הגדרה נכונה של הבעיה או המטרה, שיעורי בית שמתרגלים מחוץ לקליניקה ובעיקר התמקדות בהווה ופחות בעבר – כך טיפול CBT מסייע לילדים, בני נוער ומבוגרים להשתחרר מפחדים, להתגבר על חרדה ודיכאון, לבנות ביטחון עצמי ולשפר את הבריאות והיציבות הנפשית בשורה ארוכה של היבטים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: