תוכן עניינים

שעורי בית - הקדמה

ילדים מצליחים טוב יותר בבית הספר כאשר הוריהם לוקחים עניין פעיל במהלך הכנת שעורי הבית שלהם. זה מראה לילדים ששעורי הבית הם דבר חשוב. כמובן שלעזור לילדכם בלימודים אין פירושו לבלות כל אחר הצהריים רכונים מעל השולחן, אולם הורים יכולים להעניק תמיכה על ידי הדגמת מיומנויות למידה וארגון, הסבר בעיות מסובכות או פשוט באמצעות עידוד ילדיהם לקחת הפסקה קטנה משעורי הבית.

טיפים להכנת שעורי הבית עם ילדכם

  • הכירו את המורים ומה חשוב להם

השתתפו באירועי בית הספר, כמו יום הורים, על מנת לשאול על מדיניות שעורי הבית של המורים וכיצד עליכם להיות מעורבים בתהליך הכנתם

 

  • הכינו אזור ידידותי לשעורי בית

ודאו כי לילדכם יש מקום שקט ומואר היטב להכנת שעורי הבית, כמו גם הקפידו להחזיק מלאי של ציוד שימושי בהישג יד, כגון נייר, עפרונות, דבק, מספריים וכד'

 

  • תכננו שגרת למידה קבועה

ילדים רבים עובדים הכי טוב בשעות הצהריים, לאחר שאכלו חטיף ושחקו זמן מה לאחר שובם מבית הספר. לעומת זאת, ילדים אחרים עשויים להעדיף להמתין עד אחרי אורחת הערב כדי להכין את שעורי הבית. אין דרך אחת שנכונה לכולם

 

  • עזרו לילדכם לבנות תכנית

בערבים עמוסים בשעורי בית או כאשר יש מטלה גדולה במיוחד להתמודד עמה, עודדו את ילדכם להפריד את תהליך העבודה למקטעים מנוהלים. כמו כן, צרו לוח זמנים לעבודה במשך הערב במידת הצורך ובמידת האפשר, הקציבו זמן להפסקה בת 15 דקות בכל שעה

 

  • שמרו על מינימום הסחות דעת

משמעות הדבר הינה שבעת הכנת שעורי בית, אין טלוויזיה דלוקה ברקע, מוזיקה רועשת או שיחות טלפון של בני משפחה אחרים, אף על פי שלעתים שיחת טלפון לחדר הלימודים בנושא מטלה מסוימת, יכולה להיות מועילה

 

  • ודאו שילדכם מכינים את שעורי הבית של עצמם

ילדים לא ילמדו לעולם אם הם אינם חושבים בכוחות עצמם ועושים את הטעויות שלהם במהלך הדרך. כאמור, הורים יכולים להציע הצעות ולעזור עם כיוונים, אולם זו העבודה שלהם להכין את שעורי הבית וללמוד

 

  • היו הורים מניעים ומכווינים

שאלו על מטלות, בחנים ומבחנים עתידיים, כמו גם עודדו ובדקו את שעורי הבית של ילדכם. בנוסף, השתדלו להפוך עצמכם לזמינים ככל הניתן עבור שאלות וחששות הנוגעות לשעורי הבית וללמידה

 

  • הראו דוגמה טובה

האם ילדכם ראו אתכם אי פעם מאזנים את התקציב המשפחתי בחריצות או קוראים ספר ? זכרו כי ילדים נוטים יותר לעקוב אחר דוגמאות שמציגים להם הוריהם מאשר אחר העצות שאתם נותנים להם באופן מפורש

 

  • שבחו את עבודתם ומאמציהם

הציבו מבחן או פרויקט אמנות מוצלח על המקרר שבמרכז המטבח, כדי להזכיר לכם, לילדכם ולקרובי משפחתם את ההישגים האקדמיים או האמנותיים הללו

 

  • קבלו עזרה מקצועית

ילדים רבים חווים קושי בצפייה בלוח ועשויים להזדקק למשקפיים, בעוד ילדים אחרים עשויים להיות זקוקים להערכה או אבחון מקצועי עקב קשיי למידה או הפרעת קשב וריכוז. במידה וילדכם חווה בעיות בעת התמודדות עם שעורי הבית, אל תהססו לפנות לקבלת עזרה מקצועית. דברו על כך עם מחנכת הכתה של ילדכם והחליטו יחד האם יש צורך לפנות לקבלת ייעוץ נוסף

כיצד הפרעת קשב וריכוז (ADHD) משפיעה על הכנת שעורי הבית ?

זה טבעי שילדים ימהרו להכין את שעורי הבית מדי פעם כדי שיוכלו להגיע לדברים אחרים שהם מעדיפים לעשות, אולם בקרב ילדים עם ADHD, המהירות עשויה להוות אתגר מתמשך אשר מוביל לעבודה מרושלת, שגויה או לא מלאה. לעתים קרובות הקשיים בהכנת שעורי הבית נובעים מליקויים בתפקודים הניהוליים (ארגון, תכנון, בקרה עצמית וכיו"ב) כאשר אלו עשויים להשפיע על כל מנגנוני הלמידה, החל ממשך הזמן בו ילד יכול להחזיק מידע ועד רמת יכולתו לבקר את עבודתו שלו.

להלן הסיבות השכיחות ביותר בגינן ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז חווים קשיים מול שעורי הבית שלהם:

  • עייפות

במהלך יום הלימודים, ילדים עם ADHD מוציאים את כל מרצם על מנת להתרכז ולנסות לעמוד בדרישות מרובות, כך שעד שהם מגיעים חזרה הביתה הם עלולים להיות סחוטים נפשית ופיזית. בשל כך, התמודדות עם שעורי הבית, ללא הפסקה מספקת לאחר הלימודים בבית הספר, עשויה לגרום לילדכם למהר בהכנת שעורי הבית פשוט משום שנגמר לו הכוח להתרכז

 

  • ריבאונד של תרופות

חלק מהילדים אשר נוטלים תרופות לטיפול בהפרעת קשב וריכוז עשויים לחזור הביתה מבית הספר ופתאום, בבת אחת, להיות עייפים מאוד, חסרי מנוחה או איטיים. במידה והטיפול התרופתי משפיע בצורה חיובית בבית הספר, ילדכם עשויים לחוות "ריבאונד" בתום זמן השפעת התרופה. מצב זה יוצר "התרסקות" אשר יכולה להימשך זמן קצר ואף למשך מספר שעות. במידה ונראה לכם שילדכם חווה ריבאונד במשך יותר מדי ימים, גשו לרופא המטפל על מנת לשקול לבצע התאמה בתרופות שהוא נוטל

 

  • בעיה בהחזקת מידע

ילדים הסובלים מליקויים בתפקודים הניהוליים או מהפרעת קשב וריכוז עשויים לגלות שהמחשבות שלהם נעות בקצב מהיר יותר מכפי יכולתם ללכוד אותן במילים. לדוגמא, במידה ושעורי הבית של ילדכם בהיסטוריה דורשים מהם להסביר את הגורמים למלחמת האזרחים, ייתכן והוא לא יוכל לאחוז במחשבותיו מספיק זמן בכדי להתארגן ולהרחיב אותן. במקום זאת, ילדכם עשוי לשרבט את תשובותיו מהר ככל האפשר בטרם הוא יאבד את קו המחשבה שלו. משמעות הדבר הינה תשובות לא שלמות או אפילו שגויות

 

  • היעדר כישורים לניהול זמן

כאשר ילדים עם ADHD עומדים בפני משימות מרובות, הם עשויים להתקשות לאמוד כמה זמן עליהם להשקיע בכל אחת מהמשימות, כמו גם להתרכז יתר על המידה במשימה אחת ואז להתקשות לעבור למשימה הבאה. הקושי טמון בכך הינו שלאחר שילדכם השקיע שעה שלמה במשימה אחת, הוא עלול להזדרז ולהכין את שעורי הבית שנותרו מהר מדי

 

  • קושי לשמור על עניין

ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז לעתים קרובות יוצאים מריכוז במהירות כאשר משימות כרוכות בביצוע אותה הפעולה שוב ושוב. מחקרים מראים כי לאנשים עם ADHD יש רמות נמוכות יותר של דופמין במוחם, מה שיכול להקשות עליהם עם עבודה מייגעת

 

  • הרגשת תבוסה

היעדר חוויות הצלחה בבית הספר עלול להשתרש בילדים ולגרום להם לאבד את ביטחונם העצמי. ככל שחולף הזמן, ילדכם עשויים להאמין שלא משנה כמה הם ינסו או כמה הם ילמדו, הם עדיין לא יקבלו ציונים טובים במבחנים. כאשר ילדים מאמינים שהתוצאה תהיה זהה באם הם ישקיעו 20 דקות או שעתיים על שעורי הבית, הם עשויים להרגיש שלא כדאי להם להקדיש את הזמן לעבודה כמו שצריך

 

  • לקויות למידה

ילדים הסובלים מ-ADHD סובלים לעתים קרובות מלקויות למידה, כגון דיסלקציה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה, כך שמעבר לאתגרים שגוררת עמה הפרעת קשב וריכוז, הם עשויים להיאבק עם קשיים נוספים בעת הכנת שעורי הבית

 

  • קושי בבקרה עצמית

הכנת שעורי הבית עשויה להיראות אינסופית עבור ילדים עם הפרעת קשב וריכוז, כך שהרעיון לשבת עוד יותר זמן רק כדי לבדוק האם יש טעויות בעבודתם יכול להיות דבר בלתי נסבל. הם עשויים גם לחשוב שזה בסדר פשוט להגיש את הפתרון הראשון שלהם, על אחת כמה וכמה אם הם יודעים ששעורי הבית שלהם רק יבדקו והם לא יקבלו עליהם ציון

שעורי בית - סיכום

במידה וילדכם חווה קשיים בעת הכנת שעורי הבית, ישנן אסטרטגיות בהן תוכלו לעשות שימוש בכדי לעזור לו. יחד עם זאת, כאשר הורים חושדים כי ילדיהם סובלים מלקויות למידה או מקשיי קשב וריכוז, מומלץ להתייעץ עם המחנכת ואף לפנות לאבחון אצל גורם מקצועי, זאת על מנת להבין את מקור הקשיים של ילדכם, לספק לו סיוע מקצועי הולם ואף לבדוק את הצורך שלו בהתאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות.

 

למידע נוסף חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.