מכון-דרור-לוגו

תפריט

התמכרות לאוכל: תסמינים, דרכי טיפול ושיטות גמילה מאוכל

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

איך מבחינים בין חיבה בריאה להתמכרות לאוכל?

התמכרות מכל סוג נשענת על היבטים פסיכולוגיים ורגשיים שמזינים ומעצימים אותה. בעבור אנשים רבים, התמכרות לאוכל מהווה מעין "בריחה" מהמציאות ומרגשות לא נעימים, תוך שהיא עשויה להישען גם על קשיים בוויסות רגשי, בשליטה עצמית ובדחיית סיפוקים.

אכילה, כידוע, היא פעולה בסיסית וחיונית, אשר נדרשת לתפקוד התקין של הגוף. מטבע הדברים, אוכל הוא גם מקור להנאה, למפגשים חברתיים ואף להעצמת תחושת השייכות למשפחה, לתרבות ולמורשת, אך כמו כל דבר בחיים – גם אכילה יכולה להפוך להתמכרות שעלולה גם להיות מסוכנת.

אם אתם חושדים שאתם, או אנשים שיקרים לכם, סובלים מהתמכרות לאוכל, לפני הכול חשוב להבין איפה עובר הגבול בין חיבה בריאה להתמכרות בעייתית. כדי לסייע בכך, ריכזנו את כל המידע שחשוב להכיר על התמכרות למזון.

התמכרות וגמילה מאוכל

תסמינים שיכולים להעיד על התמכרות למזון

כדי לבדוק אם אתם סובלים מהתמכרות לאוכל, בהחלט כדאי להתייעץ עם גורם מקצועי כמו רופא או מטפל רגשי. כצעד מקדים, ניתן גם לבחון בעצמכם סימנים שונים שיכולים להעיד על נטייה התמכרותית:

כמות המזון שצורכים – האם אתם מרגישים שאתם לא מצליחים לשלוט בכמות האוכל שאתם צורכים?

התקפי זלילה חסרי מעצורים – האם ובאיזו תדירות אתם מוצאים את עצמכם במצב של בולמוס אכילה בלתי נשלט, שגורם לכם לאכול כמויות גדולות מדי בזמן קצר, אפילו כשאתם כבר שבעים?

אכילה רגשית – האם אתם אוכלים יותר כשאתם חווים תחושות של בושה, חרדה, פחד, עצבות או בדידות?

הוצאה כספית – כמה כסף אתם מוציאים על מזון בכל חודש והאם אתם מרגישים שהסכום הזה חורג מהתקציב שלכם?

מחשבות על אוכל – באיזו תדירות אתם חושבים על אוכל לאורך היום? האם אתם סובלים מהופעת מחשבות טורדניות על אוכל שמקשות עליכם להתפנות לדברים אחרים?

בושה ואשמה – האם אתם מסתירים מאחרים את הרגלי האכילה שלכם או מתביישים בעצמכם על כמות האוכל שאתם צורכים?

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

מה כולל תהליך הטיפול בהתמכרות לאוכל?

הסימנים שהצגנו כאן להתמכרות לאוכל יכולים להופיע גם אצל אנשים שאינם מכורים – ורק איש מקצוע יכול לאבחן התמכרות ולהתאים טיפול נכון. עם זאת, בכל מצב שבו אתם מרגישים שאתם סובלים מבעיה ורוצים לטפל בה – חשוב להתייחס לכך ברצינות ולבחון זאת לעומק.

טיפול בהתמכרות לאוכל בדרך כלל מתבצע בכמה מישורים. אחד הכלים היעלים ביותר במסע הזה הוא טיפול רגשי, אשר עוזר להעצים את המודעות לסיבות העמוקות שהובילו לפיתוח מנגנון ההתמכרות. במהלך הטיפול מנסים להבין האם התמכרות למזון התפתחה מתוך ניסיון לא מודע להילחם ברגשות לא פשוטים, האם היא הופיעה לאחר טראומה מסוימת או שהיא נובעת מגורם אחר שבכלל לא היינו מודעים לנוכחותו בחיינו.

במקרים רבים, אנשים משתמשים באוכל כאמצעי לוויסות רגשות ולשליטה בהם, בגלל דפוסים שמתפתחים אצלנו עוד בילדות המוקדמת. במסגרת טיפול בהפרעות אכילה, לומדים להכיר את כל אלו וצוללים גם לרבדים עמוקים יותר שמרכיבים את ההתמכרות לאוכל. הניתוח המעמיק הזה מאפשר בהמשך לגבש כלים ודפוסי חשיבה חדשים, בריאים ומועילים יותר להתמודדות עם מצוקה רגשית, אשר בבוא היום עשויים להחליף את ההיקשרות המזיקה למזון.

ולצד תהליך של טיפול פסיכולוגי, ניתן וכדאי להיעזר גם ברופא ותזונאית לצורך גיבוש כלים נוספים להקלה על ההתמכרות, בין אם באמצעות תרופות, התאמת תפריט מיטיב יותר ושינויים נוספים באורח החיים.

טיפול בהתמכרות לאוכל

גמילה מאוכל: המכשולים שכדאי להיזהר מהם

במהלך טיפול בהתמכרויות בכלל וטיפול בהתמכרות לאוכל בפרט – יש לשים לב לרצון הטבעי שלנו "להילחם בהתמכרות" ולחסל אותה. אנשים שסובלים מהתמכרות לאוכל, עשויים לפנות לכלים קיצוניים על מנת לטפל בבעיה – כמו הרעבה עצמית או שימוש בדיאטות שמגבילות בצורה דרמטית את היקף המזון בתפריט.

מחקרים רבים נערכו בנושא הזה לאורך השנים ומצאו כי ניסיון כזה "להילחם בעצמנו" נועד ברוב המקרים לכישלון. דיאטות ברובן נכשלות, הרעבה עצמית יכולה לגרום נזק משמעותי לבריאות הגופנית והנפשית וכל אלו עלולים להכניס לחיים עוד המון תסכול, אשמה ובושה – אשר רק יעצימו את הנטיות ההתמכרותיות.

תהליך של גמילה מהתמכרויות חייב לעבור דרך הכאב והקושי, דרך המצוקה הרגשית והמנגנונים הפנימיים שעומדים בבסיס ההיקשרות הזאת. כל ניסיון אחר שכולל "קיצורי דרך" שונים, ישמש כ"פלסטר" שאולי יספק הקלה זמנית, אך לא יעקור את הבעיה מהשורש.

תפריט גמילה מאוכל

תפריט גמילה מאוכל: למצוא את האיזון שעובד לנו

תהליך הגמילה מאוכל עשוי להיות ארוך ומאתגר – אך הפירות שהוא יניב בטווח הארוך יהיו מתוקים ביותר וגם יישמרו לאורך זמן. בתהליך הזה, חשוב להתאים תפריט שנכון לכם ושמספק את כל הרכיבים התזונתיים שדרושים לכם וחשוב מכל – לא מרגיש כמו "עונש".

מחקרים עדכניים רבים מראים כי מי שנצמדים לתפריט שהם נהנים ממנו ויכולים להתמיד בו לאורך זמן – מצליחים בסבירות גבוהה יותר לשלוט במשקל גופם, בלי דיאטות קיצוניות או הרעבה עצמית.

כדאי שהתפריט יכלול מאכלים בריאים שאתם אוהבים, ארוחות קטנות ורבות לאורך היום וכן גיוון תזונתי שיאפשר להכניס לגוף את כל מה שדרוש לו כדי לתפקד. בתפריט גמילה מאוכל ניתן לשלב שומנים טובים כמו אבוקדו וגבינות, פחמימות מורכבות והמון פירות וירקות. בנוסף, בהחלט כדאי להכניס לתפריט גם "פינוקים" שיאפשרו ליהנות מהמזון שאתם אוהבים – תוך שמירה על גבולות ברורים שימנעו מכם להגזים ולהזיק לעצמכם.

השילוב בין טיפול נפשי, ליווי של דיאטנית ובמידת הצורך גם טיפול תרופתי בהתמכרות לאוכל – מסייע לאנשים רבים להשתחרר מהרגלים מזיקים, גם כאלו שמלווים אותם במשך שנים, בלי מלחמות חסרות תועלת ועם הרבה חמלה עצמית ורגישות.

6 סוגי התמכרויות ודרכי הטיפול בהן
נגן וידאו

טיפול בהתמכרות לאוכל - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול בהתמכרות לאוכל נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בהתמכרות לאוכל בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

טיפול בהתמכרויות
טיפול בהתמכרויות: המדריך המלא על דרכי טיפול בהתמכרות

התמכרות היא חלק בלתי נפרד מהחוויה האנושית ולכל אחד מאיתנו יש את ה"שדים" שהוא היה שמח להשתחרר מהם. כדי להבין האם ההתמכרות מהווה בעיה שצריך לטפל בה – חשוב לשאול את עצמנו את השאלות הנכונות ובעיקר לפתח הרבה יותר אמפתיה וסלחנות כלפי ההתמודדות הכל-כך נפוצה הזאת.

המדריך המלא >>
מכון גמילה מהתמכרויות
גמילה מהתמכרויות: מכון, מרכז ומוסד גמילה מהתמכרות פרטי

כשמנסים להיגמל, חשוב לזכור שאין נוסחת קסמים מהירה ופשוטה שתבטיח הצלחה, אך יש המון כלים יעילים שיכולים להתאים לאנשים שונים עם צרכים שונים. יכול להיות שמכון גמילה יעזור להשתחרר מההתמכרות המזיקה – וייתכן שתוכלו לעשות זאת בעזרת טיפול רגשי ומעטפת של כלים משלימים.

המדריך המלא >>
התמכרות וגמילה מסוכר ופחמימות
התמכרות לסוכר ופחמימות: תסמיני גמילה מסוכר ופחמימות

התמכרות לסוכר ופחמימות מוגדרת כתלות או כצורך בשימוש בחומרים אלה באופן מתמשך וכפייתי, זאת על אף שצריכה זו גורמת לנזק גופני או נפשי. סוכר משחרר דופמין, נוירוטרנסמיטר המסב לאדם תחושת הנאה והקלה כוזבת בכאב ובתסמיני חרדה ודיכאון.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: