מכון-דרור-לוגו

תפריט

הפרעת אכילה כפייתית: דרכי טיפול בהפרעת אכילת יתר כפייתית

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהי אכילה כפייתית?

במידה ואתם או ילדכם אוכלים באופן קבוע כמויות גדולות וחריגות של אוכל מדי ארוחה ומרגישים כי הרגלי האכילה שלכם אינם עוד בשליטתכם, ייתכן מאוד שאתם סובלים מהפרעת אכילת יתר כפייתית.

למעשה, הפרעת אכילת יתר מאופיינת באכילה קבועה וכפייתית של כמויות גדולות של אוכל המתבצעת במהירות רבה – מה שגורם לתחושת אי נוחות וכאבי בטן עקב בטן מלאה יתר על המידה.

מחקרים מקיפים שנערכו בשנים האחרונות גילו כי רמות שונות של התקפי זלילה משפיעות לרעה על כ-3.5% מהנשים ו-2% מהגברים ברחבי העולם, כך שמדובר בהפרעת האכילה הספציפית הנפוצה ביותר כיום.

אכלנים כפייתיים נוטים לפתח אכילה רגשית, כאשר אצל נשים הפרעת אכילה כפייתית נפוצה בעיקר בתקופת הבגרות המוקדמת ואצל גברים במיוחד בתחילת גיל המעבר.

כמו כן, בולמוס אכילה עשוי להשפיע על ילדים ומבוגרים מכל הגילאים, המינים, הגזעים, המוצאים והרקעים התרבותיים, אולם מרבית האנשים המפגינים התקפי זלילה סובלים מעודף משקל.

הפרעת אכילת יתר כפייתית

אכילה כפייתית אצל ילדים או מבוגרים

הגורם המרכזי המבדיל בין זלילה רגילה ובין הפרעת אכילה כפייתית אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים הינו תחושת חוסר השליטה של האדם על הרגלי האכילה שלו עצמו. בשל כך, אנשים עלולים לאכול יותר מדי ומהר מדי, גם כשהם כלל אינם רעבים, ואף להמשיך לאכול אחרי שהם מלאים עד כאב.

בנוסף, האדם מעדיף לאכול לבד או בסתר כדי להסתיר עד כמה שניתן את כמויות האוכל שהוא זולל ואת המבוכה, הבושה והאשמה הנגרמת כתוצאה מהאכילה הכפייתית. למרות הבטחות חוזרות ונשנות לעצמו, האדם מוצא את עצמו חוזר לאכול ללא שליטה שוב ושוב.

במקרים בהם ישנו בולמוס אכילה פעם בשבוע לפחות במשך שלושה חודשים או יותר ברציפות, מומלץ לפנות בהקדם לקבלת ייעוץ פסיכולוגי ולהעריך האם מדובר בהפרעת אכילה או בעיה אובייקטיבית אחרת.

חשוב לציין, כי אכילת יתר כפייתית שונה ממצב של בולימיה נרבוזה בכך שהילד או המבוגר אינו מפצה על צריכת יתר של קלוריות באמצעות הקאות, חומרים משלשלים או פעילות ספורטיבית מאומצת.

כמו כן, אנשים עשויים לסבול מבולמוסי אכילה, אך לא לעלות במשקל כתוצאה ממרכיבים גנטיים או מטבוליזם מהיר.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

הפרעת אכילת יתר כפייתית: גורמי סיכון

אף על פי שהפרעת אכילת יתר כפייתית מתפתחת בעקבות קיומן של בעיות רגשיות בסיסיות ביותר, המחקר טרם מצביע על סיבה מדויקת להתפתחותה.

באופן כללי, מומחים בבריאות הנפש מייחסים בולמוס אכילה לשילוב של השפעות פסיכולוגיות, התנהגותיות וסביבתיות שונות, כאשר הגורמים המגבירים את הסיכון להתקפי זלילה כרוניים כוללים:

• היסטוריה משפחתית של הפרעות אכילה, כגון הורה או אח אשר סבל או סובל מהפרעת אכילה, כמו אנורקסיה נרבוזה
• היסטוריה אישית של דיאטה ובמיוחד סוגי דיאטות הכרוכים בהגבלה של צריכת הקלוריות היומית
• היסטוריה אישית של בעיות פסיכולוגיות או ערך עצמי נמוך, כגון דפוסי מחשבה מסוימים, הפרעות מצב רוח, דיכאון, כעס, הפרעות חרדה, צורך עז להיות בשליטה, פרפקציוניזם, נוקשות, צורך לרצות אחרים ותחושות שליליות כלפי האדם עצמו, גופו והישגיו קשורים באופן הדוק לאכילה כפייתית
• אובדן משמעותי, בעיות בזוגיות וחוויות טראומטיות עשויות להוביל אנשים לאכילה כפייתית כדרך להתמודד עם משבר רגשי ולחץ נפשי
• מחקרים רבים מצאו כי רוב האנשים המאובחנים עם הפרעות אכילה התמודדו בעבר עם חווית התעללות מינית או גופנית, מילות גנאי, בריונות או אירועי התעללות אחרים

טיפול באכילה כפייתית

הפרעת אכילה כפייתית: תסמינים ותופעות לוואי

כאמור, אכילת יתר כפייתית נובעת משילוב של מגוון סיבות רגשיות, גופניות ופסיכולוגיות וכן טומנת בחובה טווח רחב של תסמינים נפשיים וגופניים.

מחד, תופעות לוואי גופניות נפוצות כוללות:

• לחץ דם גבוה
• רמת כולסטרול גבוהה
• מחלות לב
• סכרת סוג 2
• מחלות כיס המרה
• עייפות כרונית
• כאבי שרירים ומפרקים
• דלקת מפרקים ניוונית
• סוגי סרטן מסוימים
• דום נשימה בשינה

מאידך, הסימפטומים הנפשיים הקשורים להפרעת אכילה כפייתית הינם:

• תחושות רעות של האדם לגבי עצמו או לגבי חייו
• איכות חיים ירודה
• קושי לתפקד בעבודה, בחיים האישיים או בתחום החברתי
• חרדה, דיכאון, הפרעה דו קוטבית או התמכרות לסמים

איך להתגבר על אכילה כפייתית?

הפרעת אכילה כפייתית הינה הפרעה נפשית הדורשת אבחון מקצועי וטיפול הולם כדי להתגבר עליה בהצלחה. בעוד לא בחרתם לחיות בצל התקפי הזלילה שלכם, זו הבחירה שלכם האם לפנות לייעוץ פסיכולוגי ולקבל טיפול נפשי בעת שהתסמינים השונים משפיעים לרעה על חייכם.

במצבים בהם אכילה יתר אצל ילדים ומבוגרים אינה מטופלת כראוי, ההפרעה עשויה להמשיך להחמיר ואף לסכן את חייו של הסובל ממנה.

לכן, במידה והנכם חושדים כי אתם או ילדכם מתמודדים עם הפרעת אכילה ספציפית זו, פנו בהקדם לרופא הילדים או המשפחה שלכם ותארו בפניו את התקפי הזלילה והתחושות קשורות אליהם.

חשוב ביותר לשתף את הרופא בהיסטוריה משפחתית של הפרעות אכילה, במצבי לחץ שחוויתם לאחרונה, בדפוסי האכילה שלכם, בשינויים גדולים שהתחוללו בחייכם וכן במחשבות והרגשות השלילים שאתם חווים, כאשר הרופא ינסה להבין האם השפעות אלו נובעות מהפרעת אכילת יתר.

בהתאם לצורך, הרופא יפנה אתכם להמשך אבחון וטיפול אצל מומחה בבריאות הנפש, כמו פסיכולוג או פסיכיאטר, זאת משום שנדרשת השכלה, הכשרה וניסיון מקצועי בבניית תכנית טיפול והחלמה מהפרעות אכילה.

אכילת יתר אצל ילדים

דרכי טיפול באכילת יתר כפייתית

מטפלים רגשיים עושים שימוש בגישות טיפוליות וכלים שונים כדי לעזור לילדים, מתבגרים ומבוגרים להתגבר על אכילה כפייתית.

יחד עם זאת, במרבית המקרים, פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT), סוג של טיפול רגשי קצר מועד, מסייעת למטופלים להבין את הקשר בין מחשבותיהם ורגשותיהם ובין דפוסי האכילה שלהם.

מטפלי CBT מלמדים את המטופלים איך לזהות ולשנות את דפוסי החשיבה המעוותים במטרה להפחית או לנטרל את התקפי הזלילה. במקביל, טיפול קוגניטיבי התנהגותי מאפשר לאנשים לרכוש כלים להתמודדות עם לחץ ולבחינה מחדש של מחשבות הקשורות לגוף ומשקל הגוף של האדם עצמו.

מלבד טיפול בשיטת CBT, באפשרותכם לפנות גם לפסיכותרפיה בין אישית (IPT), אולם טיפול בין-אישי פחות ממוקד בהתנהגויות הקשורות לאכילה ויותר בסוגיות של יחסים בין-אישיים העשויים להנציח התנהגויות שליליות.

מחקרים מסוימים גילו שזיהוי ופתרון של בעיות ביחסים בין-אישיים יכולות לעזור למטופלים להפחית את תדירות התקפי הזלילה.

בשל כך, ייתכן ותבחרו לפנות לתהליך של טיפול IPT במקום טיפול CBT או לשלב בין השניים, למרות שטיפול CBT נחשב ליעיל ביותר עבור אכילה כפייתית.

הפרעות אכילה - המדריך המלא
נגן וידאו אודות הפרעות אכילה - המדריך המלא

אכילה כפייתית: שיטות טיפול עצמי

בנוסף לקבלת ייעוץ פסיכולוגי ולתהליך של פסיכותרפיה, ישנם סוגי טיפולים נוספים אשר יכולים לעזור להפסיק בולמוס אכילה ולשפר את הרגלי האכילה אצל ילדים ומבוגרים.

למשל, במקרים של הפרעת אכילה קשה, רופאים לרוב ממליצים על טיפול CBT בשילוב עם נטילת תרופות נגד דיכאון או תרופות נגד חרדה כדי לסייע בטיפול בבעיות הקשורות למצב הרוח.

דיאטניות קליניות גם כן מסייעות למטופלים לשמור על משקל גוף בריא באמצעות הקניית ידע נרחב על תזונה מאוזנת ופיתוח תכנית אכילה סדורה.

כמו כן, אנשים רבים בוחרים להיעזר בדרמה תרפיה, תרגול מדיטציה, מיינדפולנס, יוגה, שחייה טיפולית או תרפיה בהבעה ויצירה על מנת להפחית את רמת המתח הנפשי, לשפר את מצב הרוח ולפתח דימוי גוף חיובי.

חשוב לזכור, כי תהליך מוצלח של טיפול באכילה כפייתית בדרך כלל משלב מספר גישות טיפוליות ומעקב אצל מספר אנשי מקצוע מתחומים שונים, אולם תחילה יש לבנות תכנית טיפול יעילה המותאמת לצרכיו האישיים של כל מטופל ומטופל.

טיפול באכילה כפייתית - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול באכילה כפייתית נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית .

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול באכילה כפייתית בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

טיפול בהפרעות אכילה
טיפול בהפרעות אכילה: איך מטפלים בהפרעות אכילה בישראל?

כדי להשתחרר מדפוסי אכילה מזיקים ומסוכנים – כדאי לא רק לפנות לטיפול רגשי מקצועי, אלא גם להיעזר במומחים ובכלים נוספים שיעזרו לבחון היבטים רחבים יותר במצב הזה ולטפל בכל אחד מהם בצורה המיטבית. בדרך הזאת, חשוב גם שבני המשפחה ובני הזוג יהיו מעורבים בכל הרמות והשלבים.

המדריך המלא >>
הפרעות אכילה אצל ילדים
הפרעות אכילה אצל ילדים: דרכי טיפול בבעיות אכילה אצל ילדים

ילדים רבים מפגינים דפוסים מוזרים ומשונים בכל הקשור לאכילה, ופעמים רבות ההורים נאבקים בדפוסים הללו ובבררנות התזונתית של ילדיהם. כאשר העניין יוצא משליטה, יכול להיות שמדובר בהפרעת אכילה, שיכולה לפגוע בבריאותו ולעכב את התפתחותו של הילד.

המדריך המלא >>
הפרעות אכילה בגיל ההתבגרות
הפרעות אכילה בקרב בני נוער בגיל ההתבגרות: המדריך המלא

בני נוער רבים מתמודדים עם הפרעות אכילה מסוגים שונים, ובפרט עם אנורקסיה נרבוזה, בולימיה נרבוזה ובולמוסי אכילה אובססיביים. במצבי קיצון, הפרעות אכילה יכולות להוות סכנת-חיים, והן בכל מקרה משבשות את אורח החיים ואת הבריאות הפיזית והנפשית.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: